اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

امروز سالگرد فضولی انگلیسی‌ها در نقشه جهان است

۲ نوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی وزیر خارجه بریتانیا در نامه‌ای اعلام کرد که پادشاه بریتانیا موافق است که صهیونیست‌ها بروند و در فلسطین، دولت برپا کنند. چنین کاری آن‌موقع نه‌تنها ناممکن بود، بلکه اصلا ربطی هم به این افراد نداشت!

امروز سالگرد فضولی انگلیسی‌ها در نقشه جهان است

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: نامه‌ای که به «بیانیه بالفور» معروف است «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه بریتانیا به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشت که آن موقع بزرگ خاندان روتشیلد بود. روتشیلدها یا همان روچیلدها در ۵۰۰ سال اخیر ثروتمندترین خاندان روی زمین هستند و آن قدر پول داشته‌اند که به دولت‌ها برای جنگ وام می‌دادند.

اعضای این خاندان که در سراسر اروپا پراکنده‌اند ثروتشان را از راه بانکداری به دست آورده‌ و برای اهداف سیاسی به کار می‌گیرند. صدور بیانیه بالفور نیز نتیجه معامله‌ای بود که با انگلیسی‌ها کرده بودند؛ کمک مالی و سیاسی برای پیروزی بریتانیا در جنگ جهانی اول به شرط حمایت از آرمان صهیونیست‌ها. آن‌موقع مشکل اول این بود که فلسطین ربطی به بریتانیا نداشت؛ بلکه ۴۰۰ سال بود جزو سرزمین امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد. مشکل دوم این بود اصلا یهودی‌ها در فلسطین جمعیتی نبودند که بخواهند دولت هم داشته باشند. بریتانیا این مشکلات را چگونه حل کرد؟ با زور!

«والتر روتشیلد» که بیانیه بالفور خطاب به اوست در تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین نقشی مهم داشت

پول روتشیلدها، کمک انگلیسی‌ها

۷ ماه پس از نامه بالفور، بریتانیا بهترین ژنرالش در جنگ جهانی اول را فرستاد که برود فلسطین را از عثمانی بگیرد. آن موقع هنوز جنگ جهانی اول در جریان بود و بریتانیا و روسیه و فرانسه علیه آلمان، امپراتوری عثمانی و امپراتوری اتریش ـ مجارستان می‌جنگیدند. «ادموند آلنبی» ژنرال انگلیسی، فلسطین و بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرد و مشکل اول حل شد. بریتانیا هم رفت و در سازمان ملل قیمومیت فلسطین را گرفت تا همه کارها قانونی باشد. البته قانون که نبود؛ آن روزها جهان درگیر وحشت جنگی بود که ابرقدرت‌های نظامی راه انداخته بودند و قانون معنای دیگری داشت. از همان موقع با پول روتشیلدها و سایرین و با کمک‌های سیاسی بریتانیا یهودیان از سراسر اروپا و جهان به سوی فلسطین راهی شدند و جمعیت یهودیان طی چند سال از ۴۰ هزار نفر به حدود ۱۵۰ هزار نفر رسید تا مشکل دوم هم تا اندازه‌ای کم‌رنگ شود. البته با همین جمعیت نیز یهودی‌ها در مقابل فلسطینی‌ها که بیش از ۵۰۰ هزار نفر بودند باز هم در اقلیت بودند.

«جرج پنجم» پادشاه بریتانیا بدون اینکه به وی ربطی داشته باشد، موافقت کرد که رژیم صهیونیستی تاسیس شود

مهاجرت یهودی‌ها و طرفداران صهیونیسم ادامه داشت تا اینکه بریتانیا در سال ۱۹۴۸ میلادی چند ساعت پیش از پایان قیمومیت‌اش بر فلسطین تشکیل دولت صهیونیستی را در این سرزمین اعلام کردند. بریتانیایی‌ها رفتند و صهیونیست‌های تفنگ‌به‌دست آمدند. اینطوری مشکل بعدی هم حل شد؛ مشکل زمین. فلسطینی‌ها مالک بیش از ۹۷ درصد اراضی فلسطین بودند و صهیونیست‌ها با اقدام نظامی علیه فلسطینیان بی‌دفاع اراضی آنان را تصرف کردند.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی برای تصرف اراضی فلسطین به ویرانی روستاها و کشتار ساکنان بی‌دفاع پرداخت

آنچه در نقشه نادیده گرفته شد!

نقشه‌ای که انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها کشیدند و با‌ دقت پیش بردند در ‌ظاهر به نتیجه رسید، اما آنچه در نقشه نادیده گرفته شده بود مقاومت و تلاش و ایمان فلسطینی‌ها و مسلمانان آزاده جهان برای بازگشت قدس به دامان اسلام است که از همان موقع یقه صهیونیست‌ها را گرفته و رهایشان نمی‌کند. داستان فلسطین هنوز تمام نشده است.

تصویری از اردوگاه آوارگان فلسطینی در سال ۱۹۴۸ میلادی

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۲ آبان مصادف با ۲ نوامبر میلادی و ۱۶ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابن مرزبان» ادیب، مورخ و محدث مسلمان در سال ۳۰۹ قمری
ـ درگذشت «فاضل تونی» فقیه و عارف معروف در سال ۱۰۷۱ قمری
ـ زادروز «لودویکو آریوستو» شاعر مشهور ایتالیایی در سال ۱۴۷۴ میلادی
ـ زادروز «امیل اوژیه» شاعر و نویسنده فرانسوی در سال ۱۸۲۰ میلادی
ـ درگذشت «جرج برنارد شاو» نویسنده مشهور ایرلندی در سال ۱۹۵۰ میلادی
ـ درگذشت «احمد بهمنیار» محقق ادبیات و مصحح کتب تاریخی در سال ۱۳۳۴ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول