اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۴ ویژگی پیام رهبری به جوانان فرانسه

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی چهار ویژگی پیام مقام معظم رهبری به جوانان فرانسوی را تشریح کرد.

۴ ویژگی پیام رهبری به جوانان فرانسه

خبرگزاری فارس، علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در یادداشت خود نوشته است: این روزها که موضوع هتک حرمت نشریه شارلی ابدو فرانسه و رئیس جمهور این کشور به ساحت پیامبر اسلام (ص) مطرح است و واکنش مردم و بسیاری از رهبران اسلامی را در پی داشته است، تحلیل محتوای پیام یا واکنش رهبران اسلامی نشان می دهد پیام یا واکنش شان دارای دو ویژگی است:

نخست آنکه پیام‌ها یا سخنرانی‌هایشان با هدف اقناع افکار عمومی داخلی خودشان بوده است تا مبادا با عدم اعلام موضع‌شان در مظان اتهام وابستگی به غرب قرار بگیرند و مشروعیت‌شان بر باد برود.

دوم آنکه بدون نقد سیاست اسلام هراسی در غرب و اینکه غرب خود علت و علل افراط‌گرایی در خاورمیانه است با تاکید بر ویژگی‌های خاص پیامبر اسلام (ص) در نهایت بدون توجه به اینکه از کت و شلوار تن‌شان تا سلاح‌های نظامی‌شان متعلق به اروپا و آمریکاست به صورت نمادین خواهان تحریم محصولات فرانسوی شدند.

به نظرم گرچه کافی نیست اما همین مقدار واکنش را هم باید غنیمت دانست. پرسشی که طی دو روز گذشته بسیار مطرح شده است این است که چرا پیام کوتاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیشتر دیده شده و با ترجمه به اکثر زبان‌های دنیا در مدت کوتاهی حجم تاثیرگذاری بیشتری داشته است.

از این‌رو به‌نظر می‌رسد چهار دلیل روشن برای این تاثیرگذاری قابل ذکر است که اهمیت و حکمت و البته ذکاوت سیاسی رهبری را آشکار می‌سازد. نخست آنکه مخاطب پیام رهبری جوانان فرانسه بوده است.

جوانان، گروه مرجع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند و طی چند روز گذشته همین جوانان با هر موضعی نقش اصلی را در انتشار پیام رهبری در جامعه فرانسه برعهده داشته‌اند.

دوم آنکه جوانان و نسل جدید شهروندان اروپایی و به‌ویژه فرانسوی نسبت به وابستگی هویتی‌شان به آمریکا معترض و به شدت حساس هستند و موضع مکرون و رهبران سیاسی فرانسه ضرورتا موضع ملت و جوانان فرانسه نیست.

سوم آنکه مهم‌ترین راه بیداری و روشنگری در یک نسل و یا ملت یا حتی یک فرد نشان دادن تناقض‌ها و مواجه کردن آن با خود واقعی‌اش است، براین اساس و از زاویه روانشناختی یک پرسش ساده مطرح می‌شود که این چه آزادی بیانی است که توهین به پیامبران و رهبران مقدس آزاد اما پرسش از یک واقعه مفروض تاریخی جرم و گناه محسوب می‌شود.

براساس قوانین فرانسه حد پرسش در زمینه هولوکاست وجود ندارد و این روزها پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیل شده به عبارت دیگر با فوروارد پیام رهبر ایران هم سوال و اعتراض‌شان را به اشتراک می‌گذارند و هم جرمی مرتکب نمی‌شوند.

چهارمین پیام ویژگی حکیمانه رهبر انقلاب که در قالب پنج سوال مطرح شده این است که رهبری در این پیام به صراحت اشاره‌ای به اسلام یا پیامبر اسلام نمی‌کند و یا حتی اشاره‌ای به حقانیت و برتری هیچ دینی هم نمی‌کند بلکه از جوانان فرانسه می‌خواهند از رهبرانشان بپرسند که اگر توهین به پیامبر خدا آزادی است پس توهین به پیامبر مسیحیت و بزرگان دین مسیح هم آزاد است و اگر این‌گونه است آیا این توهین به جامعه و فرهنگ و ملت فرانسه نیست.

بسیاری از فرانسویان حتی اگر به دین عیسی و مسیح (ع) یا به هیچ دین دیگری باور هم ندارند اما بالاخره مسیحیت بخشی از هویت سیاسی آن‌هاست و به این موضوع حساس‌اند.

خلاصه آنکه طرح پنج سوال رهبری بیش از هزاران سخنرانی و پیام اثرگذار بوده است و حجم توجه به آن نیز جایگاه ایشان را به عنوان رهبر جبهه جهانی مقاومت نشان می‌دهد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول