اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 48 درصدی ارزش سهام عدالت/ اطلاعات اشتباه روی سایت سپرده گذاری مرکزی

ارزش واقعی سهام عدالت در ماه های گذشته به شدت کاهش یافته است؛ اما اطلاعات مندرج در سایت سمات که وابسته به شرکت سپرده گذاری مرکزی است، موضوع دیگری را نشان می دهد.

کاهش 48 درصدی ارزش سهام عدالت/ اطلاعات اشتباه روی سایت سپرده گذاری مرکزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سهام عدالت که از سال 84 وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور شد، پس از 15 سال در خرداد ماه سال جاری توسط دولت دوازدهم آزادسازی شد و افراد توانستند این دارایی خود را بفروش رسانده و از عواید آن استفاده کنند.

اما همزمان با آزاد شدن 60 درصد از سهام عدالت طی ماه های گذشته، ارزش این سهام به شدت کاهش یافته است. برخی آزاد شدن سهام عدالت در ماه های گذشته و ایجاد صف برای فروش این نمادها را از مهمترین دلایل اصلاح و یا ریزش بازار در سه ماه گذشته می داند.

البته نباید از این مساله نیز بگذریم که بانک ها و کارگزاری های فروشنده سهام عدالت، در بدترین موقع اقدام به فروش این دارایی ها کردند و این مساله باعث عرضه آبشاری در بورس شد. این عرضه ها هم در کنار سایر موضوعاتی مانند اختلاف در کابینه دولت، تصمیمات اشتباه سازمان بورس و ... باعث اصلاح عمیق بازار سرمایه شد.

سهام عدالت چقدر می ارزد؟

از زمانی که سهام عدالت توسط دولت آزاد شد، ارزش این سهام در یک روند افزایشی قرار گرفته بود. اما پس از اصلاح بازار سرمایه در ماه های گذشته این روند به کاهش ارزش سهام عدالت تبدیل شد.

سهام عدالت در آن دوره با قیمت های بالایی مبادله می شد. اما پس از اصلاح بازار تقریبا 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

سهام عدالت در برگه های 409، 492، 532 هزار تومانی  برگه یک میلیون تومانی به مردم واگذار شده است. ارزش این برگه ها در ابتدای مردادماه و در حال حاضر در جدول زیر آمده است. همانطور که در جدول نشان داده شده است، ارزش این برگه سهام ها در این مدت کاهش 48 درصدی داشته است. یعنی 48 درصد از ارزش این سبد دارایی در این سه ماه کاهش یافته است.

ارقام به ریال می‌باشد

اختلاف 87 درصدی در اطلاعات نمایشی در سایت سمات

شرکت سپرده گذاری مرکزی که اصلی ترین منبع نشان دادن ارزش واقعی همه سهام های افراد دارای کد بورسی است، در اقدامی که دلیل آن مشخص نیست، ارزش سهام عدالت را هنوز به روز رسانی نکرده و اعدادی که این سامانه نشان می دهد، مربوط به ابتدای مردادماه است. سایت سمات که متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی است، اطلاعات مربوط به همه نمادها را برای یک روز قبل به روز رسانی می کند، اما در این مدت این مساله برای سهام عدالت رخ نداده است.

در جدول زیر مشخص شده است هر نمادی که در سبد سهام عدالت قرار دارد، با چه قیمتی در شرکت سپرده گذاری مرکزی قیمت گذاری شده است و ارزش روز این نمادها نیز به چه میزان است.

با نگاهی به قیمت هایی که شرکت سپرده گذاری مرکزی در سامانه سمات نشان می دهد، مشخص می شود تقریبا همه نمادها به جز یک نماد ارزش خود را از دست داده است.  از 17 درصد تا 87 درصد کاهش قیمت نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت نشان می دهد در این مدت چقدر زیان نصیب افرادی شده است که سهامداری کرده و سهام خود را به بانک ها و کارگزاری ها برای فروش واگذار نکرده اند. البته یک نماد نیز با افزایش قیمت تقریبا 20 درصدی مواجه شده است.

در پایان این سوال همچنان پابرجاست که شرکت سپرده گذاری مرکزی که باید اطلاعات به روز شده دراختیار همه افراد قرار دهد، چرا هنوز اطلاعات مربوط به مردادماه را نشان می دهد.

مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت سوژه های «چرا ارزش سهام عدالت کاهش یافت» و «فروش سهام عدالت متوقف شود» در سامانه فارس من، خواستار پیگیری دلیل کاهش ارزش سهام عدالت در ماه های گذشته شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول