اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

قصه لرز زمین از زبان زلزله‌شناسان/ آیا سرمای هوا باعث وقوع زلزله‌های اخیر شده؟

درگفت‌وگو با زلزله‌شناسان پرسیده‌ایم که آیا سرمای هوا باعث وقوع زلزله‌های اخیر شده است؟

قصه لرز زمین از زبان زلزله‌شناسان/ آیا سرمای هوا باعث وقوع زلزله‌های اخیر شده؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم در گزارشی به این موضوع پرداخته است که آیا سردشدن زمین باعث زمین‌لرزه می‌شود؟

سوم آبان که مرز میان قزوین و همدان لرزید و آوج کانون زلزله معرفی شد در فواصلی دورتر،‌ پل‌سفید مازندران، شهمیرزاد سمنان، سلطان‌آباد خراسان‌رضوی و تخت هرمزگان هم لرزید و این شد سندی دیگر برای عده‌ای که نتیجه بگیرند چون پاییز رسیده، قطار زلزله‌های ایران هم دوباره به راه افتاده است.

چشم ملت ترسیده است. زلزله مهیب ۷/۳ ریشتری کرمانشاه که کانونش در نزدیکی‌های ازگله بود و خاک سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب و کرند و قصرشیرین و ثلاث باباجانی را به توبره کشید در یکی از روزهای سرد آبان ۹۶ اتفاق افتاد. زلزله ۶/۶ ریشتری بم که جمعه پنجم دی ۸۲  شهر و ارگ عظیم بم را مثل پنبه حلاجی‌شده زد هم مصادف بود با سرمای هوا، ولی آیا حق با مردم است و میان تغییر فصل‌ها و وقوع زلزله‌های شدید رابطه معناداری وجود دارد یا این فقط تصور ماست که دانسته‌هایمان از زلزله و رفتار زمین فقط محدود است به تجربه‌های اندک مان و حسی که از زلزله‌های بزرگ در روح و جانمان می‌ماند؟

سرما مقصر نیست

چهار فصل سال چیزی نیست جز تغییر محور گردش زمین به دور خورشید نسبت به استوا. این تغییر، طول روزها و شدت تابش و دمای فصل‌ها را تغییر می‌دهد و چهارفصل زیبا و رنگارنگ را برای ساکنان کره‌زمین می‌سازد، اما این که آیا فصل‌ها دلیلی برای وقوع زلزله‌های بیشتر و بزرگتر هستند پاسخ‌اش فعلا یک چیز است: خیر.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی دلیل‌اش برای این خیر، آمارهایی است که در هیچ کجای دنیا این ارتباط را تایید نمی‌کند. او می‌گوید نه در ایران و در نه در هیچ‌یک از کشورهای دنیا توضیح معنادار آماری برای اثبات وجود ارتباط میان تغییر فصل‌ها و افزایش زمین‌لرزه‌ها وجود ندارد.

در تایید گفته‌های او مسعود مجرب، زلزله‌شناس هم به ما می‌گوید با این که می‌دانیم اجرام آسمانی روی هم اثر می‌گذارند و این اثر را که ممکن است باعث وقوع زلزله شود هیچ‌کس رد نمی‌کند ولی نمی‌توانیم بگوییم با شروع فصل‌های پاییز و زمستان زلزله‌های بیشتر و بزرگ‌تر رخ می‌دهد. توضیح او دراین‌باره این است که داده‌های بشر درباره زلزله‌ها حدود صد سال است که جمع‌آوری می‌شود و با این داده‌های محدود نمی‌توان درباره رفتار زمین که ۴/۵ میلیارد سال عمر دارد قضاوت کرد.

از این زلزله‌شناس پرسیدیم پس چرا حس بیشتر ما می‌گوید هوا که سرد می‌شود لرزه‌های زمین هم شدت می‌گیرد و زمین لرزه‌های بزرگ به وقوع می‌پیوندد که وی پاسخ داد: زلزله‌های بزرگی که تاکنون در روزهای سرد سال اتفاق افتاده خاطره‌های تلخی را به جای گذاشته و به علت بغرنج‌بودن در ذهن مردم باقی مانده. در واقع زلزله همان زلزله‌ای بوده که در فصول گرم نیز اتفاق افتاده ولی چون هوا سرد بوده مزید بر علت شده و در خاطره‌ها مانده.

به تاریخ زلزله‌های بزرگ دهه‌های اخیر کشورمان هم که نگاه کنیم این جملات درست به نظر می‌رسد. با این که زلزله سال ۹۶ کرمانشاه و زمین‌لرزه هولناک سال ۸۲ بم هر دو در روزهای سرد سال اتفاق افتاد ولی در عوض زلزله تاریخی بویین‌زهرا سال ۴۱ در روز گرم دهم شهریور رخ داد. همچنین زلزله خانمان برانداز ورزقان سال ۹۱ تقریبا در چله تابستان آن سال و ۲۱ مرداد اتفاق افتاد، درست مثل زلزله هول‌انگیز و ویرانگر رودبار و منجیل سال ۶۹ که روز وقوعش ۳۱ خردادِ توت پزان بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول