اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مشکلات زمانی شروع شد که علما پذیرفتند فقط عالم‌اند و امام جامعه نیستند

نشست هم‌اندیشی شهید حسین فهمیده باحضور راهیاران استانی بنیاد هدایت در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

مشکلات زمانی شروع شد که علما پذیرفتند فقط عالم‌اند و امام جامعه نیستند

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست هم‌اندیشی شهید حسین فهمیده باحضور راهیاران استانی بنیاد هدایت در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی،‌ گفت: بر اساس آموزه‌های قرآنی مسأله امامت یک کار تشکیلاتی و شبکه‌ای است. امام خمینی (ره) در دیداری که با روحانیان و طلاب در تاریخ ۱۴ خرداد ۵۷ داشتند،‌ فرمودند «شما طلبه‌ها هر کدام امام برای امت هستید».

حجت‌الاسلام تجریشی اظهار داشت: مشکلات ما وقتی شروع شد که علمای ما پذیرفتند که فقط عالم هستند و امام جامعه نیستند و از مشکلات و مسائل جامعه فاصله گرفتند.

وی با بیان این‌که ولایت‌فقیه در جامعه نهادینه شده است، ادامه داد: برای این‌که ولایت در لایه‌های میانی جامعه نیز نهادینه شود، نیاز به راهیاران و امامانی داریم که ولایت را در جامعه تسری بدهند و شکل دادن این ولایت الهی مهمترین وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی است.

معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به شاخصه‌هایی که یک امام باید داشته باشد، خاطرنشان کرد: در نهضت امام خمینی(ره)، قیام یکی از مهم‌ترین رکن‌هایی است که امام بر آن تأکید دارد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های امام ادامه داد: توکل و صبر در سایه قیام برای خدا(قیام لله) مفهوم پیدا می‌کند، این توکل و صبر سبب تخدیر نمی‌شود بلکه در مسیر قیام است.

حجت‌الاسلام تجریشی تأکید کرد: در این مسیر عملی مورد قبول واقع می‌َشود که بر پایه تقوا باشد و با ولایت گره بخورد، به طور مثال نماز با ولایت مورد قبول واقع می‌شود و نمازی که بر پایه ولایت الهی نباشد چون با جامعه اسلامی پیوند نخورده است مورد قبول الهی نیست.

معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به وظیفه مردم در مقابل امام تصریح کرد: در قیام برای خدا(قیام لله) مردم حول محور امام اجتماع می‌کنند و در این قیام امام وظیفه دارد که مردم را با برقراری پیوندهای اجتماعی برای همراهی با قیام تشویق و  ترغیب کند.

تجریشی ادامه داد: در قیام برای خدا(قیام لله) عامل قیام و پیوند اجتماعی امام است و حول محور امام است که این حرکت اتفاق می‌افتد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان،‌ قائم‌مقام تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل بنیاد هدایت در مجتمع سرچشمه برگزار شد با اشاره به تعاریف مربوط به امام محله گفت: تبلور امامت در خدمت به مردم است و هر که خادم‌تر است وظیفه امامت مردم را بر عهده دارد.‌

وی در ادامه افزود: در طول تاریخ همه انبیاء از آدم تا خاتم (ص)،‌ اهل بیت پیامبر و ... همه دنبال این بودند که انقلاب جهانی با  محوریت خداوند و تعالیم الهی برقرار شود و یکی از دغدغه‌های جدی که همه ما با آن درگیر هستیم این است که چطور می‌توانیم به انقلاب اسلامی کمک کنیم.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان اظهار داشت: یک نور الهی بر عالم تابیده و خداوند عالم می‌خواهد بر اساس این نور؛ در شرایط اختیار، عالم را به سامان برساند. این نور که از آن به ولایت تعبیر می‌َشود ولایت الهی یا ولایت خداوند بر عالم است.

وی با تبیین چرایی و چگونگی این ولایت الهی خاطر نشان کرد: انقلاب جهانی اسلام به معنای انتشار ولایت الهی در عالم است. این ولایت از ناحیه خداوند صادر شده است و به صورت طولی پایین آمده و در زمین جاری شده است.

مدیرعامل بنیاد هدایت یادآور شد: از سوی دیگر یک ولایت عرضی هم داریم، که جنس، بن‌مایه و اساس هر دو محبت است. در ولایت طولی این محبت در قالب اطاعت از خداوند تبلور پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در ولایت عرضی همانطور که امام صادق علیه السلام فرموده‌ است مؤمنان نسبت به هم ولایت دارند، چنانچه یکی از آنها پایمال گردد از ولایت خداوند خارج گشته و ترک طاعت او کرده است.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان تأکید کرد: جنس ولایت عرضی فقط ولایت بین مؤمنان نیست و این ولایت در ولایت بین اهالی خانواده،‌خاندان و خویشاوندان و همچنین ولایت بین همسایگان تبلور پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: ولایت عرضی از نقطه امام شروع می‌َشود، ‌بین مومنان،‌ همسایه‌ها و خانواده جاری می‌َشود، ‌اگر این ها را در هم ضرب کنیم، هیچ کسی نمی‌ماند که محل تابش نور ولایت الهی نباشد، چون افراد نسبت به هم یا همسایه هستند،‌ یا فامیل هستند یا برادر مومن هستند.

مدیر عامل بنیاد هدایت ابراز داشت: برای این که انقلاب اسلامی جاری بشود بهترین راه این است که یک جامعه کوچک آرمانی تشکیل بشود و سپس این جامعه آرمانی به جهان معرفی شود،‌ به همین دلیل می‌خواهیم از محله به عنوان کوچکترین عنصر شروع کنیم.

وی با بیان این که مسجد و امام مسجد آخرین نقطه ولایت طولی است، ادامه داد: امامت محله نصبی نیست،‌ بلکه تعینی است،‌ یک طلبه به یک محله می‌رود و به مردم خدمت می‌کند،‌مردم عاشقش می شوند و به حرف او گوش می‌دهند.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان تأکید کرد: امامت محله شخصی است که سختی‌ها و رنج و مشکلات مردم برای او سنگین و سخت است و نسبت به هم مردم مهربان است،‌ مهم نیست که نماز می‌خوانند یا نمی‌خوانند،‌ مسجد ‌ِمی‌آیند یا نمی‌آیند، شراب می‌خورند یا نمی‌خورند.

وی ادامه داد: ما به دنبال تشکیل یک تشکیلات منسجم نیستیم،  اگر چه خود به خود این تشکیلات با جمع شدن امامان چند محله در کنار یکدیگر اتفاق می‌افتد،‌ وقتی امامان به دور هم جمع شدند، و پای کار ولی فقیه آمدند،‌ بسیاری از کارهای روی زمین مانده به سرانجام می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول