اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

کارآفرین کیست و کارآفرینی به چه معناست؟

ما معمولا می شنویم که یک کارآفرین ویژگی های خاصی دارد که موفق به شروع یک کسب و کار جدید شده است.

کارآفرین کیست و کارآفرینی به چه معناست؟

علاوه بر این در تعریف کارآفرین بر توانایی های شخصی او و شروع کردن از هیچ و ایستادن روی پای خود، تاکید زیادی می شود. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کارآفرینی داشته باشیم می توانیم بگوییم: به فرآیند راه اندازی کسب و کار و یا سازمانی برای سود یا برآوردن نیازهای اجتماعی کارآفرینی گفته می شود. البته باید دقت کنیم که معنای کارآفرینی تجاری با کارآفرینی اجتماعی یا تاسیس خیریه اشتباه گرفته نشود.

در ادامه برای تعریف کارآفرین می توانیم بگوییم: کارآفرین کسی است که یک کسب و کار را تاسیس می کند یا آن را توسعه می دهد. یک کارآفرین سرمایه های مالی و انسانی لازم را برای شروع یک کار جدید فراهم کرده و آن را اجرا می کند و مسئول موفقیت یا شکست آن است.

تأکید روی عبارات "مسئول" یا "عدم موفقیت" به این دلیل است که کار یک کارآفرین از مدیر حرفه ای متفاوت است به این معنا که اولا یا با منابع خودش سرمایه گذاری می کند یا سرمایه اش را از منابع دیگر با پذیرش تمام مسئولیت های آن فراهم می کند و در نتیجه مسئولیت شکست را هم به عهده می گیرد و در صورت موفقیت پاداش بیشتری هم خواهد گرفت. به عبارت دیگر کارآفرین علاوه بر اینکه خالق یک بنگاه اقتصادی جدید است خطرپذیر و مبتکر نیز هست، در حالی که یک مدیر حرفه ای صرفا مجری یک طرح اقتصادی است.

ویژگی های کارآفرینان

اگر می خواهید یک کارآفرین موفق باشید و کارآفرینی کنید باید مبتکر باشید، باید کسی باشید که ایده ی تغییر یک روتین یا ایجاد یک مفهوم بالقوه جدید را در سر دارد تا بتوانید در این بازار شلوغ و پر از نوآوری چیز جدیدی خلق کنید و به موفقیت برسید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاران معمولاً تمایل به سرمایه گذاری در ایده ها و مفاهیمی دارند که احساس می کنند بازده کافی برای سرمایه شان دارد، از این رو کارآفرین باید ایده ای نو برای جذب سرمایه داشته باشد.

ویژگی های رهبر گروه

یک کارآفرین باید مهارتهای سازمانی و مدیریتی عالی داشته باشد چرا که راه اندازی یک کسب و کار جدید از صفر، ایجاد یک تیم قوی از کارمندان و جلب نظر و رضایت سرمایه گذاران تنها از یک فرد با توانایی بالا در رهبری و سرپرستی گروه برمی آید. علاوه بر این یک کارآفرین باید منبع الهام کارمندان خود باشد و بتواند با بصیرت و مسئولیت پذیری انگیزه ی سرمایه گذار را بالا ببرد. در واقع رهبری، توانایی ارزش گذاری، مهارت گردآوری یک تیم خوب و توانایی مدیریتی از ویژگی های کلیدی است که یک کارآفرین باید داشته باشد.

تخریب خلاق و کارآفرینی

احتمالا بارها شاهد ورشکست شدن کسب و کارها در شرایط مختلف بودید در حالی که در همان زمان بسیاری از مشاغل همچنان در اوج و مشغول فعالیت بودند. تخریب خلاق به جایگزینی محصولات و شرکت های ناکارآمد با محصولات کارآمدتر، نو و خلاقانه  گفته می شود. در واقع اکوسیستم اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه داری باعث می شود که تنها بهترین و درخشان ترین ها زنده بمانند و کسب و کارهای ضعیف توسط تخریب خلاق حذف می شوند. معمولا کارآفرین ها با خلاقیت و ایده های نو برای راه اندازه ی یک کسب و کار جدید اقدام می کنند و همین کار در گذر زمان موجب تخریب خلاق کسب و کارهای کم بازده می شود. برای حضور در چرخه ی اکوسیستم اقتصادی باید دقت کنید که با شرایط جامعه و نیازهای روز مشتری پیش بروید.

کارآفرینی و ریسک پذیری

در مورد صفات کارآفرین خوب صحبت کردیم و تخریب خلاق را هم توضیح دادیم و باید گفت که همه ی کارآفرینان موفق نیستند و بسیاری از آنها پس از مدت کوتاهی از چرخه ی اقتصادی خارج می شوند و باید با پذیرش مسئولیت های مالی سنگین کار را تعطیل کنند. اگر یک کارآفرین شکست بخورد معمولا فشار بیشتری از یک مدیر حرفه ای یا سرمایه گذار ساده تحمل خواهد کرد پس باید بدانید کارآفرینی ابدا ساده نیست و به ریسک پذیری بالایی نیاز دارد.

کارآفرینان معروف

با توجه به مقدمه ای که گفته شد بهتر است مسیر پیشرفت چند کارآفرین معروف را مطالعه کنید و ببینید چطور علیرغم احتمالات بسیار توانستند به موفقیت های بزرگ در فرآیند کارآفرینی برسند. این افراد با ایده ی تغییر قاعده ی بازی کار را شروع کردند و رهبری کسب و کار خود را به خوبی برعهده گرفتند در نتیجه به یک افسانه در کسب و کار خود تبدیل شدند. به عنوان مثال هم بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس و هم مرحوم استیو جابز، بنیانگذار اپل مجبور به ترک تحصیل از دانشگاه شدند اما موفقیت نهایی آنها به این معنی بود که آنها نه تنها ایده های کاملا جدیدی داشتند بلکه آماده بودند تا مسیر طولانی و طاقت فرسای کارآفرینی را طی کنند.

بنیانگذار فیس بوک مارک زاکربرگ، لاری پیج گوگل و سرگئی برایان را نیز می توان به عنوان کارآفرینان افسانه ای نام برد و نقطه ی اشتراک همه آنها این بود که برای آینده یک چیز جدید می خواستند و با احساس مسئولیت و پشتکار آن را تولید و عرضه کردند.

اصول کارآفرینی

کارآفرینان باید برخی اصول اساسی را رعایت کنند چرا که راهنمای راه آنها خواهد بود و برای رسیدن به موفقیت اهمیت بسیاری دارد.

هدف گذاری

یکی از مهمترین اصول کارآفرینی مشخص کردن هدف است. هدف شما باید دقیق، واضح و مشخص باشد تا بتوانید به موفقیت برسید. باید تمرکز کنید تا به یک ایده ی منحصر بفرد برسید زیرا هر ایده ی اولیه و جذابی ممکن است به سوددهی نرسد.

فرصت یابی

کار درست را اگر در زمان نادرست شروع کنید ممکن است به شکست منجر شود پس بهتر است با سنجیدن جوانب مختلف دنبال یک فرصت طلایی باشید. البته منطقی نیست از یک کارآفرین خواست که منتظر شرایط بماند اما سعی کنید زمان درست انجام یک کار را پیدا کنید و فرصت را برای خود بسازید. با عجله و بدون فکر اقدامی برای کارآفرینی نکنید زیرا ممکن است منجر به شکست شما و آسیب دیدن افرادی که برایشان شغل ایجاد کردید شود.

تیم سازی

همانطور که قبلا نیز گفتیم توانایی گرد هم آوردن یک تیم از افراد موفق و حرفه ای و مدیریت آن مهمترین ویژگی یک کارآفرین است. سعی کنید کارمندانی که انتخاب می کنید اخلاق مدار، با پشتکار و وفادار باشند.

توانایی اجرا

صرفا داشتن ایده های نو و خوب برای رسیدن به موفقیت و کارآفرینی کافی نیست. ایده های شما باید قابل اجرا باشد و شما باید به عنوان کارآفرین تونایی اجرای ایده های خود را داشته باشید.

علاقه و احساس مسئولیت

اولین معیار یک کارآفرینی موفق رسیدن به سود و پول بیشتر است اما در نهایت پول همه چیز نیست. علاقه به کار، اشتیاق برای خدمت به مردم و لذت بردن از کارآفرینی و ایجاد شغل برای افراد دیگر از اصولی است که یک کارآفرین موفق باید به آن پایبند باشد در غیر این صورت می شود به جای کارآفرینی صرفا در مشاغل مختلف سرمایه گذاری و کسب درآمد کرد.

شما می توانید مطالب بیشتری از این قبیل را در بخش خلاصه کتاب سایت سبکتو بیابید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول