اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تولید صادرات محور، ضرورت توسعه اقتصادی/شیوه‌های تجارت سنتی در تقابل با اقتصاد برونگرا و صادرات

توسعه صادرات (در حوزه های غیرنفتی) یکی از الزامات و محوری‌ترین مولفه‌ها در رشد و شکوفایی اقتصادی به شمار می‌رود، بنابراین می‌طلبد تولیدکنندگان ایرانی، این نگرش را به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی خویش، در حوزه تولید به کار گمارند.

تولید صادرات محور، ضرورت توسعه اقتصادی/شیوه‌های تجارت سنتی در تقابل با اقتصاد برونگرا و صادرات

خبرگزاری فارس- لیلا حسین زاده: در حالی وارد سال جهش تولید شدیم که رکود، تورم، تحریم‌های بین‌المللی، پاندمی کرونا و سایر مشکلات همه دست به دست هم داده در برابر تولید و صادرات قد علم کرده و برای فعالان اقتصادی و مردم خط و نشان می‌کشیدند.

اما رزمندگان جبهه اقتصادی که در عرصه های مختلف جنگ اقتصادی چاره ای جز آبدیده تر شدن نداشتند با چنگ و دندان چراغ تولید و صنعت را روشن نگه داشته و حتی شاید بیشترین تاکید آنها برای تحقق جهش تولید تاکید و تمرکز بر کلیدواژه «صادرات» بود. چاره ای نبود؛ واردات مواد، تکنولوژی و هرآنچه به پیشرفت و جهش تولید مرتبط می شد به صادرات نیاز مبرم داشت.

تاثیر صادرات در توسعه اقتصاد

در بسیاری از کشورها صادرات محور اصلی توسعه بوده و از اهمیت به سزایی برخوردار است چون باعث حضور آن کشور در بازارهای بین المللی می شود.تولیدات داخلی و عرضه  آن در بازار های بین المللی و یا همان صادرات یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند.ضرورت و اهمیت حضور کالاهای ساخت کشور در بازارهای بین‌المللی و جهانی از مهمترین عوامل توسعه کشور است.سرعت، کیفیت و عرضه کالا های صادراتی نقش به سزایی در رتبه ی کشور در بازارهای بین‌المللی را ایفا می کند.

تاثیر صادرات در کاهش نرخ بیکاری 

یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری و نیروی کار متخصص، توسعه صنایع با فناوری بالاست که تخصص بر هستند.

کشور ما سرشار از منابع طبیعی و معدنی است باید بتواند با تولید و صدور محصولات در دنیا به ویژه در منطقه خاورمیانه از جایگاه ویژهای برخوردار شود.این خود باعث افزایش اشتغال و کاهش نرخ بی کاری می شود .تولید، محور اصلی پیشرفت و توسعه می باشد، و افزایش تولید،باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات است.

 اهمیت و نقش صادرات در رشد اقتصادی

مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می دهد تمام کشورهای در حال توسعه با مشکل عدم استفاده بهینه از ظرفیت های مواجه هستند. حال چنانچه تقاضای خارجی (صادرات) در اقتصاد کشوری شکل بگیرد، طبیعی است که می توان ظرفیت های بدون استفاده را به کار گرفت. افزایش ظرفیت های تولیدی به منظور صادرات غیرنفتی بر پدیدة اشتغال، رکود و تورم تأثیر خواهد گذاشت. توسعه صادرات غیرنفتی همچنین می تواند از جنبه های سیاسی و اجتماعی برای دولت ها مفید باشد.
در بیشتر کشورهای درحال توسعه، صادرات فاقد تنوع است؛ به همین دلیل با کوچکترین نوسانی در بهای جهانی این کالاها، یک باره تراز پرداخت ها دچار عدم موازنه می شود و حیات اقتصادی آن ها را تهدید می کند. بنابراین بی ثباتی درآمدهای ارزی ناشی از صادرات، یکی از عمده ترین معضلات در این گونه کشورهاست. این بی ثباتی نه تنها امکان برنامه ریزی بلندمدت را از برنامه ریزان اقتصادی سلب می کند؛ بلکه باعث شکست برنامه های تدوینی نیز خواهد شد. بنابراین توجه به امر صادرات غیرنفتی جهت افزایش درآمدهای ارزی، با توجه به نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی، ضروری خواهد شد.


صادرات، موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشور است

به‌طوریکه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، صادرات را موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها دانسته و گفت: تقویت سیاست‌های صادراتی، بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌سازد که از محدودیت‌های بازار داخلی رها و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه اقتصادی حاصل از تولید، بهره‌برداری بیشتری کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم ادامه می‌دهد: بدون افزایش واقعی صادرات غیرنفتی و بها دادن به صادرکنندگان، توسعه مدنظر اقتصاد مقاومتی به وقوع نمی‌پیوندد که البته باید در این راستا توجه ویژه‌ای به تولید رقابتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر به‌دنبال توسعه پایدار در بخش صادرات غیرنفتی هستیم، باید به فکر اصلاح زیرساخت‌ها باشیم، ابراز می‌دارد: باید با تدوین سیاست‌های زیربنایی و اصولی، پایه‌های صادرات را قوی‌تر سازیم.

نماینده ولی فقیه در استان معتقد است: بنگاه‌های تولیدی صادراتی باید اهمیت ویژه‌ای برای تولید کالای باکیفیت قائل شوند. از سوی دیگر ارائه محصول با قیمت مناسب، پایبندی به تعهدات، بسته‌بندی مناسب کالا و شناسایی بازارهای هدف از ضروریات است.
 

امام جمعه تبریز می‌افزاید: بانک‌ها نیز باید در موضوع کمک به صادرکنندگان با ارائه تسهیلات لازم با سود و کارمزد کم ورود کنند. دولت نیز باید به‌دنبال ارائه مشوق‌های صادراتی به این افراد باشد.

وی، تولیدکنندگان را مجاهدان در راه کشور دانسته و متذکر می‌شود: از سوی دیگر دولت وظیفه ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی را بر عهده دارد که قطعا کشورهای همسایه، اولویت بیشتری برای تجارت دارند.

از رشد 42 درصدی صادرات تا رتبه 4 در فضای کسب ‌و کار

استاندار آذربایجان‌شرقی از فرآیند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری گله‌مند است و می‌گوید: در برخی بخش‌ها گره‌هایی وجود دارد که برای گشودن آنها ماه‌ها زمان صرف می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه برای ارتقاء فضای کسب ‌و کار باید این مشکلات حل شود، یادآور می‌شود: خوشبختانه مجموعه مدیران اجرایی استان همیشه و در همه حال نسبت به پشتیبانی و تسهیل امور سرمایه‌گذاران آماده و پاسخگو هستند و باید بدنه کارشناسی ادارات هم با کارآمدی بیشتری در این زمینه فعال باشند.
 

پورمحمدی تأکید می‌کند: راه‌اندازی پنجره واحد کسب ‌و کار، معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل فرآیند صدور مجوزها از کارهای مهمی است که باید برای ارتقاء فضای کسب ‌و کار استان انجام شود.

وی با اشاره به ارتقاء رتبه استان در حوزه فضای کسب ‌و کار به جایگاه چهارم کشور، تصریح می‌کند: امسال صادرات استان هم 42 درصد رشد داشته و ده‌ها پروژه نیز به بهره‌برداری رسیده است که همه این موفقیت‌ها در شرایط سخت ناشی از تحریم‌های اقتصادی به‌دست آمده است.

پورمحمدی با قدردانی از اقدامات انجام ‌شده در این حوزه گفت: متأسفانه عده‌ای مترصد این هستند تا خبر بدی از استان منتشر شود و آن را پررنگ کنند؛ در حالی که باید موفقیت‌ها را هم ببینیم و برای مردم بیان کنیم که چه کارهایی انجام شده است.

صادرات 25 میلیون دلاری "مهراصل" به 20 کشور اروپایی و همسایه/ مقیمی اصل زنده است

شاید تذکر و گله‌مندی استاندار آذربایجان‌شرقی از تمرکز بر اخبار منفی و ناامیدکننده تلنگری باشد برای توجه بیشتر به واحدهایی که با وجود همه مسائل و مشکلات موجود همچنان در مسیر موفقیت و افزایش تولید قرار داشته و شعار جهش تولید را وجهه همت خود ساخته‌اند.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه سیزدهم شهریورماه ۱۳۹۷ بود که انفجار مخزن هیدرولیک در یک کارخانه تولید لوله مسی در شهرک سلیمی یک مرد ۷۵ ساله را از پا در آورد! این پیرمرد کسی نبود، جز سیدرضا مقیمی‌اصل، مرد صنعت آذربایجان که در کنار فرزندان کارگر خود جانباخت و جامعه تولید و صنعت آذربایجان را داغدار کرد.

اما میراث ماندگار پدر صنعت آذربایجان همچنان پابرجا ماند تا ادامه‌دهنده راه نیمه تمامش باشد و به خواست مقیمی چرخ تولید، صنعت و اشتغال این سرزمین را همچنان به حرکت درآورد.

به گفته مدیر تولید کارخانجات "مهراصل"، این مجموعه که تولیدکننده دستگاه‌های تهویه مطبوع و تبرید صنعتی است، یک‌هزار و 586 نیروی بیمه شده دارد که متشکل از 14 کارخانه است.

 

امید فخیم، به تولید محصولاتی مثل برج‌‌های خنک‌کننده، هواسازها و ایرواشرها، مبدل‌های حرارتی و کویل‌ها، کولرهای گازی و اسپلیت، پکیج یونیت‌ها، یونیت هیترها، چیلرهای برقی، چیلرهای جذبی، دستگاه‌های تهویه موبایل، فن‌کویل‌ها و کولر گازی پنجره‌ای در بخش تهویه مطبوع  و اپراتورهای سردخانه، کندانسور یونیت‌ها و لوله مس در بخش تبرید صنعتی اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه لایسنس چیلرهای جذبی 14 کشور به عهده "مهراصل" است از کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، ترکیه، روسیه، امارات، سنگال، عراق، مصر و قطر به عنوان مقصد صادراتی محصولات متنوع کارخانه یاد می‌کند.

فخیم با بیان اینکه سیاست شرکت "مهراصل" صادرات است و توانسته عنوان صادرکننده برتر استان را نیز به خود اختصاص دهد، می‌افزاید: مجموعه‌های بزرگ برای واردات تکنولوژی و موفقیت نیاز به ارز و برای تامین آن نیاز به صادرات دارند؛ در صادرات نیز کیفیت حرف اول را می‌زند و بعد از آن عنصر تعیین‌کننده قیمت است.

این فعال اقتصادی تولید فن‌های موتوردار، راه‌اندازی کارخانه قاطع برنج و افزایش 10 برابری ظرفیت صنایع معدنی را از جمله برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای گروه "مهراصل" عنوان می‌کند.

 طبق اعلام مدیر تولید گروه کارخانجات "مهراصل"، این مجموعه در سال 1398 حدود 25 میلیون دلار صادرات به بیش از 20 کشور اروپایی و همسایه داشته است.

شیوه‌های تجارت سنتی در تقابل با اقتصاد برونگرا و صادرات

رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت صادرات، تجارت آفرینان تبریز (تاپ) نیز نظرات جالبی در ارتباط با موفقیت صادرات ارائه می‌دهد. ناصر انزلی‌چی، می‌گوید: ما باید همواره خود را با علم روز تجارت هماهنگ کنیم؛ اگر نکنیم از قافله عقب خواهیم ماند.

وی می‌‌افزاید: فرض کنید شما در تبریز هستید و یک نفر خبر می‌دهد مثلا در تفلیس گرجستان «شیشه جام» بازار خوبی دارد. این خبر باعث می‌شود در یک بازه زمانی مشخص و بدون مطالعه تعداد زیادی از تجار هر کدام یک کانتینر شیشه روانه این شهر کنند. 
 

این تاجر ادامه می‌دهد: از آنجایی که این خبر بعد از اشباع بازار توسط تجار مثلا ترکیه‌ای یا آلمانی به تبریز رسیده، حضور کانتینرهای شیشه تبریز، بازار تفلیس را به حد فوق اشباع می‌رساند و موجب می‌شود، به‌جای اینکه تجار تبریزی به رقابت با آلمانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها بپردازند، یک رقابت منفی بین خود جوانان تاجرمسلک تبریزی به وجود آید و در نهایت بعد از تحمل ضرر و زیان فاحش دست از پا درازتر بازگردند.

انزلی‌چی تصریح می‌کند: در مجموع همانطور که می خواهیم صنایع ما مبتنی بر علم روز دنیا بوده و قیمت تمام شده تولید پایین آید، باید تجارت و صادرات  ما هم مبتنی بر اطلاعات و علم روز باشد تا بتوانیم اجناس خود را در بازارهای دنیا به فروش رسانیم.

وی ابراز می دارد: مادامی که شیوه‌های تجارت سنتی را در پیش گرفته‌ایم، اقتصاد ما نخواهد توانست برونگرا بوده و در زمینه صادرات موفق باشد.

 

 صادرات 2 میلیارد دلاری آذربایجان شرقی به ۹۸ کشور جهان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: عمده محصول صادراتی آذربایجان شرقی شامل فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و چدن، اشیا ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار،  محصولات پتروشیمی،  ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات (تراکتور،  قطعات صنعتی و خودرویی)،  چرم و کفش است.

حبیب امین زاده، اظهار داشت: عمده بازارهای هدف صادراتی استان نیز کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا هستندعمده بازارهای هدف صادراتی استان نیز کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد، گفت: این استان از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه نیز مرتبط بوده و موقعیت استراتژیکی بسیار بالایی برای به وجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین المللی را داراست.

امین زاده، متوسط واردات استان در هفت سال گذشته را سالانه حدود یک میلیارد دلار از ۵۰ کشور مبدا اعلام کرد و ادامه داد: در بخش تجارت استان، اقدام به ساماندهی و تسهیل تجارت خارجی شامل فرایندهای صدور گواهی الکترونیکی امضا، صدور و تمدید کارت بازرگانی، عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان صدور مجوز ثبت سفارش کالا، اعزام هیات های تجاری و انتخاب صادرکننده نمونه کرده ایم.

150 هزار میلیارد ریال ارزش افزوده صنعت و معدن آذربایجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: افزون بر ۴۷۱ هزار نفر در بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی شاغل هستند که ۶.۵۴ درصد شاغلان این بخش کشور را شامل می‌شود و ارزش افزوده صنعت و معدن آذربایجان شرقی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که ۳.۱۶درصد سهم از کشور را شامل می شود و رتبه هفتم کشور را در اختیار دارد. 

امین زاده یادآور شد: تولید معادن به جز نفت و گاز آذربایجان شرقی چهار و ۵۶۷ میلیارد ریال بوده که ضمن کسب رتبه سوم کشوری، ۵.۸۶ درصد از سهم کشور را در اختیار دارد. 

وی سهم صادرات آذربایجان شرقی را در سال جاری یک دهم صادرات کشور عنوان کرد و افزود: در شش ماهه اول امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات از آذربایجان شرقی انجام شده است. 

امین زاده ادامه داد: سهم آذربایجان شرقی برای صادرات چهار میلیارد دلار است که برای تحقق آن در سال جهش تولید برنامه ریزی لازم انجام شده است تا این سهم در پایان سال به صورت ۱۰۰درصد محقق شود.سهم آذربایجان شرقی برای صادرات چهار میلیارد دلار است که برای تحقق آن در سال جهش تولید برنامه ریزی لازم انجام شده است تا این سهم در پایان سال به صورت ۱۰۰درصد محقق شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: ۲۲ واحد از واحدهای غیرفعال استان در سه ماهه نخست سال جاری به چرخه تولید بازگشته‌اند و تاپایان سال ۱۰۰ واحد دیگر احیا می‌شود.                                                                                  

 

دیپلماسی اقتصادی به کجا رسید؟

صادرات و توسعه هر چه بیشتر آن،یکی از مولفه های بسیار تعیین کننده در شکوفایی، پیشرفت و رشد اقتصادی به شمار می رود و بدون تردید این امر،برای ما که در صدد توسعه اقتصادی هستیم، یک امر خطیر و حیاتی محسوب می شود.

در سایه افزایش صادرات، بُنیه و توان اقتصادی کشور تقویت می شود و به واقع افزایش توان تولیدی کشور، علاوه بر این که پیش نیاز توسعه صادراتی است، به مرور باعث ارتقای هر چه بیشتر توان تولیدی نیز خواهد شد ، به تعبیر دیگر دو عنصر اشاره شده بصورت دوسویه، بریکدیگر تاثیرگذار و تاثیرپذیر هستند.

با مطالعه سیاست های اقتصاد مقاومتی، به این واقعیت پِی می بریم که اساسا یکی از مولفه ها و الزامات اساسی در راستای حصول و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص، به توسعه توانِ صادارتیِ کشور معطوف می شود.

با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان این واقعیت عَیان می شود که بلا استثناء، وجه اشتراک و نقطه تلاقیِ تمامی کشورهای اینچنینی به توسعه صادراتی معطوف می شود.

محال ممکن است از اقتدار،پیشرفت و توسعه اقتصادیِ کشوریِ سخن به میان آید،اما شاهد ضعف،نقصان و نارسایی در حوزه مذکور باشیم، به تبع با اوصاف مذکور، انتظار می رود تمامی فعالان صنعتی و تولیدی، توسعه صادراتیِ تولید را سرلوحه فعالیت ها و استراتژیِ خویش قرار دهند.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول