اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

انتقال بارهای شهرک رازی به کام شرکت‌های حمل و نقل

استقرار شرکت‌ها و کارخانجات متعدد در شهرک صنعتی رازی فرصتی برای خدمات رسانی حمل و نقل شهرضا در حمل بار این شهرک را فراهم آورده است اما به دلایل متعدد این امر اتفاق نمی‌افتد و بارهای شهرک رازی سهم شرکت‌های حمل و نقل اصفهان می‌‌شود.

انتقال بارهای شهرک رازی به کام شرکت‌های حمل و نقل

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، استان اصفهان با ۴۳۰ شرکت حمل و نقل کالا و ۳۷ هزار راننده حرفه‌ای با حداقل ۲۰ هزار انواع ناوگان باری در حال فعالیت در امر حمل و نقل کالا است. استان اصفهان با حمل ۵۲ میلیون تن کالا در سال، رتبه نخست حمل کالا در کشور را به خود اختصاص داده است.

 شهرستان شهرضا یکی از شهرستان‌های مهم استان اصفهان در امر حمل و نقل کالا است. قشری بزرگی از مردمان این شهر راننده کامیون هستند. شرکت تعاونی کامیون داران شهرضا نخستین شرکت تعاونی کامیون‌داران در کشور است. تعداد زیادی از مردم شهرستان شهرضا در طول سالیان گذشته وارد این شغل شده که بالطبع، مشاغل مرتبط با آن را نیز در سطح شهرستان رونق داده است.

شهروندان شهرضا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شهرستان‌ها در عرصه حمل و نقل عمومی کشور تبدیل شده است و اتحادیه کامیون‌داران شهرضا بزرگ‌ترین اتحادیه این صنف در کشور است.

وجود راه‌های دسترسی متعدد و مناسب به شهرستان شهرضا، تعریض جاده‌های منتهی به شهرستان و عبور آزادراه اصفهان-شیراز در آینده از شهرضا به عنوان بخشی از جاده ترانزیت ایران، قرارگیری در مرکز ایران و دسترسی مناسب به چهار نقطه ایران و از طرفی قرارگیری در محل تلاقی پنج استان کشور، این زمینه را برای شهرستان فراهم کرده است که با عبور از مرحله صنعتی شدن به سمت مشاغل خدماتی به ویژه در حوزه حمل و نقل بار حرکت کند.

بیش از ۵ هزار کامیون و کامیونت در بخش حمل بار در شهرضا فعالیت می‌کنند و بیش از هزار نفر عضو شرکت تعاونی کامیونداران شهرضا و ۲ هزار نفر نیز عضو انجمن صنفی کامیون‌داران شهرضا هستند، این شهرستان دارای ۹ شرکت حمل و نقل است.

اما این قشر زحمت‌کش مشکلات بسیاری دارند و هر بار با تغییر وضعیت اقتصادی و گرانی ارز بر روند کار آن‌ها تأثیر بسیاری می‌گذارد. افزایش قیمت قطعات، لاستیک و هزینه تعمیرات، عدم رعایت موقعیت جغرافیایی و فرار بار از مهم‌ترین مشکلات این قشر است.

شهرک رازی شهرضا بزرگ‌ترین شهرک شیمیایی کشور است این شهرک با مساحت حدود ۱۵۰۰ هکتار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی منطقه جنوب استان اصفهان به‌شمار می‌رود. استقرار شرکت‌ها و کارخانجات متعدد در این شهرک فرصتی برای خدمات‌رسانی حمل و نقل شهرضا در حمل بار این شهرک را فراهم آورده است اما به دلایل متعدد این امر اتفاق نمی‌افتد و بارهای شهرک رازی سهم شرکت‌های حمل و نقل اصفهان می‌شود و کمتر اتفاق می‌افتد که بار آن‌ها توسط سیستم حمل ونقل شهرضا حمل شود. این معضل داد رانندگان حمل و نقل شهرضا را درآورده است که چرا باید بار این شهرک را از اصفهان بگیرند.


عدم رعایت موقعیت جغرافیایی معضل کامیونداران شهرضا است

اصغر اعرابیان، رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی کامیون‌داران شهرضا با بیان اینکه مشکلات کمبود لاستیک، روغن و نبود قطعات کشوری است، اظهار داشت: عدم رعایت موقعیت جغرافیایی یکی از مهم‌ترین مشکلات کامیونداران شهرستان شهرضا است، بر اساس قانون موقعیت جغرافیایی، پروانه‌ای که به نام حمل و نقل صادر شده باید حمل کالا در آن شهر توسط حمل و نقل خود شهر انجام شود، در شهرضا به خاطر اینکه شرکت‌های تولیدی و کارخانجات در شهرک رازی غیربومی هستند، تمایل دارند از حمل و نقل‌های استان اصفهان برای حمل بار ماشین بگیرند.

 

وی افزود: بیشتر شرکت‌های شهرک رازی از اصفهان ماشین می‌گیرند و رانندگان شهرضا باید 100 کیلومتر راه را طی کنند تا به پایانه امیرکبیر برسند و بار بگیرند و اعتراض می‌کنند که بار تهران شهرک رازی را از اصفهان گرفته‌ایم.

اعرابیان با انتقاد از اینکه شرکت‌های حمل و نقل اصفهان کامیون‌های اصفهان را می‌گیرد و بار تهران را از شهرک رازی می‌برند و موقعیت جغرافیایی رعایت نمی‌شود، بیان کرد: اشترجان، نیک‌آباد و پایانه شرق و دلیجان از شهرضا بار می‌برند، تذکر داده می‌شود اما قاطعیتی در برخورد وجود ندارد.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی کامیون‌داران شهرضا با انتقاد از عدم همکاری هیأت امنای شهرک رازی شهرضا با شرکت‌های حمل و نقل شهرضا عنوان کرد: مدیرعامل شهرک که بزرگ‌ترین شرکت را در شهرک دارد، ادعا می‌کند نقشی برای تحویل بار ندارد و خریدار خود ماشین برای حمل کالا می‌گیرد.

ضرورت ایجاد شرکت شهرک‌های حمل و نقل شهرضا

وی با تأکید بر استقرار پلیس راه در ورودی شهرک رازی و کنترل کامیون‌ها برای جلوگیری از فرار بار تصریح کرد: در شهرضا فرار بار داریم، همه از حقوق دریافتی مالیات می‌دهند، شماره هوشمند بعضی از ماشین‌های سنگین غیرفعال است و مالیاتی برای آن بار داده نمی شود، برای کنترل بارنامه سیستم سیار درب ورودی شهرک باید ایجاد شود تا این سیستم زیر نظر انجمن حمل و نقل کالای شهرضا کار کند.

اعرابیان با تأکید بر اینکه انجمن حمل و نقل کالا و انجمن کامیون‌داران باید بیشتر فعال شوند، خاطرنشان کرد: در شمال، شرق و غرب اصفهان شرکت شهرک‌های حمل و نقل داریم اما در جنوب اصفهان نداریم، باید مجوزی برای ایجاد شرکت شهرک‌های حمل و نقل شهرضا داده شود، تا تمام شرکت‌های حمل و نقل تجمیع شود، اصلی‌ترین بار در شهرک رازی و سپهرآباد است اگر این شرکت ایجاد شود بهتر می‌توان بار را کنترل کرد.

وی با اشاره با گرانی قطعات کامیون‌ها و گرانی لاستیک افزود: بیش از یک ماه است که روغن عرضه نمی‌شود و سبب شده بازار روغن تقلبی رواج پیدا کند و حتی رانندگانی که از این روغن استفاده کرده‌اند، متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

 

حمل بار از شهرک رازی به عهده شرکت‌های حمل و نقل شهرضا است

عباس جوانی، رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه تخلفات رانندگان در کمیسیون ماده ۱۱ رسیدگی می‌شود، گفت: رانندگانی هستند که تخلفات آن‌ها سبب اخلال در سیستم حمل و نقل می‌شود، در صورتی که پلیس آن‌ها را بگیرد و به اداره کل راهداری گزارش دهد، می‌توانیم در کمیسیون ماده ۱۱ مطرح و بر اساس آن رأی صادر و قطع خدمات کنیم.

وی با بیان اینکه اگر مراجع قضایی ورود پیدا کنند و تشخیص دهند راننده‌ای سبب اخلال در نظم حمل و نقل شده است، می‌توانند دستور دهند که برای مدتی کارت هوشمند راننده را غیرفعال کنیم، افزود: پیشنهاد می‌شود در صورت امکان در شهرضا برای رسیدگی تخصصی به امور حمل و نقل، دادستان شهرضا یک شعبه خاصی را در دادگستری در نظر بگیرند که برای رسیدگی به امور رانندگان تسهیل‌گری انجام شود.

 

جوانی با بیان اینکه بر اساس قانون موقعیت جغرافیایی شرکت حمل و نقل باید در حوزه جغرافیایی خود کار کند، بیان کرد: شرکت‌های حمل و نقل مستقر در شهرضا می‌توانند امور حمل و نقل را در شهرک صنعتی رازی شهرضا انجام دهند و سایر شرکت‌ها در استان و شهرستان‌های آن نمی‌توانند حمل بار را از شهرک رازی انجام دهند مگر اینکه بار بر اساس شرایط مناقصه توزیع شده باشد.

حذف ارز ۴۲۰۰ برای لاستیک

رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که شرکتی تخلف فعالیت خارج از حوزه جغرافیایی داشته باشد، قابل رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای لاستیک را نداریم، عنوان کرد: رانندگان می‌توانند برای تأمین لاستیک خود به سامانه کالا (تخصیص تایر برای ناوگان باری) با ارز نیمایی اقدام کنند و در حال حاضر توزیع لاستیک از طریق ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقل موظف هستند اطلاعات دقیق در بارنامه بنویسند، اگر کدپستی، شناسه و گیرنده و فرستنده را اشتباه بزنند، تخلف است.

 

ایجاد شرکت شهرک‌های حمل و نقل جنوب یک ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهرضا است

احمد امانی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرضا عنوان کرد: باید جلسه‌ای تخصصی بین شرکت‌های حمل و نقل شهرضا و هیأت امنای شهرک رازی شهرضا برگزار شود و تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه‌ای برای حمل بار منعقد شود.

وی با بیان اینکه مسائل کامیون‌داران باید به صورت خاص و ویژه دیده شود و میزان فرار بار و بارهای فاقد بارنامه مشخص شود، افزود: با توجه به ظرفیت شهرضا می‌طلبد ایجاد شرکت شهرک‌های حمل و نقل شهرضا در شهرک رازی برای رفع مشکلات پیگیری شود.

امانی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در حمل و نقل به واسطه گرانی روغن و تعمیرات ماشین است و یک زنجیره است، ایجاد شرکت حمل و نقل جنوب به صورت یک ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهرضا است و باید ایجاد شود.

معاون هماهنگی فرمانداری شهرضا تصریح کرد: اگر قطعات یدکی به صورت احتکار در شهرضا باشد باید ردیابی شوند، اگر روغن به صورت تقلبی و قاچاق وارد و یا تولید می شود باید رصد و گزارش شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ ۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول