اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

82 درصد سالمندان گیلانی مستقل هستند

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه 82 درصد سالمندان گیلانی مستقل هستند، گفت: نیازهای این گروه از سالمندان با نهادینه کردن فرهنگ تکریم منزلت سالمندان، اندیشیدن و برنامه‌ریزی در راستای چگونگی سپری کردن اوقات فراغت و در مواردی اشتغال آن‌ها، مرتفع می‌شود.

82 درصد سالمندان گیلانی مستقل هستند

حسین نحوی نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه توصیف پدیده سالمندی و فرصت‌ها یا چالش‌های مترتب بر آن با واژه‌های «خوب» یا «بد» ممکن نیست، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳.۸۷ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده و به‌این‌ترتیب استان گیلان سالمندترین استان کشور قلمداد می‌شود.

 وی با مقایسه شاخص پیری در کشور با گیلان، افزود: شاخص سالمندی در کشور ۳۸.۶۳ و این شاخص در گیلان ۷۴.۵۵ درصد است و این نشان می‌دهد شاخص پیری در گیلان دو برابر کشور است.

مدیرکل بهزیستی گیلان در تعریف شاخص پیری گفت: شاخص پیری به تعداد افراد ۶۰ ساله و بیشتر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کمتر از ۱۵ سال ( صفر تا ۱۴ ساله) اطلاق می‌شود.

دبیر شورای ساماندهی سالمندان گیلان با برشمردن دلایل کاهش بعد خانوار و سالمند شدن جمعیت گیلان، افزود: ارتقای سطح بهداشت عمومی و درنتیجه امید به زندگی، کاهش نرخ ازدواج و تمایل به فرزند آوری، افزایش فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند از دلایل کاهش بعد خانوار و سالمند شدن جمعیت است.

نحوی نژاد با بیان اینکه ۷۲.۵ درصد سالمندان استان در گروه سالمندان جوان ( ۶۰ تا ۷۵ سال) طبقه‌بندی‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: از بین سالمندان گیلانی تنها ۱.۵ درصد کهن‌سال بوده و سن بالای ۹۰ سال دارند.

وی با اذعان به اینکه خوشبختانه ۸۲ درصد سالمندان گیلانی مستقل هستند، گفت: نیازهای این گروه از سالمندان با نهادینه کردن فرهنگ تکریم منزلت سالمندان، اندیشیدن و برنامه‌ریزی در راستای چگونگی سپری کردن اوقات فراغت و در مواردی اشتغال آن‌ها، مرتفع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان و دبیر شورای ساماندهی سالمندان استان با بیان اینکه تنها حدود ۱۸ سالمندان گیلانی را نیمه‌مستقل یا کاملاً وابسته تشکیل می‌دهد، افزود: این گروه از جمعیت سالمندان در استان نیازمند دریافت خدمات توان‌بخشی مراقبتی هستند.

دبیر شورای ساماندهی سالمندان استان با تأکید بر لزوم آموزش کوتاه‌مدت پزشکان عمومی در خصوص طب سالمندی بیان کرد: باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت حمایت لجستیک از بخش‌های مراقبتی سالمندان در راستای تأمین هزینه تمام‌شده واقعی در این بخش مساعدت کند.

نحوی نژاد بر لزوم ورود بیمه‌ها به‌ویژه بیمه سلامت در مقوله پوشش خدمات توان‌بخشی تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی تنها ۹ کد از ۱۴۰ کد مربوط به خدمات توان پزشکی – توان‌بخشی مشمول خدمات بیمه سلامت است که مشخصاً متناسب با نیازهای جامعه‌ای که استقرار پدیده سالمندی را تجربه می‌کند، نیست.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول