اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مستند علمی « هستند کسانی که ... » با حافظان آثار تاریخی سرزمین و میراث جهانی همراه می شود

تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند علمی « هستند کسانی که ...» درباره ضرورت پرداخت به این سوژه در فیلم جدیدش گفت: طی سال‌های اخیر موضوع تاثیرات تخریب زیستی ناشی از حضور گلسنگ‌های مخرب روی آثار تاریخی به ویژه نقش برجسته‌های میراث جهانی تخت جمشید موجب نگرانی های فراوانی شد.

مستند علمی « هستند کسانی که ... » با حافظان آثار تاریخی سرزمین و میراث جهانی همراه می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، حفظ و مرمت آثار تاریخی همواره از موضوعات پر اهمیت، دشوار و پر چالش بوده و هست و مجموعه مستند «هستند کسانی که ... » با رسالت معرفی پروژه های پژوهشی فناورانه که منجر به حل مشکلات و نیازهای عرصه های مختلف علمی و صنعتی کشور است، دریکی از قسمت‌ها، به معرفی پروژه تحقیقاتی ارزشمندی و نتایج آن در کشور می پردازد.

محسن غلام زاده، تهیه کننده و کارگردان  مجموعه مستند علمی « هستند کسانی که ...» درباره ضرورت پرداخت به این سوژه در فیلم جدیدش گفت: طی سال‌های اخیر موضوع تاثیرات تخریب زیستی ناشی از حضور گلسنگ‌های مخرب روی آثار تاریخی به ویژه نقش برجسته‌های میراث جهانی تخت جمشید موجب نگرانی های فراوانی شد.

وی افزود: مرمت گران و متولیان حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند تاریخی کشور که وظیفه پاسداری از میراث جهانی تخت جمشید را عهده دار هستند، کوشش‌های فراوانی را برای مهار رشد و از بین بردن اثرات مخرب این گلسنگ ها بر روی نقش نگاره داشته اند.

غلامی ادامه داد: عملیات مرمت آثار تاریخی نیازمند دقت و دانش بالایی است، از همین رو در این حوزه همواره مراودات گسترده ای بین کارشناسان در جهان بر سر عملکرد موثر و ممانعت از آسیب‌های احتمالی وجود داشته است.
 
این کارگردان در معرفی پژوهشگر این قسمت از مجموعه گفت: محمد سهرابی، گلسنگ شناس و عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بیش از یک دهه است که مشغول شناسایی گونه های مختلف گلسنگ‌های موجود در محوطه میراث جهانی تخت جمشید بوده و تاکنون موفق به معرفی چند نمونه گلسنگ منحصر به فرد از تخت جمشید به علم گلسنگ شناسی جهان شده است.

وی افزود: شناسایی این گلسنگ‌ها و ویژگی‌های آنها در کنار پژوهش‌های این گلسنگ شناس برجسته جهانی منجر به دستیابی روش نوینی برای مهار و از بین بردن این گونه های مخرب بر روی کتیبه ها و نقش برجسته های این اثر ارزشمند جهانی شد.

غلام زاده در مورد شیوه روایت این مستند توضیح داد: تشریح پروژه های پژوهشی-علمی و نحوه تبیین و روایت آن در یک فیلم مستند کوتاه ظرایف ویژه ای را طلب می کند. آسان نگاری محتوای علمی برای مخاطب و در عین حال شرح بارزه های علمی و روند شکل گیری و نتیجه بخشی یک پژوهش برای من از اهمیت زیادی در ساخت این مستند های علمی برخوردار است.

وی افزود: در این مستند کوشش کردم نخست به معرفی گلسنگ‌ها پرداخته و اهمیت شناسایی آنها را که منجر به ایجاد نخستین موزه گلسنگ شناسی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده است بپردازم. همچنین از میانه مستند ضرورت‌های حفظ و نگهداری آثار تاریخی و به صورت ویژه محوطه میراث جهانی تخت جمشید با تمرکز به توجه متولیان حفظ این اثرباستانی جهانی بیان می‌شود. 

محسن غلام زاده در بخش دیگری از دل‌مشغولی های فراوانش نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران زمین گفت و اشاره کرد: پرداختن به پشتوانه های تاریخی و فرهنگی سرزمین در تمام سال‌های فعالیت حرفه ای مستند سازی ام از لذت بخش ترین کارهایم بوده است.

وی افزود: این توفیق را داشته ام  طی بیش از بیست و پنج سال فعالیت فیلم سازی، آثار متعددی را در حوزه میراث فرهنگی کشور بسازم. تبلور تمام دل‌مشغولی هایم در این حوزه در مستند سینمایی بلند « من ایرانی ام » بود که سال ۱۳۸۶ آن را ساختم. این مستند بلند اجتماعی بیانگر میزان شناخت و آگاهی شهروندان چند کشور اروپایی و آمریکای شمالی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین است.

وی گفت: فیلم مستند « من ایرانی ام » در چندین جشنواره فیلم داخلی و جهانی برگزیده و به نمایش گذاشته شد که دیده شدن این فیلم و ‌محتوا وساختار آن را جزو افتخارات حرفه ای خودم می دانم.

این تهیه کننده مستندساز در پایان از همکاری و حمایت معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنین مدیریت و کارکنان پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و ویژه تر ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ساخت این فیلم مستند از مجموعه « هستند کسانی که ...» قدردانی و اظهار امیدواری کرد: امید که میراث فرهنگی کشور در نهایت سلامت برای آیندگان بماند که دنیا بداند ایران زمین تا همیشه سرآغاز و پیشرو ترین تمدن های بشری بوده است.

در ادامه، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز توجه و اهتمام به دانش و تخصص را برای انجام پروژه های مرمتی تبیین کرد و گفت:  مستند از اینجا به تشریح و بازنمایی روند پژوهش‌های صورت گرفته تیم تحقیقاتی  بر روی آثار محوطه باستانی تخت جمشید می پردازد. 

 حمید فدایی، افزود: روند کارهای پژوهشی در آزمایشگاه‌های مجهز سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به تصویر کشیده می شود و نهایتا روش نوآورانه دکتر سهرابی را در مهار و از بین بردن گونه ای از گلسنگ‌های مخرب در پایلوت آزمایشی، خارج از محوطه  تاریخی شاهد هستیم.

این مستند ساز افزود: با توجه به اهمیت نتایج این پروژه پژوهشی و رویکرد اعتبارسنجی متقن که نیازمند زمان است، بنا به اظهارات بیان شده در پایان بندی این فیلم مستند، روشن می شود که این پروژه پژوهشی نتایج مثبتی را در پی داشته و همچنان تا دستیابی به  اثربخشی قطعی ادامه خواهد یافت.

مجموعه مستند علمی « هستند کسانی که... » به تهیه کنندگی و‌کارگردانی محسن غلام زاده در شبکه مستند سیما تهیه شده است.

این فیلم جمعه ۹ آبان  ساعت  ۲۱:۳۰  از شبکه مستند سیما پخش می شود.
و باز پخش آن شنبه ۱۰ آبان  ۱۳:۳۰  است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول