اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

70 درصد تخفیف عضویت ویژه شرکت‌‌های خلاق در اتاق بازرگانی/ ثبت 1200 شرکت خلاق در معاونت علمی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 1200 شرکت خلاق به تفکیک حوزه‌ها ارزیابی و به ثبت رسیده است، گفت: با صحبت‌هایی که با اتاق بازرگانی صورت گرفته ۷۰ درصد تخفیف عضویت ویژه شرکت‌های خلاق در این اتاق را گرفته‌ایم.

70 درصد تخفیف  عضویت ویژه شرکت‌‌های خلاق در اتاق بازرگانی/ ثبت 1200 شرکت خلاق در معاونت علمی

گروه آموزش خبرگزاری فارس، پیشرفت روز‏افزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات، سازمان‏‌های امروزی را نیازمند آموزش مهارت‏‌هایی کرده است که با کمک آنها بتوانند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش بروند. هدف پرورش انسان‌‏هایی است که بتوانند با تفکری خلاق، با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند، به گونه‌‏ای که افراد بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهره‏‌گیری از دانش جمعی و تولید افکار نو، مشکلات را از میان بردارند. رشد فزاینده اطلاعات سبب شده است که هر انسانی از تجربه، علم و دانشی برخوردار باشد که دیگری فرصت کسب آنها را نداشته است، بنابراین به جریان انداختن اطلاعات حاوی علم، فناوری و نوآوری و تجربه در بین انسان‏‌ها یکی از رموز موفقیت در دنیای امروز است.

مسائلی که سازمان‏‌ها امروزه با آن سر و کار دارند، با راه حل‏‌های دیروز حل‏ شدنی نیستند و پیش‏‌بینی آینده به تنهایی، مشکلات آتی را حل نمی‌‏کند، بلکه باید برای پیش‌‏سازی آینده اقدام کرد. شرایط محیطی کسب و کار و قواعد بازی به حدی بی‌‏رحم، پیچیده، پویا و نامطمئن شده‌اند که سازمان‏‌ها دیگر نمی‏‌توانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روش‌‏ها، سیستم‏‌ها و غیره، حیات بلندمدت خود را تضمین کنند.

لذا سازمان‏‌های امروزی باید چنین نگرشی در اذهان مدیران و کارکنان خود به وجود آورند که آینده‌ای وجود ندارد، بلکه باید آن را خلق کرد و فقط سازگاری با تغییر کافی نیست، بلکه باید آن را دوست داشت. در شرایط کنونی سازمان‏‌ها نمی‏‌توانند با دل‏بستن به توان بالای تولیدی و اجرای چند طرح خلاقانه بر رقبای کوچک، منعطف، نوآور، فرصت‏گرا و کم ‏هزینه فایق آیند، بلکه باید شرایطی را فراهم کنند تا استعداد خلاقانه کارکنان بارور شده و همه آنان روحیه کارآفرینی پیدا کنند و بتوانند به راحتی، مستمر و به طور فردی یا گروهی فعالیت‏‌های نوآورانه خود را به اجرا درآورند.

در این راستا گفت‌وگویی با پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم که در زیر می‌خوانید.

شرکت‌های خلاق باید یکی از شخصیت‌های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور را به خود اختصاص دهند

فارس: کمی از شرکت‌های خلاق برایمان بگویید.

کرمی: خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری و خلاقیت در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می‌شود را شرکت خلاق می‌گویند.

ما شرکت‌های خلاق را شرکتی می‌دانیم که ماهیت رشد، خلاقیت و نوآوری برای ارائه کالا، خدمت، خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب‌وکار را تحت هدف داشته باشند؛ یعنی این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی به جامعه ارائه می‌دهند که ممکن است جنبه فناوری در آن آنقدر بالا نباشد اما خلاقیت و نوآوری در آن حرف اول را می‌زند که به طور حتم باید یک شرکت باشد که یکی از شخصیت‌های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور را به خود اختصاص دهد و اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز داشته باشند که می‌شود به آنها شرکت‌های خلاق گفت. 

*  معاونت علمی از شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌ها، تسهیل‌گرها و مراکز رشد بعنوان مبادی ورود در مسیر مراحل شناسایی شرکت‌های خلاق کمک می‌گیرد

فارس: وجه تمایز شرکت های خلاق از دانش‌بنیان در چیست؟

کرمی: شرکت‌های خلاق مزیت رقابتی بر نوآوری است و یک مدل کسب‌وکار و کسب درآمدی دارد که به  نوعی می‌توان گفت بازاریابی و مدیریت زنجیره تامین می‌کند، کاهش هزینه دارد، محصولات را متمایزسازی می‌کند و درنهایت فعالیت‌هایی که به ساختارهای جدید در الگوی کسب‌وکار بنگاه وجود دارد منجر می‌شود.

رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان برخلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری های پیچیده و پیشرفته نیست.

در شرکت‌های خلاق حوزه‌های پذیرش داریم که شامل کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، فیلم، انیمیشن، موشن‌گرافی، آثار صوتی و تصویری، پادکست، حوزه میراث فرهنگی- گردشگری و صنایع دستی می‌شود؛ در انواع بازی‌ها هم شامل گیم، اسباب‌بازی، سرگرمی و البته حوزه دیگری که شرکت‌های خلاق را در خود جای داده حوزه‌های چاپ‌ و نشر، آموزش، گیاهان دارویی، طب سنتی و طراحی و معماری است.

طی فعالیت‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم موفق شدیم مبادی و مبادی‌هایی برای تایید شدن به تفکیک حوزه‌ها شناسایی کنیم؛ یعنی خود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار را راساً و بدواً انجام نمی‌دهد؛ بلکه از شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌ها، تسهیل‌گرها، جشنواره‌‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بعنوان مبادی ورود در مسیر مراحل شناسایی شرکت‌های خلاق کمک می‌گیرد. به عنوان مثال یک شتاب‌دهنده می‌تواند هم استارتاپ‌ها و هم شرکت‌های دانش‌بنیان خود را به ما معرفی کند و یا این شتاب‌دهنده می‌تواند در ارزیابی‌ شرکت‌های خلاق حوزه خود کارگزار ما در ستاد باشد.

* شناسایی ۱۵ جشنواره تخصصی در شرکت‌های خلاق 

فارس: شرکت‌های خلاق از چه کانالی می‌توانند با معاونت علمی همکاری کنند؟

کرمی: ما ۱۵ جشنواره را که از جشنواره‌های تخصصی هستند تاکنون شناسایی کرده و جزو مبادی ورودی می‌دانیم به عنوان مثال جشنواره کودک اصفهان می‌تواند کارگردان یا تهیه کننده برتر خود را برای شرکت خلاق شدن در زمینه فیلم‌سازی کودک به ما معرفی کند یا موسسه صبا صدا و سیما می‌تواند بهترین انیماتور و تهیه کنندگان خود را به ما معرفی کند و پس از بررسی اولیه برای شرکت خلاق شدن در حوزه انیمیشن فعالیت داشته باشند؛ بنابراین ما مبادی ورودی و با صلاحیتی داریم که به خوبی در این حوزه به ما کمک می‌کنند.

* ثبت و ارزیابی ۱۲۰۰ شرکت خلاق 

 فارس: در حال حاضر چه تعداد شرکت خلاق پویا به ثبت رسیده است؟

کرمی: می‌توانم بگویم در حال حاضر بیشتر از ۱۲۰۰ شرکت خلاق به تفکیک حوزه‌ها  ارزیابی و به ثبت رسیده‌اند که از این میان ۵۵۰ شرکت در فضای کسب‌وکار دیجیتال و فضای مجازی؛ ۱۰۰ شرکت خلاق در حوزه صنایع دیداری و شنیداری، صدا و سیما، موشن‌ و انیمیشن؛  حدود ۱۰۰ شرکت در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی؛ ۱۵۰ شرکت در حوزه بازی‌های اسباب‌بازی، گیم، سرگرمی؛ ۶۰ شرکت در حوزه طراحی و معماری هستند؛ البته در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی یک مقدار ضعیف عمل شده که امیدوارم تقویت شود و حدود ۷ شرکت در این زمینه ثبت شده است؛ همچنین ۲۰ شرکت در حوزه چاپ‌و نشر، آموزش و یادگیری؛ ۴۵ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی؛ ۳۰ شرکت در حوزه زیرساخت حوزه صنایع خلاق و درنهایت ۱۵ شرکت در سایر حوزه‌های صنایع نرم و خلاق به ثبت رسیده‌اند.

اگر بخواهیم برنامه آینده را ببینیم فکر می‌کنم استعداد تا ۲ هزار شرکت خلاق رسیدن را داریم و امیدوارم بزودی ۱۵۰۰ شرکت را با حضور شرکت‌ها و فعالان به جشن بنشینیم.

* طراحی دوره‌های توانمندسازی و مشاوره‌های آموزشی و وبیناری

فارس: چه خدماتی برای شرکت‌های خلاق ارائه می‌دهید؟

کرمی: حمایت‌های حقوقی، فنی، مشاوره‌ای، توانمندسازی، بیمه، مالیات،‌مالکیت فکری، تسهیلات نظام وظیفه، استقرار در پارک‌های علم و فناوری،‌هماهنگی در استقرار محل مسکونی، حمایت از شرکت های خلاق در نمایشگاه‌های تخصصی، تجاری، داخلی و خارجی، خدمات تامین مالی از طریق صندوق‌های پژوهش فناوری و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله حمایت ها و کارهایی است که معاونت علمی و فناوری برای شرکت‌های خلاق در نظر گرفته است.

شرکت‌های خلاق از نظر توان مالی شرکت‌های ضعیفی هستند و به تازگی به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند باید به نوعی توانمندسازی برایشان در نظر گرفته شود تا بتوانند رشد کنند و روی پای خودشان بایستند؛ بنابراین ما دوره‌های توانمندسازی، مشاوره و آموزشی حضوری و وبینار طراحی کرده‌ایم.

 به دلیل اینکه شرکت‌های خلاق در حوزه مسائل مالی از جمله دفاتر و گردش مسائل فنی و علمی ضعیف هستند ما یک پیشخوان مشاوره و توسعه بازار برای شرکت‌های خلاق این حوزه نیز در نظر گرفته‌ایم.

در حوزه تسهیلات تخصصی نظام وظیفه و بخش امریه نیز کمک‌هایی داریم.همچنین در زمینه استقرار با بعضی از پارک‌ها رایزنی کرده‌ایم که بتوانند در پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های بزرگ استقرار یابند.

در حمایت از حضور شرکت‌های خلاق در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی حمایت‌های خوبی درنظر گرفته شده اما برای بخش صادرات آنها نیز تمهیداتی داریم. در بحث غرفه ‌و حضور در سایر کشورها کمک‌های خوبی برای این شرکت‌ها داریم؛ به شرکت‌های خلاقی که محصولات، خدماتی دارند که قابلیت صادراتی شدن را دارد کمک‌های ویژه می‌کنیم مثل شرکت‌های داش‌بنیان که بتوانند از پاویون‌های خارج از کشور و حضور در نمایشگاه‌های خارجی بهره‌مند شوند و با شرکت‌های بیمه‌‌گر خاص تفاهم‌نامه و گفت‌‌وشنودها را ادامه می‌دهیم که بتوانیم خدمات رفاهی بگیریم مانند استفاده از خدمات بیمه دانا با همکاری شبکه نوآوری تهران انجام می‌دهیم.

* معرفی شرکت‌‌های خلاق برای شبکه‌های پویا و نهال

فارس: در ایام کرونا چه تسهیلاتی در ایام کرونا به شرکت‌های خلاق ارائه کردید؟

کرمی: در ایام کرونا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی کمک‌ و تسهیلات خوبی به شرکت‌‌های خلاق بخصوص بخش گردشگری ارائه شد که متاسفانه این شرکت‌ها در بحران کرونا متحمل خسارات‌های زیادی شدند؛ البته در حوزه معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در صدا و سیما و برنامه‌‌های مختلف مجموعه کاری را شروع کردیم و معرفی شرکت‌های خلاق را برای شبکه‌های پویا و نهال داشته ایم اما به دنبال ادامه در سایر شبکه‌ها نیز هستیم. 

* ارائه اعتبارات تا سقف ۲۰ میلیون تومان 

فارس: چه خدماتی به این شرکت‌ها ارائه می‌دهید؟

کرمی: شرکت‌های خلاق اگر در کار گزارش و تحقیقات وارد بازار شوند تا سقف ۵۰ میلیون ریال کمک مالی دریافت می‌کنند؛ در حوزه خدمات دیجیتال مارکتینگ ۵۰ درصد هزینه را تا سقف ۵۰ میلیون ریال؛ اما اگر این شرکت‌ها دفتر داشتند باشند تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال از مزایای ما بهره‌مند می‌شوند.

البته در حوزه خرید نرم افزار حسابداری ۵۰ درصد هزینه‌ها را تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و چنین مواردی در حوزه خدمات مالی است که شرکت‌های خلاق بتوانند کار مالی خود را انجام دهند.

در حوزه توسعه صادرات محصولات خلاق در نمایشگاه‌های بین‌المللی و اعزام توسط هیات‌های تجاری سهمیه‌ای برای شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شده تا بتوانند در بازارهای خارجی حضور یابند؛ البته کمک‌‌هایی نیز در حوزه صادرات برای کارهای تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و سه زبانه کردن سایت و خدمات توسعه بازار بین‌الملل یا ثبت نشان بین‌المللی را در مشاوره‌های تخصصی بین‌المللی و مشاوره تجارت با کشورهای خارجی در نظر گرفته‌ایم تا شرکت‌های خلاق بتوانند به خوبی از چنین مزیت‌هایی بهره‌مند شوند.

صندوق پژوهش و فناوری ویژه صنایع خلاق را در دستور کار داریم که  خبرهای خوبی برای شرکت‌های خلاق داریم تا با کمک صندوق‌های پژوهش و فناوری بتوانیم خط اعتباری ویژه‌ای را راه‌اندازی کنیم؛ البته همکاری و رایزنی را با صندوق نوآوری شکوفایی آغاز کرده‌‌ایم.

حدود ۳۰ درصد از هزینه حضور شرکت‌های خلاق برای استقرار در فضای کار اشتراکی را در اختیار شرکت‌های خلاق قرار می‌دهیم و 25 درصد تخفیف ویژه برای زیرساخت‌های فضای مجازی مثل هاستینگ، و ۲۰ درصد تخفیف شرکت‌های خلاق برای استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی ویژه ایرانی را در دستور کار داریم.

با بعضی از سازمان‌ها مثل نمایشگاه‌ توانمندی‌های روستایی با معاونت توسعه روستایی،کمیته امداد و صدا و سیما وارد گفت‌وگو شدیم تا بتوانیم از هم‌افزایی و توان این دستگاه‌ها و شرکت‌های خلاق استفاده کنیم.

* استفاده شرکت‌های خلاق از شبکه راهبردی خدمات آزمایشگاهی معاونت علمی

 فارس: شرکت‌های خلاق می‌توانند از کدام بخش از ستاد معاونت بیشترین استفاده را داشته باشند؟

کرمی: شرکت‌های خلاق می‌توانند از شبکه راهبردی خدمات آزمایشگاهی که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است استفاده کنند و ۵۰ درصد سوبسید این مجموعه بهره‌مند شوند. 

با صحبت‌هایی که با اتاق بازرگانی صورت گرفته ۷۰ درصد تخفیف عضویت ویژه شرکت‌های خلاق در اتاق بازرگانی را گرفته‌ایم و ۵۰ درصد تخفیف ویژه برای شرکت‌های خلاق در خدمات صدور ضمانت‌نامه دریافت شده که اگر شرکت‌ها توان استفاده در این زمینه را داشته باشند می‌توانند به فعالیت‌های خود به خوبی ادامه بدهند.

در حوزه ترویج و معرفی دانش‌بنیان‌ها تفاهم‌نامه خوبی با صدا و سیما صورت گرفته تا بتوانیم به صورت رایگان معرفی شرکت‌های خلاق را در صدا و سیما داشته باشیم. اینها مجموعه کارهایی است که در حال حاضر برای بهتر شدن، بهتر دیده‌ شدن، رشد و توسعه شرکت‌های خلاق در قالب برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق در ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق پیگیری می‌کنیم.

* رشد شرکت‌های خلاق در تولید محتوا، هوش مصنوعی و IOT در بحران کرونا

فارس: با وجود اینکه دبیر ستاد صنایع نرم و خلاق هستید برای اینده چه ایده و برنامه‌هایی دارید؟

کرمی: در دوران کرونا هم‌افزایی ویژه‌ای بوجود آمد که باعث رشد شرکت‌های خلاق در حوزه تولید محتوا، هوش مصنوعی، ITو IOT شد و باید کمک کنیم تا از این موقعیتی که برای پاره‌ای از مشاغل تهدید محسوب شده اما برای بسیاری دیگر یک فرصت جدید است استفاده بهتری کنیم.

درست است مردم و کشور در ایام کرونا دچار مشکلاتی شدند و عزیزانشان را از دست دادند اما از طرفی موقعیتی ایجاد شد تا شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان بتوانند در این فضا رشد و بازار داخلی و صادراتی خوبی داشته باشند. باید در برنامه‌های اتی این موارد را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق و فرهنگی به صورت جدی پیگیری کنیم و با برگزاری نشست‌های تخصصی و ارائه ایده‌ها  از طریق هم‌افزایی بتوانیم از فضای بوجود آمده به خوبی در پیشبرد و رشد شرکت‌ها و جامعه بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول