اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

ماجرای سفارش تمبر فرانسوی با موضوع پیامبر(ص) + تصاویر

پس از اهانت نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم(ص)، «رضا بدرالسماء» استاد نگارگری ایرانی دو تابلو با موضوع رسول‌الله(ص) خلق کرده که یکی از آن‌ها قرار است به تمبر پستی در فرانسه تبدیل شود.

 

خبرگزاری فارس؛ گروه هنر ـ محمد کلهر: «رضا بدرالسماء» نگارگر ۷۱ ساله اهل اصفهان است، او علاوه بر نگارگری کتاب‌های نفیس شاعران پارسی‌زبان از جمله حافظ، مولانا، خیام، عطار و فردوسی، آثارش را در کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، سنگال، ترکمنستان، مالی، الجزایر، لبنان، آذربایجان، گرجستان، امارات، قزاقستان و ترکیه به نمایش گذاشته است. 

نماد «درخت دوستی» ایران و ژاپن نیز حاصل ذوق این هنرمند است که سال گذشته نودمین سال روابط دو کشور خلق شد(+). ماه گذشته هم تابلوی «شهدای فاجعه منا» اثر این هنرمند در فرهنگسرای ملل رونمایی شد که به زودی نقاشی دیواری می‌شود (+). بدرالسماء این تابلو را به رهبر انقلاب اهدا کرد و اکنون در کنار ۶ اثر دیگر این هنرمند چیره‌دست، در موزه حرم مطهر علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نگهداری می‌شود.

بدرالسماء اخیراً هم با تابلوی شهید قاسم سلیمانی در چهارمین جشنواره ملی هنری «فانوس» حضور داشت و تندیس جشنواره را کسب کرد. اما جدیدترین آثار این هنرمند خوش‌ذوق، ۲ تابلو با موضوع پیامبر اعظم(ص) است.

 

 

بدرالسماء که انجام میناکاری ضریح حضرت مسلم‌بن عقیل، حبیب بن مظاهر، مقام حضرت ابوالفضل، کتیبه میناکاری نیم‌ضریح امام موسی کاظم و امام جواد علیهم‌السلام و همچنین میناکاری پنجره فولاد حرم مطهر حضرت معصومه(س) را در کارنامه خود داراست، به خبرنگار فارس می‌گوید: پس از توهین نشریه فرانسوی به حضرت رسول، از حرم حضرت رضا(ع) تماس گرفتند و از من خواستند تصاویری با موضوع پیامبر در اختیارشان بگذارم تا در صحن جامع رضوی به نمایش در آید.

خردادماه هم امسال هم به دعوت حوزه هنری در صحن قدس حرم مطهر امام رضا(ع) حضور یافتم و اثر «قدس از راه کربلا می‌گذرد» را خلق کردم.

 


تابلوی «من پیامبر را دوست دارم» اثر استاد بدرالسماء که برای چاپ تمبر پیشنهاد شده است، البته با هشتگ فرانسوی که تصویر آن برای نخستین‌بار توسط خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

 

* ماجرای سفارش تمبر فرانسوی 

او البته یک پیشنهاد دیگر هم داشته است؛ طراحی تمبر پستی با موضوع پیامبر اسلام. خودش در این باره توضیح می‌دهد: ظاهراً ایرانیان مقیم فرانسه تصمیم گرفتند به کاریکاتورهای موهن فرانسوی واکنش هنری نشان دهند، بنابراین مجوزهای لازم را از دولت فرانسه برای چاپ تمبر یادبود اخذ کردند. آن‌ها تماسی با بنده داشتند و خواستند طرحی با موضوع «من پیامبر را دوست دارم» برایشان خلق کنم که البته فاقد کلام و نوشته به زبان عربی باشد. تابلویی را در اندازه ۶۸ در ۴۸ سانتی‌متر با تکنیک آبرنگ آماده کردم که به تازگی تکمیل شده است.

 


تابلوی «محمد رسول‌الله(ص)» اثر استاد بدرالسماء که ۱۱ آبان ۱۳۹۹ خلق شده و تصویر آن به‌صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است

 


* نگارگری جدید و متفاوت درباره پیامبر(ص)

بدرالسماء درباره دیگر آثارش با موضوع پیامبر(ص) توضیح داد: جسارت به ساحت پیامبر رحمت زمان خود ایشان وجود داشت و هنوز هم می‌بینیم که کشورهای مدعی تمدن به حضرت جسارت می‌کنند، البته یک بخشی هم خودمان مقصر هستیم که پیام رحمت را به دنیا مخابره نکرده‌ایم. در پاسخ به این جسارت، دست به قلم شدم و تابلوی «محمد رسول‌الله(ص)» را که نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت است، آغاز کردم. این اثر در قطع ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر با تکنیک آکریلیک و خوشنویسی افتخاری استاد محمدرضا رحیمی، شب گذشته (یکشنبه ۱۱ آبان) آماده شد و به پایان رسید.

 

 

این استاد نگارگری درباره اثر دیگری که طی سال‌های گذشته با موضوع پیامبر(ص) با عنوان «پیامبر رحمت» خلق کرده است هم اینچنین می‌گوید: این تابلو بر اساس آیه شریفه «وما ارسلناک الا رحمة للعالمین» در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر با تکنیک آکریلیک خلق شد و اکنون در اختیار مؤسسه طاوس‌الجنة است. در این اثر سعی شد افراد و اقوام مختلف به تصویر کشیده شود؛ افرادی که پیام حضرت را شنیدند و رسالت حضرت را قبول کردند و عده‌ای که زر و زیور دنیایی داشتند و به حضرت پشت کردند و سخنانش را زیر سؤال بردند. در حالی که پیامبر برای همه عالمیان خیر و برکت است و هر موجودی در عالم از این برکت بهره‌مند می‌شود.

 

 

* هنر تیغ دو لبه است

بدرالسماء معتقد است خلق آثار نگارگری مذهبی، توفیقی است که از جانب خدا به او اعطا شده. او همچنین اعتقاد دارد: هنر تیغی دو لبه است که هم آموزنده است و هم خطرناک، هر کس بر حسب نیت و مرامی که دارد، اثر هنری خلق می‌کند که آن اثر می‌تواند جنبه‌های خوب داشته باشد یا مخرب. خالق هستی باید هنرمند را از بلایا و خطاها حفظ کند تا از اسلحه‌ای که در دستش دارد، درست استفاده کند؛ وگرنه حاصلش کاریکاتورهایی می‌شود که علیه ساحت مقدس پیامبر منتشر کردند.

او خاطرنشان می‌کند: با ترسیم کاریکاتورهای پیامبر(ص) می‌خواستند قداست‌ها را بشکنند غافل از اینکه که شیشه عطر وقتی بشکند، عطرش همه‌جا را می‌گیرید. ان‌شاءالله با این خباثت‌ها حضرت پیامبر(ص) بیشتر در عالم معرفی می‌شود. امیدواریم به رسالت رسول‌الله(ص) ایمان بیاورند که در راستای ظهور فرزندشان مهدی موعود(عج) است.

* خلق بزرگ‌ترین تابلوی نگارگری

بدرالسماء در سال جاری یک تجربه جدید در هنر نگارگری را پشت سر گذاشت و آن خلق بزرگترین تابلوی نگارگری در ابعاد ۲۲۵ در ۱۷۰ سانتی‌متر بود. او در این باره توضیح می‌دهد: حدود یک سال روی تابلوی «ولایت عشق» با محوریت حدیث معروف «سلسلة الذهب» کار کردم. این تابلو اثری سفارشی است و سفارش‌دهنده آن را به مشهد منتقل می‌کند. البته قصد برپایی مراسم رونمایی تابلو را داشتیم که  به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا امکان‌پذیر نیست.

 

 

استاد بدرالسماء یک درخواست هم از اهالی رسانه دارد: هر چه می‌توانند در نشر آثار هنری نیکو با موضوع پیامبر(ص) تلاش کنند؛ چون آثار تجسمی تذکری است که پیام را در لحظه منتقل می‌کند، کاری که یک کتاب در چند روز و برای مخاطبان محدودتر انجام می‌دهد.

پیش‌تر هم هنرمندانی همچون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، مازیار بیژنی، محمدعلی رجبی و عباس گودرزی با ترسیم کاریکاتورهایی از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، حمایت او از کاریکاتورهای موهن را محکوم کرده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول