اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ماکرون: موضع ترکیه در قبال متحدان ناتو، جنگ‌طلبانه است

رئیس‌جمهور فرانسه با اتهام‌زنی به دولت آنکارا مبنی بر داشتن تمایلات سلطه‌جویانه بر منطقه، گفت اگر رئیس‌جمهور ترکیه دروغ نگوید و به اروپا احترام بگذارد، تنش‌ها کاهش می‌یابد.

ماکرون: موضع ترکیه در قبال متحدان ناتو، جنگ‌طلبانه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با متهم کردن «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود به دروغگویی، گفت موضع آنکارا در قبال کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جنگ‌طلبانه است.

ماکرون روز شنبه در مصاحبه با شبکه «الجزیره»، با بیان اینکه ترکیه موضع خصمانه و ستیزه‌جویانه‌ای در قبال ناتو دارد، گفت اگر اردوغان احترام بگذارد و دروغ نگوید، تنش‌ها با این کشور کاهش می‌یابد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» وی با محکوم کردن رفتار ترکیه در سوریه،‌لیبی و شرق دریای مدیترانه، توضیح داد: «آرزوی ما این بود که اوضاع آرام شود اما برای حاصل شدن این امر، ضروری است که رئیس‌جمهور ترکیه به فرانسه، اتحادیه اروپا و ارزش‌های آن احترام بگذارد، دروغ نگوید و توهین نکند».

رئیس‌جمهور فرانسه با متهم کردن دولت آنکارا به داشتن میل سلطه‌جویانه بر منطقه غرب آسیا، ادعا کرد: «من ملاحظه کرده‌ام که ترکیه تمایلات امپریالیستی در منطقه دارد و به نظرم چنین تمایلات امپریالیستی برای ثبات منطقه چیز خوبی نیست، همین».

همزمان، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز مدعی است ترکیه از حادثه قتل معلم فرانسوی استفاده ابزاری کرد تا کارزار افتراآمیز و نفرت‌انگیزی را علیه پاریس شروع کند.

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در دو هفته گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. پیش‌تر، در پی افزایش احساسات ضد فرانسوی در میان کشورهای اسلامی، رئیس جمهورفرانسه در پیامی در توئیتر به دو زبان عربی و انگلیسی گفت که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد.

ماجرا از آنجا شروع شد که یک معلم فرانسوی که سر کلاس درس کاریکاتورهای موهن را نشان داده بود، کشته شد و پس از آن ماکرون اعلام کرد، جلوی انتشار این کاریکاتورها را نمی‌گیرد و برخی دیگر از مقامات فرانسه نیز اظهاراتی ضد اسلامی مطرح کردند.

پس از آن، اردوغان درباره ماکرون گفت: «درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت؛ اول از همه، چکاپ ذهنی انجام بده!» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول