اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

«دندان‌پزشکان» حداقل سه روز مکلف به حضور در مطب هستند

در حالی اهالی منطقه خورگام رودبار از حضور بدون برنامه سه تن از دندان‌پزشکان گله‌مند هستند که به گفته مسؤولان دانشگاه این پزشکان مکلف‌اند حداقل سه روز در هفته را در مطب‌های خود حاضر و به مردم خدمت کنند.

«دندان‌پزشکان» حداقل سه روز مکلف به حضور در مطب هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، دندان‌ها و دهان اولین بخش از دستگاه گوارش هستند و ذر فرایند هضم و جذب غذا بسیار حائز اهمیت‌اند ازاین‌رو بهداشت دهان و دندان بسیار قابل‌توجه است زیرا اگر افراد جامعه دندان‌های سالمی داشته باشند یقیناً در سلامت عمومی آن‌ها اثرگذار است.

به دلیل خاص بودن خدمات دندان‌پزشکی که بسیاری از مردم بنا بر دلایل فراوان قادر به دسترسی به آن نیستند دولت در جهت رفاه حال مردم و دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر آن‌ها به دندانپزشکی، مجوز این‌گونه خدمات را در روستاها و بخش‌های محروم جامعه نیز گسیل کرده است.

بخش خورگام در شهرستان وسیع رودبار از استان گیلان، نمونه‌ای از مناطق کمتر توسعه‌یافته به شمار می‌رود اما مردم از خدمات دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان در آن برخوردار هستند هرچند اکنون دسترسی آن‌ها با چالش‌ها و موانعی روبرو شده است.

سه مطب دندانپزشکی با مجوز رسمی بهداشت و درمان در بخش خورگام شامل چهارمحل،بره سر و پشتکلا وجود دارد اما به اذعان مردم منطقه که در گفت‌وگو با فارس طرح کرده‌اند، هیچ برنامه‌ای برای مراجعه بیماران در دسترس نیست و تعداد انگشت‌شماری از مردم مطلع‌اند که مطب دندانپزشکی در این بخش دایر است.

اهالی خورگام می‌گویند مجوزهایی که برای این مطب‌ها صادرشده گویا صرفاً برای کسب امتیاز بوده است. آن‌ها معتقدند صاحبان مطب بعد دریافت پروانه فعالیت در بخش‌های محروم، در تلاش‌اند تا زمینه فعالیت در شهرهای کوچک و بزرگ برایشان فراهم شود.

عده‌ای دیگری از اهالی خورگام نیز می‌گویند مدتی خدمات دندانپزشکی را از مرکز درمانی بره سر دریافت کرده‌اند اما پس از اتمام طرح پزشک مقیم و به دلیل اشباع منطقه از دندان‌پزشکان، مجوز مطب برایشان صادر نشده است، این در حالی است که به ادعای اهالی خورگام دسترسی به دندان‌پزشکان در آن بخش بسیار سخت و گاهاً ناممکن است.

آن‌طور که گفته‌شده، مطب بره سر با دو پزشک هفته‌ای یک روز فعالیت دارد اما فعالیت دندان‌پزشکان در مطب‌های چهارمحل و پشتکلا در هاله‌ای از ابهام همچنان باقی‌مانده و مردم بخش از فارس خواسته‌اند تا به این موضوع در جهت احقاق حقوقشان بپردازد.

مردم خورگام خواستارند تا مدیریت و مسؤول نظارت بهداشت و درمان رودبار ضمن پیگیری موضوع مطروحه، روزها و ساعات حضور دندان‌پزشکان در منطقه را اعلام کنند.

رامین آگاه، کارشناس مسؤول نظارت بر خدمات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید که دندان‌پزشکانی که با گرفتن مجوز از شبکه بهداشت و سازمان نظام پزشکی شهرستان در مناطق بره سر ،چهارمحل،پشتکلا در حال خدمات‌رسانی دندانپزشکی به مردم محروم این مناطق هستند طبق دستورالعمل‌های فعالیت در بخش خصوصی وزارت بهداشت موظف‌اند حداقل سه روز در هفته در مطب‌های خصوصی خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده براثر این بیماری حضورداشته و پاسخگوی مراجعین محترم باشند.

به گفته وی، ازآنجاکه جمعیت منطقه خورگام ۶ هزار و ۷۵۰ نفر است، بر اساس شاخص جمعیتی تعریف‌شده توسط وزارت بهداشت حداکثر اختصاص دندانپزشکی به این منطقه صورت گرفته لذا صدور پروانه مطب برای سایر دندان‌پزشکان فعلاً مقدور نیست.

آگاه، این نکته را هم مطرح کرده که با توجه به انتقال مطب یکی از دندان‌پزشکان در اواخر آبان ماه و خالی شدن ظرفیت ایجاد مرکز دندان‌پزشکی در بخش خورگام، صدور مجوز برای دندانپزشکی دیگر به جهت فعالیت مستمر بلامانع خواهد بود.

البته کارشناس مسئول نظارت بر خدمات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فعالان دندان‌پزشکی را نسبت به یک قانون نیز یادآوری کرده و گفته بر اساس ماده سه و چهار دستورالعمل نحوه تبلیغات سازمان نظام پزشکی موضوع‌ بند سه از فصل دوم قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ فروردین ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی هرگونه تبلیغات توسط اعضای سازمان نظام پزشکی و کلیه پزشکان بدون اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی ممنوع است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول