اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

وقتی رویای درآمدزایی زنان خانه‌دار بر ترمه نقش می‌بندد

علاقه به پولک، منجق و مروارید از وی یک زن کارآفرین نمونه می‌سازد که حالا مدیر یک تعاونی است و سفارشات زیادی از نقاط مختلف کشور دریافت می‌کند و باعث درآمدزایی زنان خانه‌دار زیادی در چهارمحال و بختیاری شده است.

وقتی رویای درآمدزایی زنان خانه‌دار بر ترمه نقش می‌بندد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، همه چیز از یک علاقه و اشتیاق برای یادگیری شروع می‌شود و از آنجایی که پدر خانواده فعالیت هنری دارد دخترش را در یک آموزشگاه ثبت‌نام می‌کند.

از همان ابتدا دغدغه‌اش اشتغال‌زایی است اینکه بتواند عزت‌نفس و منیت یک زن را به وی یادآوری کند و در نهایت هم با همین دغدغه وارد بازار کار می‌شود.

علاقه به پولک، منجق و مروارید از وی یک زن کارآفرین نمونه می‌سازد که حالا مدیر یک تعاونی است و سفارشات زیادی از نقاط مختلف کشور دریافت می‌کند و باعث درآمدزایی زنان خانه‌دار زیادی در استان شده است.

نام خانم وجیهه اسداللهی شاید برای بسیاری از زنان روستایی و شهری آشنا باشد خودش که می‌گوید تا روستاهای اطراف کوهرنگ دوزنده دارد.

خانم اسداللهی هنرمند سرمه‌دوزی استان است وی از سال 1385 کار خود را آغاز می‌کند و چندین سال از زندگی خود را به آموزش دیدن می‌گذراند تا اینکه خود استاد ماهر و بلدکار می‌شود.

به طوری که در حال حاضر مدیر یک تعاونی است و دو کارگاه آموزشی در شهرکرد و روستای اسدآباد دارد.

نشستن پای صحبت‌های بانوی هنرمندی که آوازه‌ دست‌های هنرمندش در جای جای کشور پیچیده است و دغدغه درآمدزایی زنان خانه‌دار را دارد خالی از لطف نیست.

وجیهه اسداللهی هستم متولد 20 آذر 1357 متاهل هستم و از سال 1385 با رفتن به یک موسسه آموزشی وارد هنر سرمه‌دوزی شدم و از آنجایی که برای یادگیری بسیار راغب بودم پله‌های ترقی را زودتر از آن‌چیزی که فکر می‌کردم پشت سر گذاشتم.

چند سال بعد وارد یک آموزشگاه شدم که کار نظارت و اداره آن مکان به بنده واگذار شد در تمام این مدت علاوه بر تجربه‌اندوزی به فکر اهداف بلندمدت خود نیز بودم.

در حال حاضر چندسالی می‌شود که مستقل شده‌ام و با توجه به فصول مختلف بین 3 تا 70 دوزنده دارم که سفارشات ما را انجام می‌دهند.

از آنجایی که معتقد بودم یک دست صدا ندارد، یک تعاونی تأسیس کردم و هم‌اکنون 9 هنرمند را بیمه کرده‌ام.

سال گذشته از طرف نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان کارآفرین نمونه بخش روستایی انتخاب شدم.

در حال حاضر به همراه اعضای خانواده‌ و همسرم در این تعاونی مشغول به کار هستیم و با دریافت یک وام توانستم به کار خود بیش از پیش رونق دهم.

در تابستان به دلیل آغاز فعالیت‌های کشاورزی دوزنده کمتری دارم اما در پاییز و زمستان به دلیل بلند بودن شب‌ها و نبود کار کشاورزی بانوان زیادی مشغول هنر سرمه‌دوزی می‌شوند.

به دلیل اینکه برخی از بانوان توانایی مالی فراگیری آموزش‌ها را ندارند آموزش رایگان برای آن‌ها در نظر گرفته‌ام تا هیچ بهانه‌ای برای بیکار ماندن وجود نداشته باشد.

از نقاط مختلف کشور همچون یزد، همدان، شهرکرد و تهران سفارشات زیادی دریافت می‌کنیم و حتی به صورت صادرات چمدانی هنر بانوان استان به ویتنام و تایلند فرستاده شده است.

صادرات حلقه گمشده صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری 

متاسفانه صادرات حلقه گمشده صنایع‌دستی در استان چهارمحال و بختیاری است چرا که یک تولیدکننده می‌تواند با تولید انبوه و درآمدزایی بالا افراد بیشتری را مشغول به کار کند.

علاوه بر این هنر دست هنرمندان استان در نقاط مختلف جهان دیده خواهد شد و ارز زیادی وارد کشور می‌شود.

بزرگترین مشکل ما در این روزها تأمین مواد اولیه است

بزرگترین مشکل ما در این روزها تأمین مواد اولیه است که بسیار وابسته به قیمت دلار است که در صورت رونق صادرات این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید چهارمحال و بختیاری بیشترین دوزنده ترمه را در کشور دارد و اگر درآمد بالا باشد اشتیاق بیشتری برای کار پیدا خواهند کرد.

درآمدزایی موجب افزایش اعتمادبه نفس در بین خانم‌ها است

بنده معتقدم در شرایط امروز کشور اعصاب و روان خانمی که درآمدزایی داشته باشد بهتر از خانومی است که درآمد ندارد.

با توجه به اینکه استان ما یک منطقه سردسیر است و افسردگی زیادی در بین زنان خانه‌دار دیده می‌شود درآمدزایی و حس مفید بودن تأثیر زیادی در از بین بردن این مشکل دارد.

با اندیشیدن تدابیری برای بازاریابی و صادرات می‌توان استان را به یک قطب بزرگ دوزندگی در کشور تبدیل کرد.

گفتنی است، ترویج و اهمیت‌دادن به هنرهای صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری که در چند سال اخیر بیکارترین استان کشور نام‌ گرفته است می‌تواند ترفندی باشد برای افزایش اشتغال و درآمدزایی.

اما همان‌طور که می‌بینیم بسیاری از هنرمندان از وضعیت بازاریابی، فروش و تأمین مواداولیه گلایه‌مند هستند و معتقدند که زمینه همین فروش ناچیز را نیز خود فراهم می‌کنند.

بها دادن به امثال خانم اسداللهی در استان ما می‌تواند عاملی باشد برای درآمدزایی و افزایش کیفیت زندگی مردم.

چهارمحال و بختیاری دارای استعدادهای بالقوه زیادی از جمله صنایع‌دستی است که خودبه‌خود شکوفا نخواهد شد بلکه نیازمند حمایت و رسیدگی است.

هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند نباید دغدغه تأمین مواد اولیه و یا فروش محصولات خود را داشته باشند بلکه باید تمام فکر و ذکرشان تولید کارهای فاخر و اشتغال افراد بیشتر باشد.

مسؤولان باید فکری در این خصوص بکنند چرا که استعدادها و پتانسیل‌های بالقوه فراوان چهارمحال و بختیاری با حرف زدن صرف، شکوفا نخواهد شد بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و عمل است و بهانه‌هایی چون کرونا که مهمان ناخوانده یک یا دو روز است نمی‌تواند بهانه قابل قبولی برای کم‌کاری باشد.

انتهای پیام/68024/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول