اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بررسی گیشه انیمیشن در سینمای ایران/ رقابت سخت فیلم های کودک با آثار «بفروش»

مدیر پخش یک موسسه سینمایی گفت: واقعیت آن است که فیلم «بفروش» همانطور که از نامش مشخص است، خودش می‌فروشد اما فروش فیلم‌هایی که برچسب ارزشی یا فرهنگی می‌گیرند کار دشوارتری است.

بررسی گیشه انیمیشن در سینمای ایران/ رقابت سخت فیلم های کودک با آثار «بفروش»

غلامرضا فرجی، مدیر پخش موسسه بهمن سبز حوزه هنری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت پخش آثار انیمیشن در سینمای ایران گفت: طی 5 سال اخیر سینمای ایران ژانر تازه ای از آثار را در اکران به خود دید که پیش از این حسابی در گیشه سالانه روی آن نمی‌کرد، اما اکنون این قابلیت را دارد تا سهم قابل توجهی از فروش سالانه سینمای ایران را از آن خود کند.

وی ادامه داد: سال 94 انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» راهی سینماها شد و توانست اتفاق خوبی را رقم بزند. هرچند پیش از این سازوکار صنعت انیمیشن در ایران بود، اما کمتر کسی خروجی خوبی از گیشه برای آن متصور می‌شد. با نمایش انیمیشن «شاهزاده روم» و سپس دیگر آثار، این صنعت رفته رفته به سینمای ایران معرفی شد.

وی ادامه داد: در همین مدت سینمای ایران بیش از 40 فیلم کودک را به نمایش درآورده است که حدود 10 فیلم توسط پخش بهمن سبز روی پرده رفته است. آمار فروش این فیلم‌ها جالب توجه است. با در اختیار داشتن 25 درصد فیلم‌های کودک اکران شده، سهمی بیش از 70 درصدی - بالاتر از 35 میلیارد تومان - از گیشه سینمای کودک داشته‌اند. این آمار به خوبی پیشتازی در این عرصه را برای حوزه هنری نمایان می‌کند.

فرجی افزود: نکته جالب تر آنکه از این 35 میلیارد تومان سهم انیمیشن به تنهایی 20 میلیارد تومان بوده است. یعنی عمده فروش را آثار انیمیشنی نظیر «شاهزاده روم»، «مبارک»، «فیلشاه» و «بنیامین» تشکیل داده‌اند. بیشترین فروش و مخاطب فیلم کودک نیز متعلق به انیمیشن «فیلشاه» با بیش از 8 میلیارد تومان فروش و 1 میلیون و 160 هزار مخاطب بود. اینها اتفاقات مبارک و تازه ای در گیشه سینمای ایران بود.

وی ادامه داد: ذائقه و ذهنیت سینماداران ما برای سال ها محدود به فیلم‌های رئال بود. و در بحث گیشه تنها آثار کمدی بود که حرف اول را می‌زد. کاندیدای اکران نوروزی عمدتا یا آثار پرچهره کمدی بودند یا فیلم‌های برگزیده جشنواره‌ها. سینماداران به اکران فیلم‌های انیمیشن در ایران امیدوار نبودند، تا آنکه حوزه هنری اکران این آثار را با یک محصول باکیفیت شروع کرد و استقبال خانواده‌ها این ذهنیت را تغییر داد. با درخششی که انیمیشن «شاهزاده روم» و در ادامه «فیلشاه»  در اکران نوروز 97 رقم زد می‌بینیم سال گذشته انیمیشن «بنیامین» علیرغم اکران همزمان با دو اثر کودک دیگر و نمایش در فصل پاییز با حواشی که در پی داشت موفق می‌شود 5.5 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این بخشی اش مرهون تغییر ذهنیت و تمایلی است که در سینماداران نسبت به این ژانر آثار رخ داده و آن هم به دلیل توجه به نیاز طیف وسیعی از مخاطبان بود که سال‌ها در سینمای ایران محصولی متناسب با آنها نمایش داده نمی‌شد. یعنی مخاطب کودک و خانواده‌ها.

فرجی با اشاره به اهمیت مخاطب کودک افزود: اکثر خانواده‌هایی که از سینمای ایران دوری می‌کنند و تمایل زیادی برای تماشای سینمایی آثار ندارند، به دلیل نبود محتوای مناسب آنهاست. وقتی سازنده یک اثر باکیفیت برای کودکان و خانواده ها می سازد و در چرخه اکران نیز تمام قد پای فیلم می‌ایستد، نتیجه آن حضور طبقه جدیدی از مخاطب در سینما می شود. در کنار این اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی درست در سال‌های اخیر در سینمای ایران بیش از پیش شده است. یکی از عوامل موفقیت انیمیشن‌های فوق در گیشه توجه درست به ظرفیت مهم تبلیغات و بکارگیری بهترین روش ‌ها برای معرفی فیلم خود بوده است.

مدیر پخش فیلم حوزه هنری موفقیت آثار انیمیشن در اکران را به نفع همه اهالی سینما دانست و گفت: اکران موفق یک فیلم مسئله‌ای دوطرفه است، هم برای سینمای کشور هم برای عوامل آثار؛ هم سینما رونق می‌یابد و هم برای عوامل پیشتوانه‌ای می‌شود تا آثار بعدی‌شان نیز مورد توجه قرار گیرد. نظیر اتفاقی که برای سازندگان «شاهزاده روم» رخ داد و در ادامه با انیمیشن «فیلشاه» تداوم یافت.

وی ادامه داد: به طور کلی توجه به سینمای کودک یکی از محورهای اصلی پخش «بهمن سبز» و سیاست های کلی حوزه هنری است. چراکه باید کاری کرد تا نسل جدیدی از مخاطب سینمای ایران شکل گیرد. چه بهتر این نسل با آثاری تربیت شوند که هم به لحاظ محتوا قابل اعتبار باشند و هم به حیث کیفیت موجب تداوم حضور آنها در سینما شوند.

این پخش کننده با اشاره به اهمیت تولید محتوای سالم برای کودکان خاطرنشان کرد: ما از زمان نمایش عمومی «شاهزاده روم» پی بردیم بدان که خانواده‌ها با حساسیت زیادی کودکان خود را به سینما می‌آوردند و سعی کردیم واکنش‌های مختلف را از شهرستان‌ و تهران دریافت کنیم و به عوامل فیلم منتقل کرده و روی آن کار کنیم.

فرجی درخصوص لزوم حمایت‌های ویژه در چرخه اکران از سینمای کودک گفت: در حال حاضر چرخه اکران فیلم کودک و انیمیشن در ایران با سینمای بزرگسال برابری می‌کند و نظیر هم است. قاعدتا باید متفاوت باشد و شرایطی برای خانواده‌ها فراهم شود تا در زمان مناسب به تماشای فیلم موردنظرشان بنشینند. آئین نامه‌های چرخه اکران می‌تواند شرایطی را برای فیلم کودک فراهم کند تا این اقتضائات محیا شود.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که فیلم «بفروش» همانطور که از نامش مشخص است، خودش می‌فروشد. نیازی به مدیر پخش و تبلیغ عجیبی نیست. اما فروش فیلم‌هایی که برچسب ارزشی یا فرهنگی می‌گیرند کار دشوارتری است. روی این آثار باید با مخاطب‌شناسی دقیق و برنامه‌ریزی کامل کار کرد. باید بخشی از زنجیره سینماها را در اختیار این آثار بگذارید، تا فرصت یابند و بتوانند خود را نشان دهند. در عین تبلیغات مناسبی توسط تیم تهیه و پخش صورت گیرد تا خانواده‌ها به تماشای فیلم ترغیب شوند.

فرجی در انتها بیان داشت: باید بدانیم چرخه اکران سه ضلع فیلم، سینما، پخش دارد. این سه ضلع با هم مرتبط هستند. تا مادمی که این سه ضلع با یکدیگر هماهنگ نشود موفقیت کاملی حاصل نمی شود. امروز ژانر انیمیشن در سینمای ایران جای خوبی باز کرده است. اکنون آثار انیمیشن قابل توجهی در صف اکران هستند یا آخرین مراحل تولید را سپری می کنند؛ نظیر انیمیشن «لوپتو» محصول حوزه هنری یا انیمیشن «بچه زرنگ» محصول جدید گروه «هنرپویا» که می توانند این مسیر رو به رشد سینمای انیمیشن ایران را تداوم بخشند. امیدوارم با حمایت درست مسئولان و تعریف سازوکارهای دقیق اکران این اتفاق ممکن شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول