اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

بیشتر قطعات ماهواره های ایرانی ساخت محققان داخلی است

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه دغدغه ما رسیدن فناوری فضایی به سبد محصولی جامعه است، گفت: عمده قطعاتی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت محققان داخلی است.

بیشتر قطعات ماهواره های ایرانی ساخت محققان داخلی است

علی جعفر صالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه این پژوهشگاه به دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری است ، گفت: قطعات ماهواره‌ها در ابتدا عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شد و با توجه به تحریم‌ها و اینکه احتمال خرابکاری صنعتی در این قطعات وجود دارد پژوهشگاه فضایی به دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری خودش افتاد و شبکه دانشی شکل داد.

*  المان‌های وارداتی در قیاس با المان‌های داخلی قابل مقایسه نیست

وی افزود: در حال حاضر عمده المان‌هایی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت تولید محققان داخلی است. البته باید توضیح دهم مقدار محدودی از المان‌هایی که وارد می‌کنیم به خاطر این است که در حوزه فناوری ما دارای گلوگاه نیستیم و از منابع خارج وارد می‌کنیم البته المان‌های وارداتی در قیاس با المان‌های داخلی قابل مقایسه نیست.

* می خواهیم فناوری فضایی بتواند به سبد محصولی جامعه برسد

جعفر صالحی تصریح کرد:  یکی از دغدغه‌های پژوهشگاه فضایی ایران این است که فناوری فضایی بتواند به سبد محصولی جامعه برسد که برای این کارسعی کردیم از خدمات شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی در توسعه فناوری و همچنین در کاربردی کردن داده‌های فضا استفاده کنیم از طرفی در این رابطه مرکز نوآوری فضایی در حال شکل‌گیری است و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فضا کار می‌کنند دعوت می‌کنیم در شبکه‌ همکار پژوهشکده قرار گیرند.

*  بخشی از مرکز نوآوری در اختیار نخبگانی قرار می‌گیرد که طرح‌های مرتبط با فضا دارند

وی ادامه داد: پژوهشگاه فضایی ایران در مرکز نوآوری حمایت‌های مشاوره علمی - زیرساختی و مالی و واگذاری پروژه‌ها را در دستور کار دارد. همچنین باید بگویم بخشی از این مجموعه مرکز نوآوری در اختیار نخبگانی قرار می‌گیرد که طرح‌های مرتبط با فضا داشته و هنوز شرکت راه اندازی نکردند. این مرکز آماده بهره‌برداری است و در بهمن ماه افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول