" /> " /> " /> " />
اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

وزارت علوم توهین وقیحانه مجله شارلی ابدو را محکوم کرد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه‌ای، اقدام ناشایسته، ضداخلاقی و خام مجله شارلی ابدو در توهین وقیحانه به ساحت مقدس پیامبر اسلام را محکوم کرد.

وزارت علوم توهین وقیحانه مجله شارلی ابدو را محکوم کرد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه‌ای، اقدام ناشایسته، ضداخلاقی و خام "مجله شارلی ابدو" در توهین وقیحانه به ساحت مقدس پیامبر اسلام را محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

رسالت سترگ پیام آوران الهی از حضرت آدم تا حضرت خاتم هدایت انسان‌ها به یکتاپرستی و دعوت به دوستی و مودّت و پرهیز از ستیز و خشونت است. آنها قلم و کتاب را ستوده‌اند و بر پاکی و رسالت‌های بلند و خطیر آن بیش از هر امر دیگر تاکید داشته‌اند. در مقام نخستین معلمان بشر بوده‌اند که انسان‌ها را به آموختن و آزادگی دعوت کرده‌اند؛ حفظ حرمت و قداست آنها، که احترام و تجلیل از کرامت انسان و خالق است، وظیفه‌ای است عظیم که متوجه آحاد ابنای بشر است. چرا که احترام به انسانیت به معنی احترام به افکار، باورها و عقاید همه انسان‌ها است.
اهانت به پیامبران الهی اقدامی ضدانسانی و خلاف اصول و قوانین پذیرفته شده انسانی و بین‌المللی مبنی بر حرمت نهادن به فرهنگ‌ها، مقدسات پیروان ادیان و عقاید و باورهای آنان است. در سلسله شامخ رسولان الهی حضرت محمد مصطفی (ص) که آخرین حلقه پیامبران الهی است کتاب را معجزه خود دانسته و رسالت خود را تکمیل مکارم اخلاقی بیان نموده است. پیامبری که بنا به نص صریح کلام الهی (قرآن) رنج بردن و تعب کشیدن انسان‌ها بر او دشوار است؛ آمده است تا راههای دشوار را آسان کند؛ و به راهبری انسان‌ها و مهرورزی به آنها حریص و مشتاق است. با مؤمنان رئوف و مهربان است و در روزگاری که جهالت، خشونت، نابرابری و نابردباری؛ و مهم‌تر از آن ناایمنی جانی، مالی و فکری سکّه رایج بود ابتنای رسالت و عمل خود را تعلیم حکمت و فرزانگی، خردورزی، دوستی و محبت به یکدیگر، آزادگی و عزیز بودن قرار داد. بر چنین مداری ادیان و رسولان الهی همواره پیام آور زیستی انسانی و مبتنی بر خرد، آگاهی، مهربانی، مدارا، صلح و راستی بوده‌اند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض خود نسبت به اقدام ناشایسته، ضد اخلاقی و خام " مجله شارلی ابدو" در توهین وقیحانه به ساحت مقدس پیامبر اسلام و حمایت‌های صورت گرفته از آن را اعلام و چنین اقداماتی را به شدت محکوم می‌کند؛ و با مطالبه مسئولانه از اصحاب قلم که در تولید و مدیریت محتوای جراید و کتب سهم و نقش دارند؛ خواهان پرهیز و اجتناب از تولید هر نوع اثری است که مغایر با مقدسات، مبانی اخلاقی، انسانی و حرفه‌ای می‌باشد. بی گمان توهین و طرح مطالب و آرای سخیف و به دور از اخلاق نمی‌توانند ذیل فهم ناقص و ناروای از عبارت وزین آزادی بیان؛ مستمسک و فرصتی برای طرح پیدا کنند.

بر اصحاب خرد پوشیده نیست که چنین بد اخلاقی‌هایی موجب تقویت افراط گرایی و خشونت ورزی می‌شود که می‌تواند پیامدهای ناگواری را در پی داشته باشد. از تمامی مدیران و اصحاب رسانه انتظار می‌رود که با دقت و تدبیر لازم و رعایت لوازم روامداری، احترام به مقدسات، خردورزی و فرهیختگی و پرهیز از هرنوع افراط، ادیان هراسی، بداخلاقی، بی‌تدبیری و خصومت‌ورزی، متعهدانه ایفای نقش کنند و بر گفتمان سازنده، احترام متقابل و تعامل خیرخواهانه میان پیروان همه ادیان تأکید نمایند که مقوم صلح و فلاح برای جهانیان است. اگرچه بر این باوریم که اقدامات نابخردانه و بی مایه جاهلان راهی به جایی نخواهد برد. لیکن بازشدن راه اهانت به مقدسات دینی و فرهنگی موجب شکل‌گیری تخاصمات مذهبی، خشونت، رشد افراط گرایی و تروریسم کور و وحشت می‌شود که می‌تواند ابعاد شومی در پی داشته باشد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری مطابق اسناد بین‌المللی برخورداری از حقوق و آزادی‌های تنظیم شده در کنوانسیون باید بدون تبعیض مبتنی بر جنس، نژاد، رنگ، زبان، عقیده سیاسی و… سایر وضعیت‌ها اعمال گردد و آنچه به آزادی بیان و حق بر آزادی مذهب و عقیده مرتبط است ضرورت احترام به عقاید، آرا و افکار سایر افراد جامعه است. بنابراین همه دولت‌های عضو جامعه بین الملل موظفند از بیان توهین به عقاید مذهبی و رویه‌های نژادپرستانه و مبتنی بر تبعیض جلوگیری و در جهت ایفای وظیفه ایجابی خود اقدامات مناسب به عمل آورند؛ تا شرایط لازم برای تحقق صلح و مدارا در جامعه داخلی و بین‌المللی فراهم کنند، از دولتهای اروپایی نیز انتظار می‌رود جهت جلوگیری از استدلال وجود استانداردهای دوگانه در حوزه حقوق بشر اقدام به ارزیابی و رسیدگی این اقدامات در سطح داخلی کنند، همچنین دولت فرانسه نیز باید در برابر ارتکاب این عمل بر اساس موازین بین‌المللی پذیرفته شده مسوولیت اتخاذ اقدامات مناسب از جمله ممنوعیت چاپ و تکثیر دوباره این تصاویر را بر عهده بگیرد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول