اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

نگاهی به اظهارات دانشجویان حاضر در اشغال لانه جاسوسی

«آمریکایی‌ها به دنبال ارتباط گیری با افرادی بودند که خیلی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی اتکا نداشتند و نیم نگاهی به غرب، آمریکا و یا خارج از کشور داشتند و نگاهی لیبرالی با الگوگیری از غرب برای اداره کشور را می‌پسندیدند.»

نگاهی به اظهارات دانشجویان حاضر در اشغال لانه جاسوسی

خبرگزاری فارس- تسخیر لانه جاسوسی یکی از مهمترین تحولات پس از انقلاب اسلامی بوده است. که امام از آن به انقلاب دوم تعبیر کردند. در این گزارش به اظهارات دانشجویان پیرو خط امام  آن زمان در مورد تسخیر لانه جاسوسی پرداخته ایم.  

 

 

حبیب الله بی طرف:

سوابق: استاندار یزد، وزیر نیرو در دولت اصلاحات و معاون وزیر نفت در دولت روحانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب

در مورد تشکیلات سفارت آمریکا این سفارتخانه یک تشکیلات گسترده ای داشت در تهران که تقریبا کاملترین چارت تشکیلاتی را امریکایی ها داشتند و عناصر عمدتا ورزیده و به اصطلاح با سابقه اش را از جاهای مختلف دنیا ماموریت تهران می دادند.

اگر سفارت آمریکا را نمی‌گرفتیم، کودتایی شبیه ۲۸ مرداد رخ می‌داد.

 

 

محسن میردامادی:

سوابق: نماینده مجلس ششم، معاون سیاسی دادستانی کل سال ۶۳، استاندار خوزستان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و 

در حقوق بین‌الملل دخالت در امور داخلی کشورها پذیرفته نیست. ولی اگر امریکایی‌ها آمدند در این کشور یک دولت ملی را سرنگون کردند و حکومت دیکتاتوری شاه را روی کار آوردند و با حمایت‌های نظامی خود آن را حفظ و تثبیت کردند، آیا حقوق بین‌الملل را زیر پا نگذاشتند؟ در چنین شرایطی نباید توقع رعایت آن را در قبال خود داشته باشند. اشغال سفارت امریکا در ایران هم در واقع پاسخی بود به تمام حقوقی که امریکایی‌ها در گذشته در ایران زیرپا گذاشته بودند، موضوعی که - همان طور که اشاره شد - خود امریکایی‌ها آن را پذیرفته‌اند.

 

 

سیف اللهی:

سوابق: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۵–۱۳۷۱، فرمانده سپاه دوم سیدالشهدا، معاون هماهنگ‌کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی

هدف ما سفارت‌گیری نبود، هدف ما اعتراض به سیاست‌های آمریکا و پناه دادن به شاه بود.

اگر شناخت امروز خود از آمریکا را آن روز داشتم، با اعتقاد راسخ‌تر و بیشتر آن کار را انجام می‌دادم.

تسخیر سفارت آمریکا تأثیر استراتژیک داشت و آبی بر روی فتنه‌های آمریکا در ایران ریخت.

اگر سفارت را نمی‌گرفتیم آمریکا کودتا می‌کرد.

 

 

معصومه ابتکار:

سوابق: معاون رئیس‌جمهور،  فعال اصلاح‌طلب

تسخیر سفارت آمریکا کار مردمی بود نه حکومتی.

اصلاً خشونتی در کار نبود. با حداقل خشونت برنامه‌های دانشجویان اجرا شد.

این حرکت به چتر حمایتی از ایران تبدیل شد و ذیل این موضوع، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برگزار و قانون اساسی تصویب شد و تمام ارکان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در همان ۴۴۴ روز قوام و شکل پیدا کرد.

 

 

کمال تبریزی:

کارگردان معروف

آمریکایی‌ها از داخل سفارت با واشنگتن در تماس بودند و به آن‌ها گفته شده بود که اصلا مقاومت نکنید، فقط هر چه مدرک و سند وجود دارد از بین ببرید که آن‌ها هم همه اسناد را داخل دستگاه خردکن ریخته بودند بعد از آن تسلیم شدند.

 

 

فروز رجایی فر:

سوابق: رئیس ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام و  کارگردان مستند اعدام فرعون فعال حامی مردم فلسطین و لبنان

این افراد در دوره‌ای که گروگان بودند حتی یک سیلی نخوردند. رفتار دانشجویان با آن‌ها مبتنی بر اصول و اخلاق اسلامی بود، نه احساسات تند و عصبانیت و تجاوز از چارچوب و حدود عقل.

ضرورت مبادله گروگان‌ها با شاه را رسانه‌های جهان هم پذیرفته بودند و می‌نوشتند که مردم ایران اعتقاد دارند به اینکه شاه به خاطر جنایاتش باید محاکمه شود و به ایران پس داده شود و آمریکا هم همراهی کند تا این مسأله حل شود.

یادداشت رسمی دولت موقت در ۲۹ مهرماه ـ یک روز قبل از ورود شاه به آمریکا ـ و طرح هشداری با این مضمون که «چنانچه با انتقال شاه به آمریکا، در اثر خشم و احساسات مردم اتفاقی برای سفارت آمریکا در ایران رخ بدهد، مسئولیتش با دولت آمریکاست»، سند مهمی است که با اقدام هوشمندانه دولت موقت، امروز در دست ماست و نشانگر آنکه دولت آمریکا این مسئولیت را پذیرفته است.

 

 

علی اصغر زحمتکش:

سوابق: فعالیت در سپاه و هشت سال دفاع مقدس و بازنشستگی

این پدیده از دید من یک حرکت اجتماعی خود جوش بود که ارتباطی با حکومت نداشت. البته بعد از 48 ساعت توسط مردم و حکومت ادامه پیدا کرد، امام(ره) تا آغاز این ماجرا از این اقدام کاملا بی‌اطلاع بود و بعد از آن نیز حمایت اولیه را از ما دریغ کردند.

 

 

عباس عبدی:

سوابق: عضو بخش اطلاعات خارجی دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری، فعال سیاسی و یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبان

اشغال سفارت آمریکا برآمده از اتفاقات ۲۸ مرداد و اعتراضی به نفوذ آن‌ها در عصر پهلوی بود.

اگر شرایط به همان زمان برگردد نیازی نیست که ما و دیگران باشیم، شما هم در همان شرایط قرار بگیرید و رفتاری که با شما بشود، شما هم همین اقدام را انجام می‌دهید.

 

 

محمد هاشمی اصفهانی:

همسر معصومه ابتکار، فعال اقتصادی 

از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان نشدیم

فکر نکنید پشت بلندگو اعلام کردیم که ۴۰۰ نفر از دانشجویان ایران جمع شوند، بلکه تک‌تک افراد را انتخاب کردیم.

در اینکه این حرکت تا روز عمل مستور ماند تنها دلیلش رفتار دانشجویان آن زمان و بصیرتشان بود.

تسخیر لانه سپر دفاعی برای انقلاب بود که هم امام توانست با جهان گفت‌وگو کند و هم پیامی که امروز برای ما دارد این است که تحولی ایجاد کرد.

از زمان انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی یک بایکوت خبری وجود داشت.

از اقدامات مردم و از تجدید سازمان در کشور چیزی گفته نمی‌شد. هرگز صحبت‌های امام خمینی پخش نمی‌شد و یک بایکوت خبری وجود داشت.

ما معتقدیم تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم بود و انقلاب سومی هم وجود ندارد.

 

 

محمد نعیمی پور:

سوابق: نماینده مردم تهران در مجلس ششم، فعال سیاسی اصلاحات

بسیاری از دانشجویان تسخیرکننده سفارت از نظر سیاسی پخته و صاحب تفکر بودند و رویدادهای مختلف کشور و دخالت آمریکا در این رویدادها را مورد توجه داشتند.

بیماری شاه و حضور او در آمریکا می توانست آغازگر اتفاقات دیگری هم باشد، شرایط ایجاب می کرد که بایستیم.

یکی از بزرگترین انتقادهایی که دانشجویان پیرو خط امام به خود داشتند و دارند این است که افشاگری کار اشتباهی بود. ما باید اسناد و مدارک را به مقامات ارائه می کردیم و تحویل می دادیم. دانشجویان هم پس از مدتی خود به این نتیجه رسیدند که افشاگری کار ناشیانه ای بود. ( اشاره به افشای اسنادی در مورد رابطه امیر انتظام با آمریکا و...)

 

 

مرحوم حسین شیخ الاسلام:

سوابق: نماینده مجلس هفتم، معاون وزیر خارجه، سفیر ایران در سوریه، مشاور وزیر امور خارجه و معاونت امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

مردم ایران درخواست داشتند تا شاه محاکمه شود ولی به یک باره آمریکایی ها اعلام کردند که به محمدرضا پهلوی اجازه داده اند برای درمان به کشورشان برود. اقدام آمریکایی ها به نحوی توهین به ملت ایران، انقلاب، شهدا و شخص حضرت امام خمینی بود.

آمریکایی ها در سفارت دستگاه هایی داشتند که می توانستند با آن تمامی تلفن های بی سیم مسئولان را شنود کنند که از آن برای جاسوسی از برخی مقامات دولت موقت بهره می بردند. بعد از تسخیر لانه جاسوسی این دستگاه ها به دست ما افتاد و با استفاده از آنها توانستیم برخی تندی هایی را که بنی صدر نسبت به دانشجویان داشت، شنود کنیم

 

 

 

عبد الحسین روح الامینی:

سوابق: رئیس انستیتو پاستور، ریاست کمیته علمی، تحقیقاتی و فناوری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رئیس خانه احزاب ایران

ما سه خواسته داشتیم، استرداد شاه، بازگشت اموال و تضمین عدم دخالت در ایران.

اینقدر سازمان سیا در ایران و منطقه مرکزیت داشت که مسائل فلسطین را از ایران پیگیری می کردند.

ما زنان گروگان و رنگین پوستان را به نشانه حسن نیت آزاد کردیم و می توانست زودتر تمام شود اما آنها نه تنها تمکین نکردند بلکه رفتند سراغ حمله نظامی و کودتا.

جفاست در حق تسخیر لانه جاسوسی که به مسائل حاشیه ای کشیده شود. اصل این کار با روحیه استکبارستیزی انجام شد.

 

 

 

عزت الله ضرغامی:

سوابق: رئیس صدا و سیما، عضو شورای انقلاب فرهنگی و فضای مجازی

تسخیر لانه جاسوسی پاسخی به سال ها سلطه و زورگویی بود.

تصرف خانه شیطان و تصرف خانه استکباری بود که لحظه به لحظه برای انقلاب اسلامی توطئه چینی کرده بود و علیه انقلاب برنامه طراحی می کرد.

در بعد سیاست خارجی تفاوتی بین اقدامات جرج بورش از حزب جمهوری‌خواه و جیمی کارتر از حزب دموکرات نیست. کارتر مسئول کشتار هزاران نفر از مردم ایران و دیگر کشورها است.

کارتر حتی پس از سقوط شاه نیز حمایت خود را از شاه برنداشت.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، انقلاب را برای جهانیان معرفی کرد و رویاروی منطق ضداستکباری و ضدامپریالیستی و ضدسلطه انقلاب اسلامی را به جهانیان شناساند.

تخریب و از بین بردن اسناد برای آنها خیلی حیاتی بود و کاملاً نشان داد که آنجا سفارتخانه نبود، جاسوسخانه بود و این همان نکته ای بود که همه ما به آن پی بردیم و اقدام کردیم.

اگر آن روز تسخیر لانه جاسوسی، شکست سیاسی و تحقیر بزرگی را برای آمریکایی ها به دنبال داشت امروز ظهور و بروز و مقاومت جنبش های مختلف در هر سوی جهان از جمله فلسطین و لبنان نشانه های استمرار این عجز و ناتوانی استکبار در مقابل نیروی ایمان است.

انقلاب دوم ما در 13 آبان 58، ظهور ایمان و تجلی منطق مقاومت در برابر زور و سلطه و تکبر است و این منطق ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

 

 

سردار محمد علی جعفری:

سوابق: فرمانده قرارگاه بقیة الله و فرمانده سابق سپاه پاسداران

آمریکایی‌ها به دنبال ارتباط گیری با افرادی بودند که خیلی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی اتکا نداشتند و نیم نگاهی به غرب، آمریکا و یا خارج از کشور داشتند و نگاهی لیبرالی با الگوگیری از غرب برای اداره کشور را می‌پسندیدند.

گارد سفارت، که از اعضای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده با نام اختصاری U.S.M.C بودند، به شدت مقابل بچه‌ها مقاومت می‌کردند. بعد‌ها متوجه شدیم علت مقاومت آن‌ها خریدن فرصت برای مامورانC.I.A ‌ در اتاق‌های رمز برای از کار انداختن کامپیوتر‌ها و نابود کردن بخش مهمی از اسناد سری ماموران ایرانیشان، به کمک دستگاه‌های عظیم کاغذخردکن بوده است.

به محض انعکاس خبر تصرف لانه جاسوسی در اخبار ساعت ۱۴ رادیو ایران، این حرکت دانشجویی تبدیل شد به کانون توجه و ابراز محبت‌های بی‌غل و غش توده‌های مردم کشور.

اسفند سال قبل از آن چریک‌های فدایی به سفارت آمریکا حمله کرده بودند، نمی‌خواستیم در اذهان مردم این‌طور تداعی شود که بچه‌های ما شاخه دانشجویی فدایی‌ها هستند. ببه همین خاطر نام «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» را انتخاب کردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول