اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پایان گمانه‌زنی فاز یک تپه کوزه‌چی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان 'گفت: گمانه‌زنی انجام شده توسط تیم کارشناسان در فاز یک نشان داد که لایه‌های تاریخی روی یک تپه طبیعی شکل گرفته است.

پایان گمانه‌زنی فاز یک تپه کوزه‌چی زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از اهداف مهم تیم کاوش معدن نمک، شناسایی محوطه‌­های استقراری همزمان با ادوار استخراج نمک در محدوده پیرامون معدن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: به علت اینکه تپه کوزه‌­چی تنها محوطه باستانی پیرامون معدن است که شواهدی سطحی از عصر آهن 3 و دوره هخامنشی داشت، برای شناسایی ارتباط احتمالی این محوطه با معدن نمک برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌­نگاری در تپه کوزه‌­چی انجام شود.

وی افزود: به همین منظور فاز نخست کاوش تپه پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی از تاریخ 21 شهریورماه آغاز شد و چند روز قبل به پایان رسید.

ارجمند گفت: گمانه‌زنی انجام شده توسط تیم کارشناسان در فاز یک نشان داد که لایه‌های تاریخی روی یک تپه طبیعی شکل گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه عمق لایه‌­ها در قسمت­‌های مختلف تپه حدود 1.5 متر است که بر بستر طبیعی تپه قرار گرفته است، گفت: شواهد به دست آمده نشانگر آن است که این محوطه احتمالاً در اواخر عصر آهن 3 یک محوطه کارگاهی بوده که در آن ذوب فلز و احتمالاً پخت سفال انجام می­‌شده است.

وی ادامه داد: کشف سرباره‌­های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه و سازه‌­های حرارتی در داخل گمانه‌­ها نشان می‌­دهد که کل محوطه در دوره یاد شده به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می­‌گرفت.

 ارجمند گفت: به جز آثار کارگاهی در لایه­‌های بالاتر نیز شواهدی از لایه‌­های استقراری ضعیف به دست آمده که احتمالاً از نظر زمانی جدیدتر از آهن 3 است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: تپه کوزه‌­چی در نزدیکی روستای رضا آباد از توابع بخش زنجانرود شهرستان زنجان قرار دارد و این تپه در میان دره‌ه­ایی در شمال روستای رضا­آباد و در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع است.

گفتنی است، تپه کوزه‌­چی یکی از چندین محوطه باستانی حوزه آبریز تلخه‌­رود است که در بررسی باستان­‌شناسی محدوده اطراف معدن نمک در سال 1385 شناسایی شد.

مطالعه اولیه یافته‌­های سطحی تپه کوزه‌­چی نشان داد که این محوطه مربوط به عصر آهن 3 و احتمالاً دوره هخامنشی است.

 بر اساس شواهد و مدارک باستان شناختی، دوران هخامنشی و ساسانی از ادوار اصلی استخراج نمک در معدن چهرآباد در دوران پیش از اسلام بوده، به طوریکه بخش بزرگی از نوشته‌های باستانی و تونل‌های فروریخته استخراج نمک مربوط به این دو دوره است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول