اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

گلایه مردم از پدیدهٔ خود قیمت‌گذاری در بازار/ مرغ و گوشت همچنان گران‌تر از قیمت اعلام شده

مردم و فروشندگان در بازار همچنان از نبود نظارت‌ها و پدیدهٔ خود قیمت‌گذاری گلایه دارند، علاوه‌بر آن قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز همچنان بالاتر و گران‌تر از اعداد اعلام شده به‌فروش می‌رسد و مردم انتظار دارند ورود بازرسان تابلوی قیمت‌ها را قانونی کند.

گلایه مردم از پدیدهٔ خود قیمت‌گذاری در بازار/ مرغ و گوشت همچنان گران‌تر از قیمت اعلام شده

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قیمت‌ها در بازار این روزهای قزوین در هیچ حوزه‌ای اعم از لوازم خانگی، خشکبار، تره‌بار و دیگر حوزه‌ها دارای ثبات نیست و تغییر قیمت‌های همه روزه، خریداران و حتی فروشندگان را نگران کرده است. یکی از فروشندگان بازار سنتی قزوین در رابطه با این مسئله به خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: ما هر کالایی را که می‌فروشیم، باید بیشتر از پولی که به دست آورده‌ایم را صرف کنیم تا مجدداً بتوانیم آن کالا را در مغازه‌مان جایگزین کنیم، به همین دلیل هر فروشنده به تناسب وجدان کاری که دارد قیمت روی اجناس می‌گذارد، همهٔ این‌ها نتیجهٔ عدم نظارت بر بازار است.

در واقع آنچه این فروشنده به آن اشاره می‌کند پدیدهٔ خود قیمت‌گذاری است که سایه نبود یا ضعف نظارت‌ها ایجاد می‌شود.

این هفته در بازار سنتی قزوین کماکان گوشت مرغ با قیمت هر کیلو 24 هزار و 400 الی 24 هزار و 700 تومان عرضه می‌شد، این در حالی است که پیش از این قیمت مصوب مرغ 20 هزار و 400 تومان اعلام شده و مسؤولین بیان کرده‌اند اگر قیمت مرغ هر میزان بالاتر از این نرخ به فروش برسد، گران فروشی است! متأسفانه با وجود آنکه اعلام شده بود با هرگونه فروش مرغ بالاتر از این قیمت برخورد می‌شود، هنوز خبری از برخورد با متخلفین دیده نمی‌شود و مرغ روی تابلوها گران‌تر از عدد تعیین شده است.

 

یکی دیگر از همین تخلف‌ها در بازار قزوین مربوط به قیمت گوشت قرمز است. قصابی‌ها قیمت گوشت قرمز را بالا برده‌اند، اما اغلب آن‌ها قیمت گوشت روی تابلوهای مغازه را پاک کرده‌اند، این در حالی است که طبق قانون لازم است کسبه قیمت اجناس و کالاها را به‌صورت مکتوب بر اجناس ثبت کنند و در دید عموم قرار دهند. اکنون هر کیلو گرم گوشت گوساله در بازار قزوین 100 الی 125 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی 145 هزار تومان است، این قیمت‌ها نیز در حالی است که پیش از این قیمت مصوب هر کیلو گوشت گوساله 90 هزار تومان اعلام شده بود. هم چنین هر کیلو میگو در بازار قزوین 105 الی 106 هزار تومان و هر کیلو گوشت بوقلمون نیز 49 الی 50 هزار تومان است.

 

حبوبات و برنج هم چنان دچار نوسان قیمت هستند

از جمله کالاهای اساسی که این روزها مردم برای تهیه و تأمین آن به تا حدودی با مشکل مواجه شده‌اند، روغن است. البته مسؤولین سازمان صمت استان گفته‌اند به میزان کافی روغن در فروشگاه‌های استان توزیع شده است و تا پایان هفتهٔ جاری نیز بازار روغن تنظیم خواهد شد. از دیگر کالاهایی که طی روزهای اخیر در سیر صعودی قیمت قرار گرفته است، برنج و انواع حبوبات است. یکی از این حبوبات لپه است که قیمت آن تا 40 هزار تومان نیز صعود کرده است. البته لپه‌های درشت‌تر با قیمت‌های کمتر از 25 الی 30 هزار تومان نیز در بازار عرضه می‌شود که برخی مشتریان به ناچار از این رقم لپه‌ها تهیه می‌کنند. قیمت هر کیلو از دیگر حبوبات نیز در بازار قزوین به شرح زیر است: عدس 20 الی 32 هزار تومان، نخود 22 الی 25 هزار تومان، ماش 21 الی 22 هزار تومان، لوبیا قرمز 25 الی 27 هزار تومان، لوبیاچیتی 30 الی 35 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی 30 الی 32 هزار تومان، لوبیا سفید 23 الی 26 هزار تومان، لوبیا کشاورزی 34 الی 35 هزار تومان.

 

قیمت برنج نیز این روزها حداقل 10 الی 15 درصد افزایش یافته است و اکنون قیمت برنج‌های هندی نزدیک به قیمت برنج‌های مرغوب ایرانی در ماه گذشته است. این نشان می‌دهد قیمت برنج‌های هندی طی هفته‌های گذشته در قزوین بیش از 2 برابر شده است. برنج‌هایی که با قیمت 20 الی 22 هزار تومان در بازار قزوین عرضه می‌شوند. قیمت انواع دیگر برنج نیز به این شرح است: دم سیاه 30 الی 32 هزار تومان، علی کاظمی و هاشمی 30 هزار تومان، صدری 24 الی 27 هزار تومان، شیرودی 24 الی 26 هزار تومان، عنبربو 23 هزار تومان، پاکستانی 20 هزار تومان، لاشهٔ کاظمی و هاشمی 18 الی 19 هزار تومان، لاشهٔ صدری 15 هزار تومان.

ثبات قیمت بازار قند و شکر

یکی از خشکباری که در این بازار آشفته قیمت آن در بازار قزوین ثابت بوده است، قند و شکر است. هر کیلو قند در بازار قزوین 10 هزار تومان و هر کیلو شکر 9 هزار تومان است. قیمت برخی دیگر از خشکبار در قزوین به شرح زیر است: لیموعمانی 100 هزار تومان، زرشک 50 الی 80 هزار تومان، عناب 35 الی 50 هزار تومان، انجیر 45 الی 95 هزار تومان، توت خشک 30 الی 70 هزار تومان، کشمش 25 الی 38 هزار تومان، پسته 140 الی 170 هزار تومان، گردو 85 الی 130 هزار تومان، بادام 50 هزار تومان، بادام زمینی 45 الی 60 هزار تومان.

قیمت صیفی جات و میوه‌جات در بازار قزوین

لوبیاسبز یکی از صیفی جاتی بود که این هفته به دلیل نزدیک شدن به پایان فصل برداشت آن، قیمت صعودی داشت و هر کیلو از این کالا 13 هزار و 500 الی 16 هزار تومان بود. قیمت دیگر صیفی جات و سبزی جات را با یکدیگر مرور می‌کنیم: سیب زمینی 3 الی 5 هزار تومان، پیاز 4 الی 9 هزار تومان، بادمجان 4 الی 5 هزار تومان، کدو 6 الی 10 هزار تومان، گل کلم و برگ کلم 5 الی 6 هزار تومان، انواع مختلف گوجه فرنگی 3 الی 12 هزار تومان، نارنج 5 الی 7 هزار تومان، ترب 5 هزار تومان، هویج 3 هزار و 500 الی 5 هزار تومان، شلغم 5 الی 6 هزار تومان، چغندر 6 هزار تومان، لیموترش 15 الی 26 هزار تومان، ذرت مکزیکی 12 هزار تومان، بلال 6 هزار تومان، سیر 20 الی 40 هزار تومان، کرفس 3 الی 4 هزار تومان، کاهو 7 هزار تومان، قارچ 27 هزار تومان، زرشک تازه 22 هزار تومان.

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: انار و لیموشیرین و پرتقال 6 الی 12 هزار تومان، سیب 4 الی 10 هزار تومان، انگور 12 الی 18 هزار تومان، ازگیل 12 هزار تومان، گریپ فروت 8 هزار تومان، هلو 10 هزار تومان، گلابی 16 الی 20 هزار تومان، انجیر 18 هزار تومان، نارنگی 5 الی 12 هزار تومان، کیوی 12 هزار تومان، خیار 5 الی 6 هزار و 500 تومان، موز 16 الی 23 هزار تومان، به 8 الی 17 هزار تومان، خرمالو 8 الی 10 هزار تومان، هلو 10 هزار تومان، شلیل 10 الی 13 هزار تومان، زالزالک 10 هزار تومان.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسؤولین رده بالای قزوین در جلسات و صحبت با رسانه‌ها مدام از برخورد با متخلفان گران فروشی و بر هم زنندگان تنظیم بازار استان سخن می‌گویند، اما عموم کالاها در قزوین دارای ثبات قیمت نیست و مردم هر روز با قیمت‌های جدیدی مواجه می‌شوند که همین امر بعضا و به ناچار موجب بروز احتکارهای خانگی می‌شود. لزوم نظارت سفت و سخت بر بازار قزوین این روزها بیش از هر روزگار دیگری احساس می‌شود و لازم است مسؤولین استان از خواب غفلت برخیزند.

 

گزارش از معصومه امینی

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول