اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ریل ملی روی خط‌آهن چابهار/‌اخذ مجوز 100 میلیون یورو و تخصیص ‌70 میلیون یورو ‌به پروژه ‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 70 میلیون یورو پول به صورت تبدیل شده به ریال برای خط‌آهن چابهار-زاهدان دریافت کردیم، از ریل‌گذاری این مسیر از سمت چابهار خبر داد.

ریل ملی روی خط‌آهن چابهار/‌اخذ مجوز 100 میلیون یورو و تخصیص ‌70 میلیون یورو ‌به پروژه ‌

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره راه‌آهن چابهار- زاهدان اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه و لزوم ایجاد و توسعه کریدورهای بین‌المللی برای گسترش روابط اقتصادی احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار در حوزه‌های اقتصادی، نظامی و فرهنگی گفت: احداث و بهره‌برداری از مسیر ریلی چابهار-زاهدان، علاوه بر توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، بستری مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه را فراهم می‌آورد.

* اجرای خط‌آهن چابهار-زاهدان در 2 بخش‌ 312 کیلومتری و‌ 316 کیلومتری

وی بیان کرد: راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول 628 کیلومتر در دو بخش جنوبی و شمالی در حال احداث است که بخش جنوبی 312 کیلومتر و بخش شمالی 316 کیلومتر طول دارد.

خادمی افزود: مسیر ریلی جنوبی در خط آهن چابهار- زاهدان از شهرهای چابهار و نیک‌شهر عبور کرده و به ایرانشهر ختم می‌شود و شامل 4 قطعه است.

وی گفت: بخش شمالی این راه‌آهن، از انتهای قطعه چهارم در بخش جنوبی (ایرانشهر) آغاز شده و با عبور از خاش به ایستگاه جیگولی در محور ریلی کرمان به زاهدان ختم می‌شود، ‌بخش شمالی این خط‌آهن شامل چهار قطعه اجرایی است.

* آغاز ریل‌گذاری خط‌آهن چابهار-زاهدان از سمت زاهدان با ریل ملی

مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: در تیر‌ماه امسال ریل‌گذاری این خط‌آهن از سمت زاهدان شروع شد، با تأمین ریل و آماده‌سازی بخشی از زیرسازی مسیر از سمت چابهار در بخش جنوبی این مسیر ریلی، بعد ازظهر چهارشنبه 14 آبان ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار - زاهدان از سمت چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

خادمی گفت: در این پروژه ریلی، از ریل ملی استفاده شده که تقریباً هرچه تأمین ریل در پروژه‌های ریلی داریم، از محل تولیدات ذوب آهن اصفهان است.

وی در تشریح اهداف اجرای این خط‌آهن، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور را یکی از اهداف دانست و گفت: توسعه اقتصادی و اجتماعی سواحل مکران و منطقه، بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل منطقه و اتصال کشورهای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی از اهداف اجرای این خط آهن است.

مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد:‌ با تکمیل خط‌آهن چابهار-ز‌اهدان، کشورهای افغانستان و پاکستان همچنین کشورهای همسایه شمالی ایران از این خط ریلی بهره‌مند خواهند داشت.

* امکان سیر قطار مسافری با سرعت 160 کیلومتر‌ در خط‌آهن چابهار-زاهدان

خادمی در تشریح مشخصات فنی راه‌آهن چابهار- زاهدان گفت: این پروژه 628 کیلومتر طول دارد که با احتساب ایستگاه‌های ریلی، طول این خط‌آهن 730 کیلومتر است.

وی اظهار کرد:‌ سرعت سیر ‌برای قطارهای باری در این خط ریلی 120 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: ‌پیش‌بینی شده این خط ریلی در سال اول بهره‌برداری، تعداد 937 هزار نفر مسافر و میزان 2.8 میلیون تن بار جابه‌جا کند و پیش‌بینی برای سال 1420، جابه‌جایی سالانه 2 میلیون مسافر و 7.7 میلیون تن بار است.

* احداث 32 ایستگاه در خط‌آهن چابهار-زاهدان

خادمی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکار اجرایی این پروژه است اظهار داشت: ‌خط‌آهن چابهار-زاهدان یک‌خطه و با عرض 7 متر است.

وی گفت:‌ این مسیر ریلی دارای 32 ایستگاه است و 155 دستگاه پل خاص به طول 16 هزار و 900 متر و 37 دستگاه تونل به طول 16 هزار و 800 متر دارد.

* جزئیات اعتبارات یورویی خط‌آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور کشور درباره مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی در خط آهن چابهار - زاهدان و میزان تخصیص و اختصاص این اعتبار، گفت:‌ دستور 300 میلیون یورو را دریافت کرده‌ایم که از این محل پیش از این مجوزهای 100 میلیون یورو اخذ شده و 70 میلیون یورو پول به صورت تبدیل شده به ریال، دریافت کرده‌ایم.

* مکاتبه برای دریافت 30 میلیون یورو دیگر برای خط‌آهن چابهار

خادمی افزود: ‌در حال مکاتبه هستیم تا مابقی مجوز 100 میلیون یورو‌ شامل 30 میلیون یورو را دریافت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به تجهیز کارگاه سنگینی که در کل طول این 630 کیلومتر پروژه ریلی انجام شده است و تعداد کارگاه‌های زیادی در کل طول مسیر با توجه به تأمین مالی پروژه برقرار شده است، باید تأمین مالی مداوم و بدون وقفه از سوی صندوق توسعه و بانک مرکزی انجام شود تا پروژه بدون توقف، اجرا شود و در سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

* پیشرفت فیزیکی 47 درصدی خط‌آهن چابهار-ز‌اهدان

خادمی بیان کرد:‌ راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول 628 کیلومتر با اعتبار 2 هزار و 220 میلیارد تومان در حال حاضر 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 1400 افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در پروژه خط آهن چابهار - زاهدان، محدوده زاهدان تا خاش هم به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: این بخش از خط آهن چابهار - زاهدان 150 کیلومتر طول دارد و قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الانبیا در حال تکمیل این مسیر ریلی است‌.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول