اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

مدیران باید عصاره فضایل جمهوری اسلامی باشند

نماینده مجلس گفت: کارمند جمهوری اسلامی در واقع چهره نظام است یعنی باید عصاره فضایلی باشد که در جمهوری اسلامی ما به دنبالش هستیم. این در مورد مدیران بیشتر نمود پیدا می‌کند ولی به‌نظر می‌رسد آن گزینشی که ما خیلی سخت می‌گیریم بیشتر مخصوص افراد معمولی است.

مدیران باید عصاره فضایل جمهوری اسلامی باشند

به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام محمد مهدی رضایی معاون مرکز آموزش و پژوهش هیئت عالی گزینش و علی رضاییان چهره ماندگار مدیریتی کشور در برنامه زنده تلویزیونی به وقت ایران  شبکه آموزش حضور یافتند.

ویس‌کرمی در پاسخ به این پرسش که یکی از آسیب های مدیریتی در جامعه ما موضوع فساد اقتصادی است و آیا در گزینش مدیران به این موضوع توجهی می‌شود یا خیر؟، گفت: کارمند جمهوری اسلامی در واقع چهره نظام است یعنی باید عصاره فضایلی باشد که در جمهوری اسلامی ما به دنبالش هستیم. این در مورد مدیران بیشتر نمود پیدا می‌کند ولی بنظر می‌رسد آن گزینشی که ما خیلی سخت می‌گیریم بیشتر مخصوص افراد معمولی است.

وی افزود: تفکری در جامعه وجود دارد که گزینش برای افرادی است که رابطه ای ندارند. مدیران افرادی هستند که برای مردم تصمیم می‌گیرند. اتفاقا باید در گزینش مدیران وسواس بیشتری به خرج داد. یکی از اشکالات ما این است که گزینش ما گزینش مستمر نیست. قانون گزینش ما قانون محدودی است و با هفده ، هجده ماده کلی نمی‌شود کشور را اداره کرد. من از آقای رضایی می‌خواهم بفرمایند که چطور آیین نامه قانون گزینش را مجلس نوشته است در حالی که باید دولت این آیین نامه را بنویسد؟ 

مهدی رضایی در این رابطه تصریح کرد: قانون گزینش ۱۸ ماده و ۵۲ آیین نامه است که در حکم قانون بوده است. در مجموع ۷۰ تا بند قانونی دارد. با ۷۰ بند هم می‌شود از همه ظرفیت ها استفاده کرد و نسبت به مردم ادای تکلیف کرد. ما باید به این توجه کنیم که انسان دارد انسان دیگری را گزینش می‌کند براساس معیاری که خود آنها توافق کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: انسان معصوم نیست و دارای خطای انسانی است. حتی اگر همه ضوابط هم اجرا شود باز ما اشتباه می‌کنیم چون ما انسانیم و معصوم نیستیم. ما افتخار می‌کنیم که از همه اقشار و نژادها در راس سیستم مدیریتی کشور داریم و در سطوح مختلف مدیریتی مشغول به کار هستند. این خواست مردم است که مدیران باید پاک و سالم باشند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه چگونه است که گاهی مدیران از گزینش عبور کرده اند ولی میبینیم که بعدا دچار فساد اقتصادی می‌شوند؟، اظهار داشت: متخصصان حوزه گزینش بر این باورند که باید ۵ درصد خطا در گزینش در نظر گرفته شود. حالا که این عدد کم یا بیشتر است باید کار پژوهشی انجام گیرد. ریشه همه این فساد‌ها فساد فرهنگی است. بسیاری از مشکلات و ناراحتی مردم که به حق هم هست همه از مشکلات و فساد فرهنگی نشات می‌گیرد.

 ویس‌کرمی هم در این باره تصریح کرد: من با این گفته‌ها مشکل مبنایی دارم، چرا اصلا دبیر گزینش کشور ما کلا سرپرست است؟ یعنی مسئول ثابتی ندارد و به شکل سرپرستی مدیریت می‌شود. وقتی خود گزینش پایه سستی دارد چطور می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

وی اضافه کرد: کسی که کار گزینش را انجام می‌دهد نمی‌تواند متوسل به مسائل عرفانی و هستی شناسی بشود. او مجری قانون است و باید حقوقی پاسخ دهد. نمی‌توان با شعر و احساس کشور را اداره کرد. قانون‌های ما باید براساس عقل باشد. یکی از اشکالات ما این است که ما عمدا داریم قانون را دور می‌زنیم. این دیگر خطای انسانی نیست. بعضی اوقات ما در سیستم اداری می‌بینیم که قانون عمدا اجرا نمیشود ولی کسی پاسخگو نیست. ما واقعا در بحث گزینش باید تبعیض را کنار بگذاریم.

علی رضاییان چهره ماندگار مدیریتی کشور نیز در این برنامه گفت: باید افرادی که به کار گمارده می‌شوند هم اثربخش باشند هم موفق. بایستی ویژگی های فرد با شغل فرد یکسان باشد.اگر ما کسی را به کاری میگماریم که ان مهارت ها و توانایی های لازم را نداشته باشد نمیتواند کار خود را به خوبی انجام دهد و احساس عجز و ناتوانی خواهد کرد و برعکس کسی را انتخاب کنیم که توانایی هایش بیش از ان شغل باشد باز او هم احساس میکند که از همه توانایی هایش نمیتواند استفاده کامل را بکند.

رضایی در مورد این سوال مجری برنامه که آیا باید از سازمان بازرسی هم در گزینش استعلام شود؟ تصریح کرد: سازمان بازرسی با توجه به اختیارات خود هروقت احساس کند می‌تواند وارد شود و اعمال قانون کند.چون ما هنوز سامانه و بانک جامع اطلاعاتی از مدیران نداریم این استعلام از سازمان بازرسی هم که اضافه شود ، مدت زمان گزینش افراد زمان بیشتری خواهد  برد. یعنی شما برای انتصاب یک مدیر بایستی یکسال یا دوسال منتظر بمانید.

وی افزود: دو نفر از نمایندگان مجلس عضو هیئت عالی گزینش هستند و نظرشان تاثیر گذار است.از قوه قضاییه هم عضو دارد و در واقع از همه قوا در هیئت عالی گزینش حضور دارند.اعضای خوبی هم هستند .قابل اطمینان هم هستند.ما باید به این برسیم که براساس چه معیاری افراد را سنجش کنیم؟ ملاک معیار این مجموعه مردم هستند باید ببینیم مردم چه مدیری میخواهند و براساس همان معیار ها گزینش را انجام دهیم.بسیاری از مشکلات و فسادهای مدیریتی ما که ریشه فرهنگی دارد اگر اصلاح شود میتوانیم قدم های مهمی برداریم.

در ادامه، ویس‌کرمی تصریح کرد: اگر بگوییم که صرفاً با کار فرهنگی این مشکلات گزینشی حل می شود کاملاً اشتباه است. ما باید فرهنگ را هم موازی کار کنیم . قانون خوب فرهنگ را هم عوض می کند. حتی نظارت و اجرای خوب هم فرهنگ را  عوض می کند . یعنی اگر من به عنوان یک شهروند عادی رفتم گزینش بشوم و هیچ کسی را هم نداشته باشم به جز خدا ، این سیستم به من ظلم نخواهد کرد . اگر برداشت عمومی جامعه این باشد که اگر من پارتی نداشته باشم کارم لنگ خواهد بود . این یعنی که جامعه بد حرکت می کند.

مهدی رضایی گفت: برای اینکه این پارتی بازی برطرف شود قانون حل خواهد کرد یا فرهنگ ؟

ویس‌کرمی پاسخ داد: اگر قانون برخورد جدی با افراد مختلف کند و تبعیضی وجود نداشته باشد مشکلات گزینشی ما حل خواهد شد . قانون گذار گفته اگر کسی دوماه تخلفش زمان برد و اصلاح نکرد شما عمل کنید . مثلاً رئیس جمهور اگر دوماه وزیر مشخص نکرد باید با اود برخورد شود . اما رئیس جمهورهای ما می روند در یک هاله ای از تقدس که دیگر نمی شود با او برخورد کرد . من بعنوان نماینده یکی از علت های اصلی این مشکلات رو خرابی مجلس ها می دانم . اگر مجلس واقعاً سالم باشد هیچکس جرأت نمی کند تخلفی بکند. اهمال در استعلام باید جرم باشد . اگر کسی ظرف ان دوماه پاسخ ندهد باید حتماً با او برخورد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول