اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اختصاصی| متن گزارش مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم

خبرگزاری فارس، متن کامل گزارش کمیسیون آموزش مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم را منتشر کرد.

اختصاصی| متن گزارش مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از بررسی گزارش احمد نادری مامور ویژه بررسی پرونده تمدید کنکور نظام قدیم، با «تمدید کنکور نظام قدیم» موافقت کرد. این گزارش طی نامه‌ای از سوی کمیسیون به وزارت علوم ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، متن کامل گزارش کمیسیون آموزش مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم به شرح زیر است:

با توجه به اینکه خیل عظیمی از داوطلبان کنکور نظام قدیم آموزشی به دلیل مشکلات اقتصادی ، بیماری کرونا، عدم تطابق کتب درسی نظام جدید آموزشی با نظام قدیم و مشکلات متعدد دیگر موجود در جامعه توانایی شرکت در کنکور نظام جدید را ندارند پس از  بررسی دقیق این مطالبه، پیگیر مسئله مهم آموزشی تمدید کنکور نظام قدیم تا سال 1400 شدی تا انشاءالله دانش آموزان این کشور بتوانند بار دیگر سرنوشت خود را بسنجند و برای شکوفایی و ساختن اینده کشورمان آماده شوند.

 

گفتنی‌ست دیده بان شفافیت و عدالت نیز سامانه هوشمندی برای دریافت و پیگیری مطالبات مردمی از مسئولان تدارک دیده بود و هر هفته از میان مطالبات مردمی مطالعه‌ای که در طول هفته بیشتر این امضا را جمع کرده بود از مسئول مربوطه پیگیری کرد. در این میان مطالبات مطالبه چند هزاری داوطلبان کنکور نظام قدیم وجود داشت که به دنبال آن دبیر این دیوان طی نامه ای از وزیر علوم خواسته است کنکور نظام قدیم تمدید شود.

در نامه دیده‌بان رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت خطاب به وزیر علوم این نکته عنوان شده است که در مطالبه ثبت شده با بیش از ۲۸ هزار و ۵۸۰ امضا تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹ مطالبه کنندگان خواستار برگزاری آزمون با منابع درسی نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ شدند.

در  مطالبه دانش‌آموزان نظام قدیم آمده است که به دلایل زیر خواستار تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم تا سال ۱۴۰۰ هستند:

 معاون سابق وزیر و رئیس دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اعلام رسمی به دانش آموزان نظام قدیم اطمینان را دادند که کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت. ضمناً کنکور نظام قدیم تنها دو سال تمدید شده و اگر امسان تمدید شود، یعنی تا سال۱۴۰۰ برای  سوم سومین بار است که تمدید خواهد شد نه بار چهارم.

 همچنین در مطالبه داوطلبان قید شده است که ما فقط تا سال ۱۴۰۰ خواستار تمدید هستیم و متعهد می‌شویم که در سال‌های بعدی مطالبه را مطرح نکنیم که نامه تعهد آنها پیوست این گزارش است.

 تعداد متقاضیان نظام قدیم در کنکور سراسری امسال به حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد که رقم قابل توجهی است البته به این آمار چندی پیش توسط سخنگوی سازمان سنجش اعلام شده بود که مستندات آن نیز به این گزارش پیوست شده است. لذا لازم است مسئولان وزارت علوم نسبت به این قضیه نرمش بیشتری نشان دهند.

 در صورت ادامه شروع بیماری کرونا در مهر ماه جاری خرید کتاب های درسی در کتابفروشی ها ممنوع شده و تقاضا و تهیه کتاب پس از اعلام نتایج کنکور از طریق سامانه فروش دشوار خواهد بود همچنین بر اساس مستندات موجودی که ضمیمه این گزارش شده است کلیه کتب درسی و پکیج های آموزشی و به طور کلی مجموعه کتب و منابع درسی دانش آموزان به مبلغ حدود ۵ میلیون تومان می‌رسد که این در شرایط اقتصادی فعلی برای دانش آموزان مقدور نیست.

 همچنین در شرایط کنونی کشور بسیاری از دانش‌آموزان نتوانستند در آزمون شرکت کنند و یا نتیجه مطلوب خود را به دست آورند بنابراین فرصت دیگری می خواهند تا بتوانند در این آزمون شرکت کرده و شانس خود را امتحان کنند.

 بالا بودن شهریه کلاس ها جهت آشنا شدن با منابع نظام جدید و نداشتن بضاعت کافی بسیاری از خانواده‌ها برای تامین مجدد هزینه‌های دانش آموز خود معضلی بسیار مهم است و مشکلات حادی برای آنها به وجود خواهد آورد.

 با توجه به اینکه عده‌ای از دانش‌آموزان نظام قدیم در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند و مانند دانش‌آموزان مدارس دیگر جهت تسلط بر مفاهیم و نکات کنکور از امکانات کافی برخوردار نبودند و همچنین نظر به اینکه در کنکور سراسری سال گذشته تمامی ۴۰ نفر اول کنکور فارغ‌التحصیلان مدارس خاص بودند لذا ممکن است قبولی این دانش آموزان کم برخوردار در دو سال تحقق نیابد که برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۰ برای آنها فرصت دیگری فراهم خواهد کرد.

 بنابراین با توجه به شرایط پیش‌رو و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا، از وزیر محترم علوم تقاضا داریم باری دیگر این امکان را فقط تا یک سال دیگر یعنی تا سال ۱۴۰۰ کنکور نظام قدیم را برای فارغ التحصیلان این نظام فراهم آورند تا آنها بتوانند در سال ۱۴۰۰ نیز با منابع درسی خود آزمون دهند.

 بار دیگر متذکر می‌شود که داوطلبان تعهد دادند که در سال‌های بعدی این مطالبه را مطرح نخواهد کرد و حتی حاضرند برای برگزاری آزمون نظام قدیم کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ مبالغ بیشتری برای ثبت نام شان پرداخت کنند.

بنابراین ما نمایندگان مردم در خانه ملت پس از مطالبه چند هزار نفری داوطلبان کنکور نظام قدیم تا سال تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم تا سال ۱۴۰۰ هستیم.

مشکلاتی که بیماری منحوس کرونا برای همه داوطلبان به خصوص نظام قدیمی ها به وجود آورد، مطالعه آن را مختل ساخت چرا که طبق قانون فعلی امسال آخرین فرصت شرکت در کنکور برای داوطلبان نظام قدیم با منابع خودشان بود که در صورت ادامه شیوع بیماری کرونا تقاضا و تهیه کتب پس از اعلام نتایج کنکور از طریق سامانه فروش دشوار خواهد بود.

عده‌ای از داوطلبان اکنون از خدمت مقدس سربازی بازگشته و عده‌ای دیگر از داوطلبان در سال تحصیلی گذشته در مراکز شبانه مشغول تحصیل در نظام آموزشی قدیم بوده که هر دو گروه فوق خواهان شرکت در کنکور سال ۱۴۰۰ با منابع خود بوده که این موضوع هم باید مورد عنایت قرار گیرد.

ضمنا متذکر می شویم که از دی ماه سال گذشته که توسط داوطلبان پویشی در این راستا در فضای مجازی ایجاد و با سختی فراوان و تلاشهای شبانه روزی اعضا ی آنها به گوش مسئولان رسیده و سرانجام سازمان محترم سنجش از طریق سخنگوی خود سرکار خانم زرین آمیزی واکنش نشان داده و پیشنهاد ارسال نامه و جمع آوری امضا در ارتباط با تمدید نظام قدیم را داد که از طریق سازمان دیده‌بان پیگیری شد. که تاکنون بیش از ده ها هزار امضا در این رابطه گردیده است که مستندات آن موجود می‌باشد.

بنابراین با توجه به شرایط پیش‌رو و دلایل فوق تقاضا داریم تا کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ تمدید یابد تا کورسوی امیدی در دل جوانان آینده سازی مردم و ایجاد شود چرا که ساخت آینده ای روشن و داشتن داشتن ایرانی آباد با جوانانی پرشور امیدوارفر آن وصول تر خواهد بود.

 حتی پیش تر سازمان سنجش اعلام کرده است که این سازمان مرجع تصمیم گیرنده برای تمدید یا عدم تمدید نظام آموزشی قدیم برای کنکور ۱۴۰۰ نیست و اعلام کرده است که مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای سنجش و پذیرش پذیرش است و همچنین عنوان کرده که داوطلبان نظام قدیم اگر درخواست تمدید کنکور نظام قدیم برای ۱۴۰۰ را دارند می‌توانند نامه و امضا فراهم کرده و به سازمان سنجش ارسال کند. اما تاکنون صدای آنها از سوی سنجش شنیده نشده است.

 بر اساس اعلام سازمان سنجش تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت‌نام کننده ۵۷۷ هزارو  ۲۵۵ نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 و همچنین ۵۴۱ هزار نفر 760نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی قدیم هستند و مدرک پیش دانشگاهی هستند به اعتبار دیگر ۵۱.۵9 درصد داوطلبان دیپلم نظام جدید و ۴۸.41 درصد داوطلبان دارای نظام دیپلم نظام قدیم هستند.این آمار بنا به اعلام سخنگوی سازمان سنجش بوده است و این با آمار اعلام شده سازمان سنجش در جلسه کمیسیون آموزش مبنی بر 80 هزار داوطلب کنکور نظام قدیم در تناقض است.

در پایان تعهد نامه دانش آموزان نظام قدیم در رابطه با برگزاری آخرین کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰آمده است:

گفته می‌شود یکی از دلایل مخالفت سازمان سنجش با تمدید کنکور نظام قدیم مطرح شدن دوباره این بحث برای کنکور سراسری در سال ۱۴۰۰ است و ممکن است این روند تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

 با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده همه داوطلبان نظام قدیم متعهد خواهند شد که در صورت تمدید آزمونشان تعهد دهند که به طور قطع برای آخرین بار در کنکور نظام قدیم شرکت کرده و هیچ گونه مطالبه برای تمدید آن در سال‌های آینده نداشته باشند. ضمن این پیشنهاد داوطلبان نظام قدیم، سازمان سنجش می‌تواند این تعهد نامه را در فرآیند ثبت کنکور بگنجاند و پر کردن اطلاعات آن برای تکمیل ثبت نام و شرکت در کنکور را الزامی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول