اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات آمریکا؛ عضو سابق کنگره: اسرائیل با دولت بایدن قوی‌تر می‌شود

یک عضو پیشین کنگره آمریکا با بیان اینکه پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برای رژیم صهیونیستی مفیدتر است، گفت تل‌آویو می‌تواند از طریق همکاری با دولت بایدن قوی‌تر شود.

انتخابات آمریکا؛ عضو سابق کنگره: اسرائیل با دولت بایدن قوی‌تر می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در فاصله یک روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، «استیو ایزراییل» نماینده پیشین نیویورک در کنگره آمریکا می‌گوید اگر «جو بایدن» در انتخابات پیروز شود، رژیم صهیونیستی عملکرد بهتری خواهد داشت.

ایزراییل در مصاحبه با روزنامه «جروزالم‌پست»، در این باره توضیح داد: «اسرائیل با دولت بایدن در وضعیت بهتری خواهد بود، زیرا او همزمان با علاقه‌ای که به اسرائیل دارد، اتحادهایی را که توسط دولت ترامپ تضعیف شده بود،‌بازسازی خواهد کرد که همین امر موجب تقویت اسرائیل نیز خواهد شد».

وی با بیان اینکه ترامپ تقریبا نفوذ آمریکا در جهان را از بین برده است، اظهار داشت: «او به متحدان ما پشت کرد و از مؤسسه‌های مهم بین‌المللی خارج شد. در دولت ترامپ، متحدان ما به جای گوش دادن به آمریکا، آن را به سخره گرفتند. بایدن اما با متحدان آمریکا مجدداََ تعامل خواهد کرد و از ارزش‌های دموکراتیک در جهان حمایت می‌کند».

این سیاستمدار یهودی آمریکایی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های بایدن بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران است، گفت: «البته فعلا درست نیست که بگویم این سیاست به چه شکلی خواهد بود. در حال حاضر، اقتصاد ایران بسیار ضعیف شده است. این وخامت نیز نتیجه تحریم‌های کنونی است، چه هسته‌ای و چه غیره، پس باید چشم‌انداز سیاست خارجی را با این چارچوب ارزیابی کنید».

ایزراییل ادامه داد: «اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، شرایط را در همان زمان بررسی خواهد کرد و بهترین مسیر اقدام را که توانمندی‌های هسته‌ای ایران را کاهش داده یا نابود کند، تعیین خواهد کرد و از آمریکا و اسرائیل حفاظت می‌کند. انتظار دارم چنین چیزی بنیان سیاست او باشد».

به نوشته جروزالم‌پست، وی با بیان اینکه در زمان حضورش در کنگره درباره توافق هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی داشت، تصریح کرد اما خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، آنهم بدون توافق جایگزین، باعث شد توانمندی هسته‌ای ایران تقویت و رژیم صهیونیستی تضعیف شود.

نماینده پیشین نیویورک در کنگره با اشاره به دور شدن متحدان آمریکا از این کشور به دلیل رفتارهای ترامپ، اضافه کرد: «انقضای محدودیت تسلیحاتی ایران در ماه گذشته آنهم در حالی که بیشتر جهان با تلاش‌های آمریکا برای تمدید آن مخالفت کردند، نمونه واضحی از این موضوع است. روزگاری بود که وقتی آمریکا وارد شورای امنیت می‌شد و با چیزی مخالفت می‌کرد، همگان گوش می‌دادند. این بار، همه بجز یک [کشور] با ما درخصوص محدودیت تسلیحاتی مخالفت کردند!»

ایزراییل همچنین توافق سازش کشورهای بحرین و امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی را گامی بسیار مهم توصیف کرده و گفت دولت بایدن نیز با درک پیچیدگی‌های منطقه، این سیاست را ادامه خواهد داد.

بر این اساس، وی در خصوص فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده به عنوان بندی ذیل توافق سازش با رژیم صهیونیستی نیز توضیح داد: «سیاست دولت بایدن در خاورمیانه بر یک ارزش بنیادین استوار است، و آن نیز این است که حمایت از روابط بین اسرائیل و آمریکا و مطمئن شدن از برتری نظامی اسرائیل در منطقه ادامه یابد».

این سیاستمدار یهودی آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره مخالفت دیرینه بایدن با توسعه و ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، بدون وارد شدن به جزئیات گفت: «بایدن همکاری نزدیکی با [تل‌آویو] برای اطمینان حاصل کردن از ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت. آن موضوع نیز به واقعیت‌های میدانی، موضع کابینه اسرائیل در آن زمان و ارزیابی‌های دولت بایدن بستگی خواهد داشت».

به نوشته جروزالم‌پست، ایزراییل همچنین افزود که دولت بایدن «تعامل سازنده‌ای» با فلسطینی‌ها بر مبنای راهکار دو دولتی خواهد داشت زیرا هر راهکار دیگری فقط «چالشی جمعیتی و دموکراتیک» برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

بایدن چند روز پیش یادداشتی در خبرگزاری «جوویش تلگرافیک» نوشته بود پیوند با رژیم صهیونیستی را تعمیق خواهد کرد و به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول