اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

نگرانی‌ها از پرواز قیمت گوشت؛ مردم در «فارس من»: بازار را مدیریت کنید

پرواز دوباره قیمت مرغ و گوشت سفره‌های مردم را کوچک کرده؛ مطالبات ثبت‌شده در این‌باره در فارس من نمودار همین نگرانی‌ها است. این گزارش مرور پیگیری مطالبه آنها است.

نگرانی‌ها از پرواز قیمت گوشت؛ مردم در «فارس من»: بازار را مدیریت کنید

به گزارش خبرگزاری فارس؛ گرانی گوشت صدای روحانی را هم درآورد؛ آقای رئیس‌جمهور روز گذشته گفت: «تأمین معیشت جامعه اولویت نخست دولت است. برخی ناهماهنگی‌ها در توزیع باعث نوسانات اقلام اساسی مانند گوشت شده؛ همه دستگاه‌ها موظفند برای تنظیم بازار همکاری کنند.» موضوعی که البته نگرانی بسیاری از مردم هم هست؛ مردمی که بهت‌زده تماشاچی آب رفتن سفره‌هایشان هستند. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در فارس من نمودار همین نگرانی‌ها است.

 

پرواز گوشت و مرغ در بازار؛ مردم در فارس من: بازار را مدیریت کنید

رکوردشکنی مرغ و گوشت در بازار ادامه دارد؛ گوشت گوسفندی و مرغ در بازار بالای کیلوگرمی ۱۶۰هزار و ۲۰هزار تومان معامله می‌شوند. نرخ‌هایی که البته درباره محصولات بسته‌بندی‌شده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار بالاتر از این حرف‌ها است. عدد و رقم‌هایی که حتماً بسیارفراتر از قدرت خرید خیلی‌ها است؛ مردم حق دارند اگر نگرانند. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره به‌خوبی روایت‌گر دردها و مشکلات آنها است.

مثلاً این کمپین که توسط جمعی از اهالی رشت برای «فارس من» ارسال شده، گزارش مفصلی از افزایش نجومی و البته کمبود گوشت در بازار حکایت دارد. آنها نوشته‌اند: «در ماه‌های گذشته میزان مرغ مورد نیاز را به‌راحتی می‌توانستیم از بازار تهیه کنیم ولی در شرایط فعلی برای تهیه مرغ باید چندین مرحله به بازار سر بزنیم آن هم اگر باشد با قیمت بسیار بالا! نکته قابل توجه اینکه در مغازه‌های مرغ‌فروشی هر چیزی به وفور یافت می‌شود جز مرغ!»

 

این سردبیر دغدغه‌مند رشتی ما بعلاوه برای تأسیس این پویش، با برخی خرده‌فروشان شهر هم گفتگو کرده است: «یکی از خرده فروشی‌ها در رشت در پاسخ به مسئله کمبود مرغ می‌گوید: در انبارها وجود دارد اما چون لحظه‌ای در حالا بالا رفتن قیمت‌هاست ما تا گران شدن نمی‌فروشیم! صحبت‌های این خرده‌فروش در حالی است که به اذعان فروشنده، مرغ را به قیمت قبلی خریداری کرده بودند! اما نگه می‌دارند تا گران شود و بعد بفروشند. حلال و حرام هم که تعطیل!»

امضاکنندگان این پویش هم گرانی گوشت در مشهد را گزارش کرده‌اند. پویش بعدی درباره ارتباط افزایش قیمت گوشت با قیمت دلار است؛ این‌که واقعاً چرا محصولی که صفر تا صد آن درون کشور است، همزمان با اوج‌گیری بهای ارز باید افزایش پیدا کند؟ گروه دیگری از مخاطبان هم آزادسازی واردات گوشت قرمز آن‌هم از مرزهای شرقی ایران را چاره ایجاد تعادل در بازار می‌دانند. از کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان.

 

 سردبیر این کمپین در فارس من هم خود از فعالان عرصه پرورش شترمرغ است. وی درباره ریشه‌های افزایش سرسام‌آور بهای گوشت، می‌نویسد: «یک سوء‌مدیریت در بحث مدیریت عرضه و تقاضای بازار دام و طیور با واردات بی‌رویه دام زنده و گوشت‌های یخ‌زده و گرم و همچنین عدم صدور مجوز مقطعی در صادرات دام و طیور جهت بالانس عرضه و تقاضای بازار مصرف و هم در رابطه با واردات نهاده‌های دامی با قیمت مصوب نهاده‌ها برای تولیدکننده‌ها وجود دارد.»

معیشت مردم، امنیت غذایی آنها خط قرمز فارس من است. البته که تواتر این مطالبات وظیفه ما را برای پیگیری ماجرا سنگین کرد. نباید اجازه داد پرواز قیمت‌ها خوردن گوشت و مرغ را برای اقشار آسیب‌پذیر تبدیل به آرزو کند. گروه اقتصادی خبرگزاری برای همین عهده‌دار پیگیری ماجرا شد.

 

پشت‌پرده‌های افزایش بهای گوشت؛ دام هست، زیاد هم هست؛ ولی گران!

گوسفند هست؛ زیاد هم هست. یعنی اگر قرار بود منطق «عرضه و تقاضا» هم حاکم باشد، طبعاً باید قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یافت. واقعیت‌ها در بازار به گونه‌ی دیگری است! همین موضوع مورد واکاوی گروه اقتصادی خبرگزاری قرار گرفت. رئیس شورای تولیدکنندگان دام زنده درباره مازاد تولید به‌خبرنگار فارس گفت: «به اندازه‌ای تولید دام وجود دارد که تولیدکنندگان دنبال خریدار هستند. متاسفانه خریداری نیست! با تولیدکنندگان مصاحبه کنید!»

آن‌طور که آقای پوریان رئیس شورای تولیدکنندگان دام می‌گوید براساس آمار مرکز آمار و دامپزشکی، هم‌اکنون نزدیک ۷۰ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد. از این مقدار، ۲۰ میلیون بُز و مابقی گوسفند هستند. وی معتقد است این تعداد دام سبک موجود نه تنها می‌تواند همه نیاز مردم را پاسخگو باشد، بلکه می‌توان مازاد آن را صادر هم کرد! آقای پوریان پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال حداقل ۲ میلیون رأس بره و ۱۰۰هزار گوساله گوشتی مازاد خواهیم داشت.

 

تازه این همه در حالی است که مصرف گوشت قرمز مردم هم کاهش پیدا کرده، به‌دلایل مختلف؛ از کاهش مهمانی‌ها و مراسم‌های عزا و عروسی گرفته تا مشکلات پرشمار اقتصادی. با این همه در حالی که دام هست، زیاد هم هست؛ اما قیمت آن در بازار رو به تزاید است! رئیس شورای تولیدکنندگان دام معتقد است یکی از دلایل این گرانی، نامه اخیر دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت نقل و انتقال دام سبک در کشور است.

وی در این‌باره به‌خبرنگار فارس می‌گوید: «چنین تصمیمی از سوی دامپزشکی در شرایط فعلی که بازار هر لحظه به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌ها در انتظار انفجار بود، اصلاً منطقی نیست و درنهایت باعث افزایش قیمت‌ها هم شد. طبیعی است برخی استانها به دلیل داشتن مراتع غنی قطب تولید دام محسوب می‌شوند و در زمان نیاز از این استان‌ها به استان‌های دیگر صادر می‌شود. ممنوعیت جابجایی می‌تواند جولان بیشتر دلالان و واسطه‌ها را فراهم کند.»

 

بعلاوه همکاران من در گروه اقتصادی، دیگر عوامل گرانی گوشت و مرغ در بازار را مثل گرانی و کمبود نهاده‌ها در بازار را بررسی کردند. در این گزارش آمده است: «گرانی نهاده مهمترین عامل بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و گرانی گوشت در بازار است.۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به نهاده‌ها مربوط می‌شود. در چند ماه گذشته عدم دسترسی دامداران به نهاده و یا خرید آن به پنج برابر قیمت باعث شد قیمت تمام‌شده این محصولات افزایش یابد.»

بعلاوه بخشی از نهاده‌های واردشده به کشور به دلیل عدم وجود شفافیت از سیستم توزیع خارج شده و سر از بازار سیاه و دلالی در آوردند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم این گزارش را بخوانید.

 

گرفتاری کالاهای اساسی در گمرک؛ رئیس‌جمهور: کندی در ترخیص کالا قابل‌قبول نیست

حالا میانه این همه گرفتاری، اخبار منتشره حاکی از دپوی میلیون‌ها تُن انواع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در گمرک است. نهاده‌هایی که در صورت ترخیص و توزیع مناسب می‌توانست اندکی التهابات بازار را کااهش دهد. علی نیکزاد نا‌ئب‌رئیس مجلس معتقد است باید هرچه سریع‌تر این کالاها ترخیص شوند. وی خطاب به معاون رئیس‌جمهور گفته: «خواهش می‌کنم برای ترخیص این کالاها فکری کنید. باید به فریاد مردم رسید.»

موضوعی که روز گذشته در اظهارات آقای رئیس‌جمهور هم نمود داشت. روحانی در این نشست، پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی و مواد اولیه از گمرک، تاکید کرد: «تصمیمات ستاد اقتصادی برای استفاده از ارز صادراتی و ارز متقاضی جهت تامین کالاهای ضروری و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی، باید به طور کامل و سریع اجرایی شود. هرگونه کندی یا ناهماهنگی در این خصوص  به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.»

 

وی هم‌چنین درباره گرانی گوشت قرمز گفت: «نوسانات اخیر برخی از اقلام اساسی مانند گوشت قرمز ناشی از برخی ناهماهنگی‌ها در شبکه تامین و توزیع است و باید هرچه زودتر چنین مشکلاتی توسط وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برطرف شود. سایر دستگاه های مرتبط نیز موظفند در تنظیم بازار با وزارت صمت هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.»

 

پیگیری‌های «فارس من» برای اصلاح قیمت گوشت ادامه دارد. نباید اجازه داد سفره‌های مردم بیش‌تر از این آب برود. منتظر تحرکات تکمیلی دولت و پیگیری‌های نمایندگان مردم برای اصلاح بازار خواهیم ماند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول