اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کشاورز کارت برای خرید نهاده و کود به کشاورزان ارائه می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از ارائه کشاورز کارت به کشاورزان استان برای خرید نهاده و کود، خبر داد.

کشاورز کارت برای خرید نهاده و کود به کشاورزان ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ارائه کشاورز کارت به کشاورزان اظهار داشت: در بخش اول این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزان، طرح کشاورز کارت را با همکاری بانک مرکزی ایران و بانک کشاورزی تهیه کرده است اظهار امیدواری کرد که انشالله کشاورزان با این کارت بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را به موقع تامین کنند و سال آینده با بانک تسویه حساب کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نکات بسیار ریزی در این کارت دیده شده است، یادآور شد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، سریعاً به این منابع مالی دست یابند.

وی با بیان این که طرح کشاورز کارت یک اقدام بزرگ و ملی محسوب می‌شود و باید با جدیت آن را دنبال کنیم، تصریح کرد: با تأثیرگذاری که کود در تولیدات کشاورزی دارد در گام اول این محصول انتخاب شد و در گام دوم آفت‌کش‌ها هستند .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی کشاورز کارت را اقدامی برای حمایت از کشاورزان دانست و افزود: با تصمیم ستاد عالی زراعت، مقرر شده است تا کشاورزان از کشاورز کارت برای خرید کود استفاده کنند و بنا است تا علاوه بر کود، سایر نهاده‌ها نیز در آینده مشمول این کارت شود.

وی با اشاره به توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به تولید محصولات استراتژیک مصوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: برای این منظور  تسهیلاتی برای تامین بخشی از هزینه‌ها به عنوان سرمایه در گردش از طریق بانک کشاورزی در نظر گرفته شده تا کشاورزان برای کاشت و هزینه های برداشت از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  ادامه داد: انشالله این کارت‌ها مکانیسمی باشد تا بخشی از هزینه‌های تولید در ابتدای فصل کشت را تأمین کند و در زمان برداشت این هزینه‌ها از محل فروش محصول مستهلک شود.

وی با اشاره به اینکه «کشاورز کارت» برای تامین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: به ازای هر هکتار زراعت دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از طریق «کشاورز کارت»، ۲۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سعی شده است در حداقل زمان «کشاورز کارت» در اختیار کشاورزان قرار گیرد، گفت: نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می‌شود، ۱۲ درصد در سال و مدت باز پرداخت یکساله بوده که در مقایسه با نرخ تسهیلات عادی یعنی ۱۸ درصد، نرخ مناسبی است.

وی درباره وثایق در نظر گرفته شده برای دریافت این کارت اعتباری نیز گفت: به دلیل رقم متوسط، دریافت این کارت نیاز به تضامین و وثایق زیادی نخواهد داشت.

فتحی با بیان اینکه کشاورزان از طریق سامانه سیتا با همکاری معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند و معرفی بر اساس سطح زیر کشت انجام خواهد شد افزود: همچنین پیش بینی شده است تا ۳ روز کاری بعد از معرفی کشاورزان این کارت در اختیارشان قرار گیرد.

وی گفت: این کارت ابزاری برای پرداخت الکترونیک در پایانه‌های فروشگاهی خاص و مراکز عرضه نهاده‌ها مانند کود و سم است.

فتحی اظهار امیدواری کرد هر یک از کشاورزان یک کارت اعتباری داشته باشد و با این کار بتوانیم به رفع مشکل نقدینگی کشاورزان در درجه اول و بخشی از جبران هزینه‌های تولید کمک کنیم.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول