اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کوشکی: ۱۳ آبان، مقدمه‌ای برای حرکت جهانی ضد آمریکایی بود

تحلیلگر مسائل بین‌الملل ۱۳ آبان را مقدمه‌ای برای حرکت جهانی ضد آمریکایی برشمرد و گفت: بعد از آن یک نگرش جهانی ضد آمریکایی شکل گرفت که این پیام را به کشورها و ملت‌های مختلف داد که می‌شود در برابر آمریکا ایستاد.

کوشکی: ۱۳ آبان، مقدمه‌ای برای حرکت جهانی ضد آمریکایی بود

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی و تاثیر آن بر وجهه آمریکا در عرصه بین‌الملل عنوان کرد: اولین بار بود که ملتی به طور رسمی و علنی جلوی آمریکا ایستاد و نشان داد اگر اراده ملی برای مقابله با آمریکا باشد، آمریکا به تعبیر حضرت امام (ره) هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها انواع تهدیدات را توسط کارتر رئیس جمهور وقت این کشور انجام دادند برای اینکه ملت ایران را وادار کنند از خواسته‌های خود در تسخیر لانه جاسوسی کوتاه بیاید و این اتفاق نیفتاد. نگاه هماهنگ مردم و رهبری انقلاب این بود که آمریکایی‌ها باید اعتراف کنند به حقوق ملت ایران و پاسخگوی مطالبات مردم در ماجرای ۱۳ آبان باشند و اگر چنین نباشد، ما هم در برابر آمریکا کوتاه نخواهیم آمد و آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

* آمریکایی‌ها نتوانستند اقدام خاصی علیه مردم ایران صورت بدهند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: علیرغم تهدیدهای نظامی و حرکت‌های تحریم که عملا از آن مقطع آغاز شد، ولی آمریکایی‌ها نتوانستند اقدام خاصی علیه مردم ایران صورت بدهند به نحوی که مردم از حرکت خود و ۱۳ آبان پشیمان شوند، بلکه در طی این سال‌ها بعد از ۱۳ آبان هر روز مقابل لانه جاسوسی و همچنین در نقاط مختلف کشور تظاهرات برگزار و از این حرکت حمایت کردند و آمریکا را به مبارزه طلبیدند.

کوشکی ادامه داد: نتیجه این شد که یک نگرش جهانی ضد آمریکایی از آنجا شکل گرفت که این پیام را به کشورها و ملت‌های مختلف داد که می‌شود در برابر آمریکا مقابله و ایستادگی کرد و اگر یک ملت بخواهد برای احقاق حق خود چنین کند، آمریکایی‌ها نمی‌توانند کاری کنند.

* ۱۳ آبان، مقدمه‌ای برای حرکت جهانی ضد آمریکایی 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از آنجا این پیام مقابله با آمریکا شکل گرفت و بعد از آن ما شاهد بودیم در ژاپن، کره جنوبی و به تدریج در نقاط مختلف دنیا پرچم آمریکا به نشانه اعتراض به ستمگری حاکمیت این کشور سوزانده شد؛ این مقدمه‌ای برای حرکت جهانی ضد آمریکایی شد که امروز هم در خود آمریکا شاهد سوزانده شدن پرچم آمریکا هستیم.

وی عنوان کرد: اگر در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ این حرکت آغاز شد، امروز بعد از ۴۱ سال خود ملت آمریکا نیز این پیام را گرفته‌اند و پرچمشان را به نشانه اعتراض به حاکمیت ستمگر می‌سوزانند و به همین خاطر امام (ره) ماجرای ۱۳ آبان را انقلاب بزرگ تر از انقلاب اول نامیدند.

*کسانی که می‌گویند آمریکایی‌ها به خاطر ۱۳ آبان با ما دشمنی کردند، نشانگر جهل تاریخی آنهاست

کوشکی درباره تاثیر ۱۳ آبان بر مناسبات ایران و آمریکا نیز بیان کرد: اگر ماجرای ۱۳ آبان رخ نمی‌داد، آمریکایی‌ها با شکل گیری یک ایران مستقل و قدرتمند در منطقه خلیج فارس به شدت مخالف بودند. اگر در ۴۰ سال گذشته  یک کلمه علیه آمریکا و اسرائیل سخن نمی‌گفتیم، ولی تلاش می‌کردیم به یک کشور قدرتمند، توانمند و مستقل تبدیل شویم، باز هم آمریکایی‌ها همان رفتاری را با می‌کردند که امروز کردند.

به گفته وی کسانی که می‌گویند آمریکایی‌ها به خاطر ۱۳ آبان با ما دشمنی کردند، نشانگر جهل تاریخی آنهاست.

کوشکی با بیان اینکه آمریکا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ جلوی اراده ملی مردم ایستاد، پرسید: مگر در آن مقطع کسی سفارت آمریکا را اشغال کرده بود؟

وی افزود: کشورهای دیگر نیز همین است. بسیاری از کشورها هستند که با آمریکا چالش دارند، ولی ملت آنها سراغ سفارت آمریکا نرفتند و این نکته که این حرکت ۱۳ آبان موجب دشمنی آمریکا با مردم ایران شد، فقط ناشی از جهل تاریخی گوینده عبارت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول