اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

واکنش آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به خبر فارس/ نماینده مساعدت کند

آب منطقه آذربایجان‌شرقی نسبت به انتقاد نماینده مردم هشترود و چاراویماق از وضعیت نامطلوب سدهای هشترود و آب شرب این شهرستان واکنش نشان داد.

واکنش آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به خبر فارس/ نماینده مساعدت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  بازگشت به درج خبری در خبرگزاری فارس به تاریخ   99/8/5 با عنوان وضعیت نامطلوب سدهای هشترود، برنامه‌ای برای تامین آب شرب هشترود وجود ندارد به نقل از نماینده محترم مردم شریف هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از توجه آن رسانه به موضوع ضرورت تامین آب شرب شهروندان محترم، ذکر توضیحاتی در این خصوص لازم به نظر می‌رسد:

1-  در خصوص نبود برنامه برای تامین آب شرب شهرستان هشترود از سد کلقان به اطلاع می‌رساند، مطالعات مرحله اول آبرسانی بستان‌آباد انجام و نهایی شده با توجه به تغییر مبانی و اهداف طرح و لزوم تامین آب به شهرستان هشترود و روستاهای اطراف آن، بازنگری مطالعات جامع با در نظر گرفتن افق طرح تا سال 1425 و نیز بر اساس اطلاعات آخرین سرشماری نفوس و مسکن ضروری و اقدامات مربوطه از سوی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در دست انجام می‌باشد.

ضمناً جهت ایجاد ردیف قانونی در پیوست یک قانون بودجه، مطابق دستورالعمل اجرایی ماده 23 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مدارک و مستندات طرح آبرسانی به بستان‌آباد، صنایع حومه و هشترود و چاراویماق از سد کلقان تهیه و به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت بررسی و تائید ارسال شده و به منظور تسریع در انجام مراحل مذکور نیازمند مساعدت نماینده محترم مردم شریف هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی و نیز سایر مقامات استانی و شهرستان می‌باشد تا برای تصویب در قانون بودجه و تخصیص ردیف قانونی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال گردد.

2-  در خصوص شبکه پایاب سد در اواخر سال 1397 تفاهم‌نامه‌ای بین جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و نیز تعاونی‌های آب‌بران پایاب سهند امضا گردید که قرار شد براساس آن تا آخر خرداد ماه سال 1400 حدود یک‌هزار هکتار از اراضی ناحیه عمرانی اول شبکه پایاب این سد به بهره‌برداری برسد و در سال‌های آتی نیز با مساعدت ذی‌نفعان سایر نواحی عمرانی در صورت مشارکت کشاورزان، تصویب و تخصیص اعتبارات از منابع عمومی و سایر منابع، عملیات اجرایی این نواحی نیز شروع و تکمیل گردد.

3-  در خصوص سد کلقان و تاثیر آن بر اراضی کشاورزی محدوده شهرستان هشترود به اطلاع می‌رساند، سد کلقان به‌منظور ذخیره‌سازی آب در خارج از فصل زراعی و تنظیم جریان آب رودخانه در طول فصل زراعی بر روی رودخانه کلقان‌چای احداث شده است. 

براین اساس در فصل آبیاری جریان آب تنظیم شده، حق‌آبه اراضی پایاب را به میزان مورد نیاز آن به لحاظ حجمی و زمانی تامین می‌نماید. به عبارتی نه تنها کاهشی در جریان آب رودخانه رخ نمی‌دهد بلکه جریان آب بیشتری نسبت به قبل از احداث سد در رودخانه پائین دست تامین و رهاسازی می‌شود.

4-  در مورد کیفیت آب شرب شهرستان هشترود نیز لازم به ذکر است در تمام مخازن سدهایی که برای تامین نیازهای شرب مورد استفاده قرار می گیرند، احداث سیستم تصفیه متناسب با کیفیت آب خام الزامی می‌باشد در سد سهند نیز این موضوع مدنظر بوده، آب خام پس از عبور از سیستم‌های تصفیه تحویل مصرف‌کنندگان می‌شود، کما اینکه برابر اطلاعات واصله از شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به احداث تصفیه تکمیلی نیز اقدام کرده و براساس اعلام کارشناسان متخصص آن شرکت، کیفیت آب تصفیه شده مطابق استانداردهای آب شرب است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول