اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تقسیم پست‌های پول‌ساز دولتی در سال آخر!/ حضور اعضای ستاد روحانی و خبرنگاران زنجیره‌ای در شرکت‌های خاص

در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند، دولت تدبیر و امید درگیر انتصابات سیاسی و محملی برای تاخت‌وتاز نمایندگان ردصلاحیت­‌شده و خبرنگاران زنجیره‌ای بر پست‌های پول‌ساز دولتی شده است.

تقسیم پست‌های پول‌ساز دولتی در سال آخر!/ حضور اعضای ستاد روحانی و خبرنگاران زنجیره‌ای در شرکت‌های خاص

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در گزارشی به تقسیم پست‌های پول‌ساز دولتی در سال آخر خود پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

برخی اخبار رسیده حاکی از آن است، پس از انتخابات اخیر مجلس در اسفند ۹۸، بازندگان سیاسی از نمایندگان ردصلاحیت‌شده تا مسئولان ستادهای انتخاباتی روحانی و شماری از خبرنگاران زنجیره‌ای با استفاده از رانت در برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی بر پست‌های مدیریتی تکیه زده‌اند. در آخرین موارد می‌توان به تقسیم پست‌های پول‌ساز در میان اعضای ستاد روحانی در وزارت کار و شستا- آن‌ هم بدون برخورداری از هرگونه تخصص و سابقه مدیریتی-  اشاره کرد.

اعضای ستاد روحانی و خبرنگاران زنجیره‌ای در شرکت‌های پول‌ساز شستا و وزارت کار

به‌طور مثال شماری از اعضای ستاد انتخاباتی روحانی مانند «حسین نیکخواه»، مسئول کمیته علمی ‌ستاد روحانی به‌عنوان مدیرعامل نفت پاسارگاد(زیرمجموعه شستا)، «محمدجعفر کبیری» مسئول ستاد جوانان روحانی به‌عنوان معاون تعاون وزیر کار، «علی رفیع‌زاده» مسئول دانشجویی ستاد روحانی به‌عنوان مدیر حقوقی مجموعه هلدینگ فارس و خوزستان (زیرمجموعه شستا)، «صادق آرامش» عضو ستاد جوانان و دانشجویان به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت شیرین دارو (زیرمجموعه شستا) و «پیام برازجانی» دیگر فعال ستاد روحانی به‌عنوان عضو موسسه انتشارات علمی ‌و فرهنگی (زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی) منصوب شده‌اند.

جالب آنکه برخی مسئولان ستادهای انتخاباتی روحانی در شهرستان‌ها هم بیکار ننشسته و خود را به کارزار تقسیم غنائم! پست‌های مدیریتی در شرکت‌های زیرمجموعه شستا رسانده‌اند! به‌کارگیری احمد خاندوزی (رئیس ستاد جوانان روحانی در «گلستان») در هیئت‌مدیره شرکت شیمیایی فرآورد قشم، محمدرحیم ابوسعیدی (رئیس ستاد روحانی در «کرمان») در هیئت‌مدیره شرکت مس باهنر، آرش بیک‌پور (رئیس ستاد جوانان روحانی در «اردبیل») در هیئت‌مدیره شرکت سیمان صوفیان، وحید رحمانی خلیلی (عضو ستاد روحانی در «مازندران») در هیئت‌مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران و آزاد افسردیر (فعال ستاد انتخاباتی روحانی در «شیراز») به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت لعابیران، برخی از این بذل و بخشش‌های پست‌های مدیریتی در مجموعه‌های وزارت کار دولت تدبیر و امید است.

علاوه ‌بر این، به‌کارگیری خبرنگاران زنجیره‌ای و فعالان رسانه‌ای ستادهای انتخاباتی روحانی نیز از دیگر موارد انتصاب‌های سیاسی و شائبه‌برانگیز دولت تدبیر و امید است. انتصاب «جهانبخش خانجانی» مسئول اطلاع‌رسانی ستاد به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفتکش (زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی)، «داود حشمتی»، عضو فضای مجازی ستاد روحانی به‌عنوان مدیر روابط عمومی کارخانجات پارس (زیرمجموعه شستا)، «محسن بیگلربیگی» مسئول فضای مجازی ستاد روحانی به‌عنوان معاون بازرگانی و عضو هیئت‌مدیره پتروشیمی ‌غدیر (زیرمجموعه شستا)، «مرجان توحیدی»، خبرنگار رسانه‌های زنجیره‌ای به‌عنوان مدیر روابط عمومی پتروشیمی ‌امیرکبیر (زیرمجموعه بانک رفاه) و همچنین به‌کارگیری برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب مانند «جواد روح» خبرنگار هفته‌نامه صدا در شرکت داروپخش (زیرمجموعه شستا)، «احسان مازندرانی» خبرنگار ستاد روحانی در هیئت‌مدیره کشتیرانی کیش (زیرمجموعه شستا)، «سعید افروزی» مدیر کانال هواداران روحانی در هیئت‌مدیره سیمان غرب (زیرمجموعه شستا) برخی از این موارد است.

شایان‌ ذکر است برخی از این افراد مانند سعید افروزی، احسان مازندرانی، محسن بیگلربیگی، حسین نیکخواه، جهانبخش خانجانی که بدون هیچ سابقه و تخصصی در پست‌های مدیریتی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار به‌ویژه شستا چنبره زده‌اند، سابقاً  به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و یا اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی محکوم و یا بازداشت شده بودند.

۲۰ مهرماه جاری بود که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتشار اسنادی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام عنوان کرد: مدارکی به دست بنده رسیده که نشان می‌دهد شماری از اعضای ستاد انتخاباتی آقای حسن روحانی با دستور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (محمد کبیری؛ معاون تعاون وزیر کار) در شرکت‌های زیرمجموعه شستا به‌کارگیری شده‌اند این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از جوانان کشور بیکار هستند که بسیاری از این جوانان تحصیلکرده و متخصص، می‌توانستند واجد شرایط جذب در برخی شرکت‌های دولتی باشند.

نمایندگان ردصلاحیت‌شده در وزارتخانه‌های نفت، صمت و کار

بعد از آنکه در خردادماه سال جاری انتصابات سیاسی در وزارت نفت با واکنش‌های بسیاری رو‌به‌رو شد، برخی از نمایندگانی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند و نتوانستند در انتخابات شرکت کنند سعی کردند با رانت و به‌ دور از چشم رسانه‌ها و به پاس حمایت‌های شبانه‌روزی خود از دولت، پستی مدیریتی را‌ اشغال کنند.

نمونه روشن این رانت‌بازی و سیاسی بودن انتصابات در دولت تدبیر و امید مربوط به اوایل تیرماه جاری بود که سروصدای زیادی به پا کرد. «محمدرضا تابش»، نماینده ردصلاحیت‌شده مردم یزد در مجلس دهم با حکم وزیر صمت به‌عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات منصوب شد.

نمونه دیگری از انتصاب و به‌کارگیری نمایندگان مجلس در دولت، مربوط به مردادماه سال جاری است؛ انتصابی که حتی برخی مدعیان اصلاحات را به تعجب واداشت.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده ردصلاحیت‌شده انتخابات اخیر مجلس را- بدون هیچ‌گونه سابقه‌ای- به سمت «ریاست سازمان نقشه‌برداری کشور» منصوب کرد!

انتصاب «سید فرید موسوی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عضو جدید هیئت‌مدیره بانک ملی ایران و همچنین انتصاب «احمد انارکی محمدی» نماینده سابق رفسنجان و انار در مجلس به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران از دیگر نماینده‌های جامانده از مجلس یازدهم هستند که دولت تدبیر و امید به آنها پست داده است!

البته شایان ‌ذکر است که انتصاب نمایندگان سابق مجلس، منحصر به موارد فوق نیست. پیش ‌از این هم اسامی ‌برخی دیگر از نمایندگان مجلس دهم مانند «الیاس حضرتی» (حوزه انتخابیه تهران)، «بهروز نعمتی» (حوزه انتخابیه اسدآباد همدان)، «محسن بیگلری» (حوزه انتخابیه سقز و بانه کردستان)، «جلیل مختار» و «عامر کعبی» (حوزه انتخابیه آبادان)، «غلام‌محمد زارعی» (حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا)، بهرام‌نیا (حوزه انتخابیه نهاوند همدان) و علی ساری (حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه و کارون) به‌عنوان کسانی که در لیست استخدامی ‌وزارت نفت قرار داشته‌اند، در رسانه‌ها منتشر شده بود.

همچنین «محمدسعید انصاری»، «عبدالله تمیمی»، «حسن شبانپور»، «حمید کریمی»، «شمس‌الله بهمئی»، «سیدشریف حسینی»، «سیدمؤید حسینی‌صدر»، «امیرعباس سلطانی»، «سعید حیدری‌طیب»، «جلیل جعفری» و «سید عماد حسینی» از جمله دیگر نمایندگان مجلس دهم شاغل در وزارت نفت هستند.

چندی پیش در خبرهایی مطرح شد که تنها وزارتخانه‌های نفت و صمت نمایندگان سابق مجلس را به‌کارگیری نکرده است. وزیر کشور هم در حکمی‌«محمدجواد کولیوند» را به‌عنوان معاون پارلمانی وزیر کشور منصوب کرد. او نماینده کرج در مجلس دهم بود که برای مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

به‌کارگیری اخراجی‌های مجلس دهم در دولت به حدی روشن و مایه شگفتی بود که برخی مدعیان اصلاحات و نزدیکان دولت هم لب به انتقاد گشودند. همان موقع اکبر ‌ترکان، مشاور سابق رئیس‌جمهور در انتقاداتی عنوان کرد: چطور ممکن است یک وزارتخانه یا ارگان دولتی نماینده‌ای را که به هر دلیلی صلاحیتش رد شده، تأیید و به پست‌های مهم منصوب کند. البته دستگاه‌های اجرائی و عمدتاًً اقتصادی هم باید این موضوع را جدی بگیرند و نماینده‌های ادوار قبل را جذب نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول