اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

درآمد شبانه سرتیم‌های کودکان سر چهارراه‌های مشهد به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: در طرح شناسایی کودکان که اخیرا آغاز کرده ایم، از جیب بچه های سر چهارراه‌ها مبالغی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هم در آوردیم اما همه این پول سهم سرباند است، در آمد بعضی از این سرتیم‌ها به شبی ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

درآمد شبانه سرتیم‌های کودکان سر چهارراه‌های مشهد به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نیره عابدین‌زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه پنج مشهد به امور صغار و مهجوریت می‌پردازد اما طبق تصمیم دادستان و مقامات قضایی قصد داریم این رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز در دستور کار قرار گیرد، امیدوارم با رویکردی متفاوت نسبت به آسیب‌های اجتماعی بتوانیم به حل پایدار این معضلات کمک کنیم و رویکرد قضایی مد نظر نیست.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی شاید متولی خاصی نداشته باشد و این خود یک آسیب است، عنوان کرد: ردیف بودجه‌های متفاوتی هم برای ساماندهی این معضلات تعریف شده ولی نتیجه و بازدهی این هزینه‌ها ارزیابی نمی‌شود.

وی افزود: دستگاه قضایی رویکرد متفاوتی داشته که تقویت خواهد کرد، با دستورالعمل جدیدی که رییس قوه در مورد ترک فعل و اهمال مدیران داشتند ما هم تصمیم گرفتیم در کنار مدیران دستگاه‌های متولی با آسیب‌های اجتماعی با نقش حمایت‌گرانه حضور داشته باشیم اما اگر ترک فعل مدیران این دستگاه‌ها برایمان محرز شود قطعا نسبت به آنها اعلام جرم خواهیم داشت.

عابدین‌زاده در خصوص کودکان سر چهارراه‌ها اظهار کرد: طی مدت یک ماهی که به عنوان سرپرست دادسرای ناحیه ۵ انجام وظیفه می‌کنم به موضوع این کودکان ورود کردم و با همه دستگاه‌های متولی در این زمینه گفت‌وگو کردم و متوجه شدم در حوزه آسیب‌های اجتماعی، دستگاه‌ها مستقل عمل می‌کنند و در کنار هم نیستند که همین موضوع آسیب‌ها را مضاعف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در گام اول وظایف قانونی هر دستگاه را در کنترل آسیب‌های اجتماعی مشخص کردیم و مدیریت انجام وظیفه درست دستگاه‌ها را برعهده گرفتیم که ترک فعل و اهمالی صورت نگیرد، الان دقیقا می‌دانیم کدام دستگاه‌ها در انجام وظایفشان کوتاهی کردند و کدام دستگاه‌ها بودجه مربوطه را دریافت اما هزینه نکرده‌اند.

معاون دادستان ادامه داد: الان شاهد هستید با اقداماتی که طی این مدت صورت گرفته تعداد کودکان سر چهارراه‌ها در سطح شهر کم شده اما اگر اقدام اصولی انجام نشود، شاهد سرازیر شدن این کودکان به کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیرزمینی و اتفاقاتی خواهیم بود که دیگر قابل مشاهده نیست.

عابدین‌زاده متذکر شد: رویکرد ما این است که اگر علتی در خانواده وجود دارد که باعث کار کودک شده باید شناسایی و با یک سری اقدامات حمایتگرانه به کمک دستگاه‌های متولی رفع شود، کار نکردن و تحصیل حق کودک است و دستگاه قضایی تا انتهای احقاق این حق پیش می‌رود.

وی مرحله بعدی کار را، شناسایی و برخورد با کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی دانست که ممکن است کودکان کار به آنجا سرازیر شوند.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد با اشاره به اینکه پای کار آوردن خیلی از این دستگاه‌هایی که متولی امر هستند وقت زیادی از ما گرفت، گفت: اما الان همه هستند برخی مثل شهرداری بهتر پای کار هستند و برخی باید بیشتر تلاش کنند.

وی در خصوص ظرافت‌های کار شناسایی کودکان عنوان کرد: در نحوه شناسایی این بچه‌ها از شهرداری خواستیم حداکثر ملاحظات را رعایت کند حتی خودرویی که قرار است این کودکان را شناسایی و به محل غربال منتقل کند مناسب شرایط کودکان و همراه با یک تیم آموزش دیده باشد تا استرسی به بچه‌ها وارد نشود.

عابدین‌زاده به باندهای بهره‌کشی از کودکان در مشهد اشاره و عنوان کرد: هر چهار راه مشهد پاتوق یک سرباند است که تعدادی کودک که در اصطلاح خودشان به آنها شاگرد می‌گویند اختصاص دارد و در انتهای شب پول‌های بچه‌ها و حتی تغذیه‌ای که مردم به آنها داده‌اند را با کتک از آنها میگیرد و مبلغ خیلی ناچیزی به خودشان می‌دهد.

وی افزود: ما از جیب بچه‌های سر چهارراه‌ها مبالغی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و حتی بیشتر هم در آوردیم اما همه این پول سهم سرباند است و فقط در حد ۲۰ تا ۵۰ هزارتومان به بچه‌ها می‌دهد، در آمد بعضی از این سرتیم‌ها به شبی ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه ۹۰ درصد کودکانی که شناسایی کرده‌ایم متعلق به منطقه ساختمان هستند، از دستگیری و بازداشت این سرتیم‌ها خبر داد و گفت: طی هماهنگی که با مقامات قضایی عالی استان داریم قرار بر برخورد قاطع با این افراد و حمایت از کودکان است و تاکنون پنج نفر از آنها را دستگیر کرده‌ایم.

عابدین‌زاده افزود: برای خانواده‌هایی که زمینه حضور فرزندانشان را در سر چهارراه‌ها فراهم کرده باشند تشکیل پرونده می‌دهیم و ممکن است بسته به بررسی‌ها و شرایط با خانواده برخورد قضایی شود یا اینکه مورد حمایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طی یک هفته اخیر ۸۵ کودک شامل ۲ دختر و ۸۳ پسر را در سر چهارراه‌ها شناسایی کرده‌ایم، اظهار کرد: ۲۴ کودک از این تعداد ایرانی و ۶۴ کودک اتباع خارجی بودند و جالب است بدانید مجرمین(سرباندها) همه اتباع بودند؛ ۶۳ نفر از این کودکان تحویل خانواده‌هایشان شدند و برایشان پرونده قضایی تشکیل دادیم تا حمایت‌های لازم از کودک و خانواده صورت گیرد.

طبق گفته سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد، در حال حاضر ۱۰ کودک از غربال به قرنطینه منتقل شدند چرا که خانواده‌ها راضی نشدند فرزندشان را تحویل بگیرند؛ بازه سنی این ۸۵ کودک بین ۵ تا ۱۵ سال بوده است.

عابدین‌زاده عنوان کرد: در طرح سایبان مهر به دنبال پیدا کردن یک نفر در خانواده این کودکان هستیم که بتواند بعد از توانمندسازی خرج آور خانواده باشد تا کودک مجبور به کار سر چهارراه‌ها نباشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: از فرمانده انتظامی خراسان رضوی می‌خواهیم از ضابطین و نیروهای پلیس زن بیشتر در این ماجرا استفاده کند چراکه برخورد با آسیب‌های اجتماعی و به ویژه کودکان کار، ظرافت‌هایی دارد که یک زن بهتر می‌تواند آنها را رعایت کند.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد، تصریح کرد: در آسیب‌های اجتماعی به صفر رساندن معنا ندارد و تمام تلاش‌ها برای کنترل و کاهش آسیب است، شناسایی این کودکان مرحله اول است اما دغدغه و نگرانی من برای بحث توانمند سازی و سامان دهی این کودکان است.

طبق گفته معاون دادستان، خودروها و موتورسیکلت‌هایی که ایاب و ذهاب کودکان کار را انجام می‌دهد بلافاصله توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. 

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد با اشاره به طرح سایبان امید، گفت:در مورد کودکانی که مورد آزار جنسی زنا به عنف و لواط به عنف قرار گرفتند و خانواده ها در دادگاه کیفری طرح شکایت کردند قبلا فقط فرآیند شناسایی و اجرای حکم بود اما نکته‌ای که برای من خیلی مهم بود این است که آسیبی که به لحاظ روحی به بچه‌های آزار دیده وارد می‌شود جدی است و حتی با اعدام مجرم هم برطرف نمی‌شود بنابراین همزمان با طی شدن روال رسیدگی به پرونده قضایی و صدور حکم کیفر برای مجرم، روان درمانی روی کودک و مادر کودک را نیز آغاز کردیم.

عابدین‌زاده ادامه داد: این شکل از رسیدگی به پرونده‌ها را تصمیم داریم در مورد کودک آزاری‌های جسمی و روحی هم دنبال کنیم.

معاون دادستان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد تحصیل کودکان مشکوک التابعه و بی‌شناسنامه اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته برای ۴۰۰ نفر و برای سال تحصیلی فعلی برای ۳۵۰ نفر از این کودکان نامه به آموزش و پرورش داده‌ایم تا در مدرسه ثبت نام شوند و مدرک هم بگیرند، برای سال تحصیلی بعد تلاش می‌کنیم این مشکل را برای کودکان بی شناسنامه حل کنیم و اتفاق خوبی رقم بخورد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول