اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنوب یمن| فشار ریاض بر «هادی» برای تشکیل دولت صوری

در حالی که تنها چند روز تا سالروز امضای «توافق ریاض» مانده، عربستان سعودی فشارهایش بر رئیس‌جمهور دولت مستعفی را افزایش داده تا وی را وادار به تشکیل دولت و لو به شکل صوری در جنوب یمن کند.

جنوب یمن| فشار ریاض بر «هادی» برای تشکیل دولت صوری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عربستان سعودی به فشارهای خود بر دولت مستعفی یمن افزوده تا شاید همزمان با سالروز امضای «توافق ریاض» بتواند دست‌کم دولتی اشتراکی در جنوب یمن تشکیل بدهد.

در یکی دو سال اخیر، قدرت در جنوب یمن میان متحدان عربستان یعنی دولت مستعفی به ریاست جمهوری «عبد ربه منصور هادی» (که پس از اتمام دوره ریاستش به ریاض فرار کرد) و متحدان امارات عربی متحده یعنی گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) دست به دست شده است.

روزنامه «العربی الجدید» (چاپ لندن) در این باره نوشت، از زمان امضای توافق ریاض (برای پایان دادن به اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی در جنوب یمن) در پنجم نوامبر ۲۰۱۹، عربستان سعودی در اولین آزمایش سیاسی خود در یمن یعنی به سرانجام رساندن توافق ریاض، بسختی شکست خورد علی‌رغم آنکه چند بار این توافق را اصلاح کرد تا شاید قابل اجرا شود.

وبگاه «الخبر الیمنی» هم در این باره نوشت، عربستان سعودی در حال هُل دادن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن است تا همزمان با اولین سالگرد امضای توافق ریاض، تشکیل «دولتی» ولو «صوری» را در جنوب یمن اعلام کند.

در حقیقت ریاض می‌خواهد از این موضوع به عنوان اهرمی دیگر برای سنگ‌اندازی در مذاکرات راه‌حل فراگیر برای حل بحران کل یمن استفاده کند که جامعه بین‌الملل بر آغاز رایزنی‌های مربوط به آن در نیمه ماه جاری میلادی اصرار دارد.

از همین رو هادی طی ساعت‌های اخیر سه دیدار با «معین عبدالملک» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، مشاوران و ریاست پارلمان در «عدن» برگزار و بر اهمیت اجرای توافق ریاض و تشکیل نزدیک دولت تأکید کرد.

دولت مستعفی یمن، به دلیل ناکامی در تصرف صنعاء، «عدن» در جنوب را پایتخت موقت دولت خود معرفی کرده است.

الخبر الیمنی افزود، زمان این تحرکات سعودی نشان می‌دهد که این کشور مجددا بر احیای توافق ریاض و لو به شکل صوری اصرار دارد تا از این طریق مسیر را به روی تلاش‌های بین‌المللی و توافق بر سر پیشنهادهای «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل برای حل سیاسی مسأله یمن ببندند، طرحی که اقدامات انسانی و اقتصادی قبل از ورود به رایزنی‌های سیاسی را مطرح می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌ای از فشارهای گریفیتس برای برگزاری دیدارهای مستقیم میان صنعاء و دولت هادی برای موافقت با پیشنهادش در زمینه راه‌حل فراگیر معروف به «اعلامیه مشترک» تا نیمه نوامبر سخن می‌گویند و این ترس ریاض را برانگیخته است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی از خلال تشکیل دولت جدید تلاش دارد که توپ را در زمینه هادی بیندازد، کسی که هر مسیری را برای پایان دادن به جنگ شش ساله یمن رد کرده است.

الخبر الیمنی در پایان نوشت، اختلافات انگلیس و عربستان سعودی به دلیل تناقض در دستورکارهایشان در یمن علنی شده، لندن در تلاش است تا با توافقی جامع حسب شرایط موجود، توافق ریاض و طرح موسوم به ابتکار کشورهای حاشیه خلیح فارس را کنار بزند و بر حمایت از دستاوردهای گریفیتس و کسب امتیازات آینده در یمن اصرار دارد اما عربستان سعودی به دنبال تجزیه یمن و دست اندازی بر امکانات آن بویژه در مناطق راهبردی تحت تسلطش در جنوب و شرق یمن اصرار دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول