اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

بررسی سند ایرانیان خارج از کشور و سند فرهنگ ایثار و شهادت در ستاد مهندسی فرهنگی کشور

هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

بررسی سند ایرانیان خارج از کشور و سند فرهنگ ایثار و شهادت در ستاد مهندسی فرهنگی کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام و محکوم کردن توسعه اسلام‌هراسی و تشدید فضای هتک حرمت مسلمانان و پیامبر گرامی اسلام و تقویت فضای نفرت توسط رئیس جمهور فرانسه گفت: در پیش از دستور این جلسه گزارشی توسط حجت‌الاسلام و المسلمین قمی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام ارائه شد.

بر اساس این گزارش ۸۱ درصد از عزاداران امام حسین (ع) در ایام ماه محرم و اربعین پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کردند.

وی ادامه داد: ۵۰۰ تیم در سطح ملی کشور مأموریت داشتند که دستورهای لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام)  آموزش دهند که موجب تشکر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بابت برگزاری مناسب عزاداری‌ها همراه با رعایت سلامت عمومی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بالندگی فضای اجتماعی در دوران حین کرونا و پسا کرونا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا به نوعی ارتباطات اجتماعی، روابط خویشاوندی، روابط دوستانه و احساس امنیت سلامت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عاملی با بیان اینکه جنبه فراگیری ویروس کرونا، ترس اجتماعی را در جامعه افزایش داده است، افزود: ترس، موجب افزایش احساس نا امنیتی و عدم امنیت سلامت اجتماعی می‌شود که به همین دلیل ضرورت دارد که آموزه‌های اجتماعی لازم در صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارتین علوم و بهداشت برای غلبه بر ترس و مدیریت نگرانی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا آموزش داده شود چرا که در مواردی شاهد سکته‌های ناشی از ترس ابتلا به کرونا بوده‌ایم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: در مسیر مسائل مرتبط با شرایط فرهنگی کرونا باید جایگزین‌هایی برای  ارتباطات اجتماعی حضوری با رویکرد تأمین سلامت اجتماعی و اوقات فراغت مدیریت شود.
وی افزود: در دوران کرونا مردم از سفر منع می‌شوند بنابراین باید اوقات فراغت در این دوران برای بهره‌مندی بیشتر مدیریت شود که این امر نیازمند ارائه کارکردها و دستورالعمل‌هایی از سوی نهادهای فرهنگی ذی‌ربط است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سه سند ملی که در سند مهندسی فرهنگی تدوین آن پیش بینی شده در جلسه با حضور وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور در امور شهدا و ایثارگران و وزیر گردشگری مطرح شد، گفت: گزارشی از وضعیت ایرانیان خارج از کشور با این نگاه که چه ملاحظاتی را در سند ملی ایرانیان خارج از کشور باید مورد توجه قرار داد، توسط دکتر ظریف ارائه شد.

وی افزود: جامعه ایرانیان خارج از کشور به نوعی برای ما همانند ایرانیان داخل کشور و ادامه ایران و سرمایه ملی کشور به لحاظ انسانی و فرهنگی و هم به لحاظ توانمندی‌های اجتماعی با توجه به تخصص‌های مختلف‌شان هستند و این سند باید به نوعی تدبیر کند تا این پیوستگی و توجه به سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و شرایط حمایتی را در ابعاد مختلف تأمین کند.

 عاملی تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با تعامل دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد سعدی‌، وزارت آموزش و پرورش،  وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و... با رویکرد سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی این سند را تدوین کند.

وی افزود: سند دوم که در جلسه مطرح شد سند ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت بود که متولی آن بنیاد شهید است که به نظر می‌رسد پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این فرهنگ که سرمایه آن جمع کثیری از شهدا و جامعه بزرگ ایثارگران و جانبازان هستند و یک سرمایه محوری برای کشور است باید برگردیم و مصوبات قبلی خود را در این زمینه نگاه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نوع نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در این بیانیه با نگاه به ۴۰ ساله اول به عنوان گام اول؛ نظام مسائل و سرمایه‌های آن را شناسایی و استخراج کرده‌اند و برای چهل‌ساله دوم یک رویکرد یکپارچه‌تر و منسجم را طراحی کرده‌اند.

وی افزود: متولی "سند ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت" بنیاد شهید انقلاب اسلامی است که دستگاه‌های همکار آن نیز در جلسه مشخص شدند.

عاملی با اشاره به دستور سوم جلسه که به بررسی سند ملی گردشگری اختصاص داشت، گفت: به تازگی در دولت بر اساس تکلیفی که مجلس تعیین کرده سندی به تصویب رسیده که مقرر شد با رویکرد سند مهندسی فرهنگی این سند یک خوانش شود و اگر در جاهایی خلایی وجود دارد در سند ملی گردشگری جبران شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این اسناد ملی به ما کمک می‌کند که یک منبع و مرجع حرکت برای بسیاری از امور کشور را داشته باشیم، تأکید کرد: نهادهای مردمی، جامعه تخصصی و دانشگاهی در تدوین این اسناد مشارکت دارند و این اسناد ناظر بر ذی‌نفعان هستند و امیدواریم تا پایان دولت بخش قابل توجهی از این اسناد ملی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول