اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب زاده: ظریف فردا به بولیوی، کوبا و ونزوئلا می‌رود/ بیشتر از نتیجه انتخابات به اقدامات دولت بعدی آمریکا توجه می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ظریف از فردا برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی به این کشور سفر می‌کند و بعد از آن به کوبا و ونزوئلا خواهد رفت.

خطیب زاده: ظریف فردا به بولیوی، کوبا و ونزوئلا می‌رود/ بیشتر از نتیجه انتخابات به اقدامات دولت بعدی آمریکا توجه می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب زادده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*سفر ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا

این دیپلمات ارشد کشورمان در این نشست گفت: ظریف وزیر خارجه از فردا عازم سفری به آمریکای لاتین خواهد بود، برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی و بعد به کوبا و ونزوئلا می‌رود.

*بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره بدهی انگلیس به ایران در خصوص تانک‌های چیفتن، خاطرنشان کرد: بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند. چیزی که به تاخیر افتاده جز بسیار کوچکی است و بقیه همه روشن شده است. برای اینکه دفاعیه‌ها آماده شود هر دو طرف توافق کردند به تعویق بیفتد ولی اصل بدهی و سود آن کاملا روشن است.

وی تصریح کرد: دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد و باید هر چه زودتر این بدهی را برگرداند. تاخیر ناموجهی داریم، ولی در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند. 

*اتهامات بی ربط واشنگتن

خطیب زاده اتهامات واشنگتن درباره ایران در خصوص دخالت در انتخابات این کشور را بی ربط و بی اساس خواند و افزود: کشوری که کودتا و دخالت و ... می‌کند آمریکاست و تهران بارها اعلام کرده نه علاقه‌ای دارد در انتخابات آمریکا دخالت داشته باشد و نه به نفع کسی می‌داند که این دخالت‌ها انجام شود. این بر اساس درخواست خود مردم آمریکاست.

وی افزود: به نظر می‌رسد این انتخابات به یک نمایش تبدیل شده و سعی می‌کنند در این نمایش جذابیت‌های بیشتری ایجاد کنند.

*ما اصلا فردا را نگاه نمی‌کنیم، ما به دولت‌ جدید آمریکا نگاه می‌کنیم که چه سیاستی را در پیش می‌گیرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آتی آمریکا و اینکه آیا پیام دیپلماتیکی بین مقامات ایران و بایدن رد و بدل خواهد شد؟ عنوان کرد: موضع ما روشن است، ما اصلا فردا را نگاه نمی‌کنیم، ما به دولت‌ جدید آمریکا نگاه می‌کنیم که هر حزبی باشد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

وی افزود: هر دو حزب متوجه شده‌اند که تا چه حد سیاست‌هایشان شکست خورده و به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده‌اند. چارچوب گفت‌وگو روشن است و برجام است و در این چارچوب هر کسی جبران خسارت کند و برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، در این چارچوب همراه با بقیه می‌تواند حضور داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ما انتخابات فردا را نگاه می‌کنیم و بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت بعدی آمریکا توجه خواهیم کرد.

*هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده

وی در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر بازگرداندن رایزن‌های اقتصادی از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های خودش بخش‌های مختلفی دارد از جمله بخش‌های اقتصادی و این بخش‌ها از فعال‌ترین‌ها هستند و هیچ وقت تعطیل نشده و نخواهند شد.

خطیب زاده عنوان کرد: برخی اصلاحات درباره تعداد نیروها بوده که فقط مربوط به بخش‌های اقتصادی نیست و بخش‌های دیگر هم هست و اتفاقا بخش‌های اقتصادی با قدرت جلو می‌رود و هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.

*ما به دنبال حل و فصل هستیم نه آتش بس

خطیب زاده درباره سفر عراقچی به چهار کشور منطقه درباره مناقشه قره باغ بیان کرد: ایران طرحی را براساس ابتکارات منطقه‌ای ارائه کرده و در حال پیگیری بوده و مبتنی بر یکسری اصول نظام بین‌الملل، رفع اشغال، پذیرفتن نظارت‌ها و مرزهای بین‌المللی و حقوق اقلیت‌هاست و تا حالا کارهایی که شده کافی نبوده و ما به دنبال حل و فصل هستیم نه آتش بس.

وی افزود: سفر عراقچی در همین راستا بود و در بالاترین سطح رایزنی‌هایی انجام شد و منتظر پاسخ‌هایی هستیم که اگر دریافت کنیم می‌توانیم در مسیر درستی کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: نگرانی‌ها و مواضع ایران روشن است و تلاش کردیم در چارچوب مصلحت‌ منطقه‌ای این کار را پیش ببریم و برداشت‌های مثبتی از عکس‌العمل‌هایی که از پایتخت‌ها گرفته‌ایم، بوده است.

*اولویت ما پایان این مخاصمه است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی گفت که جمهوری اسلامی از همه طرح‌های ارائه شده برای حل مناقشه قره باغ حمایت کرده، ولی مشکل این است که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: اولویت ما پایان این مخاصمه و حل و فصل این بحران در همسایگی ماست.

*پرونده سردار سلیمانی برای ایران مفتوح است

وی درباره پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: درباره پرونده شهادت سپهبد سلیمانی بیانیه مبسوطی را صادر کردیم. وزارت خارجه بخشی از پیگیری است. پرونده قضایی باید در داخل و در قوه قضاییه شکل بگیرد. از سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت را بپرسید.

خطیب زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی با جزییات کامل این موضع را پیگیری کرده است و در دستورکار پیگیری دارد. پرونده سردار سلیمانی برای ایران مفتوح است و آن را در عرصه بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.

* آمادگی ایران و بولیوی برای بازگرداندن روابط به سطح بسیار خوب 

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال بازگشایی سفارت بولیوی در تهران با توجه به سفر ظریف به این کشور عنوان کرد:آمادگی داریم و داشتیم و این سفر نشان می‌دهد هر دو طرف آمادگی دارند روابط را به سطح بسیار خوبی برگردانند. روابط متوازنی را با بسیاری از کشورها در آمریکای لاتین داریم و قطعا در آینده شاهد روابط جدی‌تری در روابط دو کشور خواهیم بود.

*رایزنی‌ها با کره جنوبی به کندی جلو می‌رود/ راضی نیستیم

خطیب زاده درباره آخرین رایزنی‌ها در مورد بدهی کره جنوبی به ایران هم گفت: ما پیگیر هستیم. جزییات را بانک مرکزی باید اعلام کند. این رایزنی‌ها به کندی جلو می‌رود و همچنان راضی نیستیم و تسریع در این امر ضروری است.

* دولت فرانسه و برخی کشورهای اروپایی از مسیر اشتباه هر چه زودتر خارج شوند

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره رایزنی‌های ایران در پی اهانت به پیامبر اسلام نیز خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های جهان اسلام عدم وحدت است و این یکی از مصائب جهان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران در پایتخت‌های مختلف از طریق سفارتخانه‌هایش و مجاری معمول همواره این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها را دارد، ولی واقعیت این است که برخی حکمرانان کشورهای اسلامی به آرمان‌های فلسطین بی اعتنا شده و خیانت کرده و می‌کنند و مسیرهای سختی را پیش پای جهان اسلام گذاشتند.

وی افزود: ولی این نافی زحمات دیگر کشورهای اسلامی نیست. کشورهای اسلامی مواضع خوبی گرفتند و یکپارچه بوده، ولی فکر می‌کنیم هر چه زودتر از این مسیر اشتباه دولت فرانسه و برخی کشورهای اروپایی خارج شوند برای همه بهتر است.

به باور خطیب زاده زبان احترام زبان قابل گفت‌وگو برای همه ادیان الهی و همه آزادگان است.

*وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات باهنر مبنی بر اینکه وزارت خارجه نقشی در ارتباط گیری با کشورها ندارند و از سوی دیگر اینکه مجلس معتقد است دیپلماسی باید به این نهاد سپرده شود، گفت: وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی است. البته سازوکارهای خودش را دارد و هماهنگی بین قوا و بخش‌های مختلف نظام وجود دارد. البته اظهاراتی که شما عنوان کردید ندیدم.

*درباره نگرانی‌های خود از جمله امنیت مرزهایمان کوتاه نخواهیم آمد

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پاسخ چهار کشور منطقه به طرح ایران درباره مناقشه قره باغ عنوان کرد: مناقشه سه دهه‌ای است و ابتکارات دیگر به نتیجه نرسیدند. ایران براساس وظیفه خود و اینکه هر دو کشور همسایه آن هستند، طرحی را آماده کرد. طرح ما بسیار منطقی و براساس واقعیت‌های روی زمین و حقوق هر دو کشور است. برخوردهای اولیه برخورد مناسبی بوده، ولی تصمیم و اراده سیاسی باید در پایتخت‌ها گرفته شود.

وی درباره نگرانی‌های ایران از درگیری‌ها در نزدیکی مرزهایش گفت: بخشی مربوط به نگرانی‌های ماست، درباره نگرانی‌های خود از جمله امنیت مرزهایمان کوتاه نخواهیم آمد. اما بخشی هم به تصمیم هر دو کشور برای حل و فصل دائمی بحران بر می‌گردد. 

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران زمینه را آماده کرده و امیدواریم در هفته‌های آتی شاهد این باشیم که قدمی را در جهت صلح برداریم.

*با کسی مسامحه و شوخی نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای ایران با بیان اینکه در سفر عراقچی این نگرانی‌ها به چهار کشور گفته شد، اظهار داشت: نگرانی ما خیلی جدی است و درباره این موضوع بسیار جدی صحبت کردیم. ادعاهایی شده که این‌ اخبار درست نیست، ولی نگرانی ما در این زمینه سر جای خود است و با کسی مسامحه و شوخی نمی‌کنیم و امیدواریم همانگونه که ادعا می‌کنند این گزارش‌ها غلط باشد.

* موضع روشن دستگاه دیپلماسی درباره FATF

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره FATF و اینکه مجددا ایران به فهرست سیاه این کارگروه بازگشت و وزارت خارجه رایزنی با دیگر مراجع ذیربط داخلی ندارد؟ عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی روشن است. نظرات خود را به نهادهای مختلف گفته‌ایم، ولی در نهایت نهادهای حاکمیتی و بالادستی نظر بدهند. ما در درون حاکمیت در حال گفت‌وگوهای خودمان هستیم. وزارت خارجه فکر می‌کند حتی به خاطر دوستانمان هم که شده باید این موضوع را حل کنیم و در مسیر حل آن هستیم.

خطیب زاده بیان کرد: امیدواریم دستگا‌ه‌های دیگر کمک کنند تا ما این موضوع را با کمترین خسارت حل کنیم.

*توهین به هیچ کدام از پیامبران الهی به ویژه پیامبر اسلام را تحمل نمی‌کنیم 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات دیپلماتیک در خصوص اهانت به پیامبر اسلام (ص) هم گفت: وزارت امور خارجه در دو نوبت بعد از این اتفاقات بیانیه شدیدالحنی داد و محکوم کرد من و وزیر خارجه هم محکوم کردیم و با کشورهای اسلامی در پایتخت‌هایشان در این زمینه رایزنی انجام شد.

خطیب زاده ادامه داد: ما توهین به هیچ کدام از پیامبران الهی به ویژه پیامبر اسلام که پیامبر رحمت بودند را تحمل نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم چرخه باطلی است از تحریک، توهین و افترا به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مسلمان و روی دیگر آن تروریسم و افراط گری است که اتفاقا دست پروده دول غربی است.

وی گفت: با جدیت این قضیه را پیگیری و در غیاب سفیر فرانسه کاردار موقت این کشور را احضار کردیم و از آخرین گفت‌وگوهایی که انجام و آخرین صحبت‌های ماکرون به نظر می‌آید عقب نشینی و عذرخواهی کرده است. فکر می‌کنیم حل و فصل دائمی تنها در گفت‌وگو و احترام به ادیان است و قطعا ملل آزاده جهان از جمله ملت ایران نمی‌پذیرد به مقدساتش توهین شود و به نفع هیچ کشوری هم نیست که وارد این فضا شود.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت و میلاد امام جعفر صادق را تبریک گفت و بیان کرد: فردا ایام الله ۱۳ آبان است و میزان خصومت آمریکا نشانگر این است که تا چه حد واشنگتن لجوجانه بر سیاست‌های خود پافشاری می‌کند و تا سلطه گر است مقاومت و ایستادن در مقابل آن هم هست.

خطیب زاده افزود: ششم آبان سفر عباس عراقچی به منطقه برای پیگیری طرح صلح ایران درباره مناقشه قره باغ انجام شد و ۳۰ مهر گفت‌وگوی تلفنی ظریف را با رئیس جمهور جدید بولیوی صورت گرفت و ۲۹ مهر ماه نیز سخنرانی ظریف در نشست شورای امنیت درباره طرح روسیه در خصوص خلیج فارس انجام شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول