اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

۱۳ آبان تجلی تمامیت ارضی ایران

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس با تاکید بر اینکه سیزدهم آبان‌ماه تجلی تمامیت ارضی ایران است این روز را یادآور سه اتفاق خوب، عبرت‌آموز و تاثیرگذار دانست.

۱۳ آبان تجلی تمامیت ارضی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عباس توانا در میزگرد دانش آموزی که با محوریت ۱۳ آبان به میزبانی خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه این روزها دغدغه کمتر رسانه‌ای است که در حوزه دانش‌آموزی چه با محوریت گفتمان دانش آموزی و چه بررسی عملکرد ورود کند. از این رو این اقدام خبرگزاری فارس قابل تقدیر است.

وی ۱۳ آبان را اتفاقی مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: از تبعید امام به فاصله ۱۵ سال و سپس از تجمع دانش‌آموزان و دانشجویانی که با کشتار توسط رژیم پهلوی همراه شد و یک سال پس از آن تسخیر لانه جاسوسی، اتفاقات پررنگ آن دوران است.

توانا با اشاره بر لزوم تبیین این اتفاق‌ها برای نسل جدید، عنوان کرد: بدون شک اتفاقات آن روزها، امروز برای پیشبرد اهداف انقلاب بسیار مهم و موثر است و ما وظیفه تربیت این نسل را برعهده داریم.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی فارس ۱۳ آبان را اتفاقی برای یادآوری گذشته‌ای دانست که تمام امورات کشور به دست سلطه‌گران آمریکا و انگلیس اداره می‌شد و شخص اول مملکت باید نسبت به آنها پاسخگو می‌بود.

وی با بیان اینکه تمام روسای دانشگاه‌ها با نظر این افراد انتخاب می‌شدند، گفت: آن زمان هزاران مستشار از کشورهای سلطه‌گر در ایران در حال رفت و آمد بودند و شخص اول مملکت باید پاسخگوی آنها بود.

وی ۱۳ آبان را تجلی تمامیت ارضی ایران عنوان و خاطرنشان کرد:۱۳ آبان تجلی تمامیت ارضی ایران است و آن کسی که ملی‌گراست ۱۳ آبان را گرامی می‌دارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه هر کسی نامزد انتخابات امریکا می‌شود در مناظرات انتخاباتی خود درباره ایران صحبت می‌کند، گفت: تاریخ آمریکا بدون شک به قبل و بعد از ۱۳ آبان تقسیم می‌شود و نوع رفتار آمریکا در بین الملل هم به همین برمی‌گردد.

توانا در ادامه، شکل‌گیری ریشه اتحاد و همبستگی بسیج را به‌عنوان نخستین تشکلی که آموزش نظامی به مردم داده می شود را در همین زمان اعلام کرد و ادامه داد: امروز ما شعار مرگ بر امریکا را سر می‌دهیم که از ۱۳ آبان نشات گرفت و دارای ریشه دینی و ملی است.

همچنین ما دشمنان درونی و بیرونی بسیاری داریم به‌گونه‌ای که دشمن درونی برای به‌هم ریختن اوضاع داخل کشور از دشمن بیرونی دستور می‌گیرد و به دنبال وابسته کردن ایران به آن کشور است و لذا باید آمادگی مقابله در هر دو جبهه را داشته باشیم.

توانا در ادامه اظهار داشت: قدرت نرم ایران اتفاقات خوبی را برای تمدن اسلام رقم خواهد زد اما برای رسیدن به این تمدن، پرورش فکری انسان مهم است.

وی دستگاه متولی پرورش فکری انسان را نهادهای مختلفی از جمله  آموزش و پرورش دانست و افزود: نهادهای متولی همچون آموزش و پرورش باید در تربیت نسل انقلابی تلاش کنند.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس در بخش دیگری از این گفت و گو به فعالیت‌های حوزه بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: در حوزه بسیج دانش‌آموزی محور تمام فعالیت‌ها بر مبنای تربیت است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس ۶۹ حوزه بسیج دانش‌آموزی و پنج هزار واحد دانش‌آموزی در مقاطع مختلف حضور دارند، افزود: فعالیت‌های ما در چارچوب سند تحول بنیادین برنامه‌ریزی می‌شود و برای نمونه در طول سال اردوهای راهیان نور به‌عنوان بزرگترین اقدام فرهنگی در فارس در حال برگزاری است به گونه‌ای که سالانه ۲۰ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور فرستاده می‌شوند.

وی در ادامه پیوند سه حلقه تربیتی مسجد، مدرسه و منزل را مهم خواند و گفت: در طرحی به نام شهید بهنام محمدی، موضوعاتی چون درس آمادگی دفاعی برای توانمندسازی دبیران و انتقال درست مفاهیم به دانش‌آموزان برنامه ریزی خاصی داریم. همچنین کارخواست‌هایی را همچون کارخواست مباحث قرآنی یا کارخواست سینما تعریف کرده و پیگیری می‌کنیم.

توانا همچنین به برگزاری دوره توانمند‌سازی یاوران ولایت اشاره کرد و افزود: در این برنامه که به صورت آنلاین در سطح کشور برگزار شد، شاهد حضور دو هزار دانش آموز بودیم که نوید بسیار خوبی است.

او در ادامه با اشاره به ساختار تشکیلاتی و تربیتی، از اتصال دانش آموزان به فضای دانشگاه خبر داد و گفت: در حوزه فعالیت‌های علمی نیز تعداد زیادی تیم شش نفره داریم که در لیگ علمی پایا فعالیت می‌کنند.

توانا موضوع پرورش را منوط به اجرای پنج شاخصه دانش آموزی عنوان کرد و گفت: در حوزه پرورش پنج شاخص را مدنظر قرار داده‌ایم که شامل دانش‌آموز عاقل و اهل فکر، دانش‌آموز توانمند و کارآمد، دانش‌آموز بلند همت با نگاه تمدنی، دانش‌آموز مهذب دین مدار و دانش‌آموز انقلابی آگاه می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی فارس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم مدیریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان اظهار داشت: متاسفانه شاهد افزایش آمار خودکشی و اعتیاد در بین دانش‌آموزان هستیم که ریشه بیشترین آسیب‌ها به خانواده برمی‌گردد.

آموزش غیرمستقیم راهکار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه در فضای دانش‌آموزی کاملاً باید غیر مستقیم عمل کنیم، گفت: وقتی فضای پیرامون دانش‌آموز تربیتی و سالم شده و سرگرمی مناسب برای او در نظر گرفته شود آسیب ها خود به خود کمتر خواهد شد، لذا در این حوزه باید یک اجتماع شکل گیرد تا برای کنترل و مدیریت این موضوع که متاسفانه در حال رشد نیز هست فضای مناسبی ایجاد شود.

توانا اذعان داشت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته، اما کمتر اثرگذار بوده و به‌ویژه بعد از کرونا که در فضای مجازی امکان کمتری برای حضور دانش‌آموزان وجود دارد. پس می‌توان گفت از زمان شیوع کرونا از آموزش و پرورش برنامه مدون و مشخصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را شاهد نبوده‌ایم.

شکل‌گیری اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی مدیون ۱۳ آبان است

در ادامه مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فارس نیز ۱۳ آبان را یادآور رشادت‌های ایثارگرانه اقشار مختلف از جمله دانش آموزان دانست و اظهار داشت: تحرکات دانش‌آموزان قبل از انقلاب و فتح لانه جاسوسی از مهم‌ترین وقایع مربوط به ۱۳ آبان است.

رضا نجابت در میزگرد دانش‌آموزی خبرگزاری فارس مهم‌ترین وقایع این روز را جنبش دانش‌آموزی دانست که بعد از ۱۶ خرداد شکل جدی تری به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه تا دهه ۵۰ اهداف به صورت پراکنده دنبال می‌شد گفت: از اواسط دهه ۵۰ و پس از انقلاب جنبش‌های دانش‌آموزی شکل جدی تری به خود گرفت و با دو ویژگی در مقایسه با فراز و فرودها به دلیل طراوت دانش‌آموزان که قابل مقایسه با هیچ بخش دیگری نیست پررنگ‌تر شد.

نجابت، شکل‌گیری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را مدیون وقایع ۱۳ آبان دانست و گفت: پس از انقلاب با تأیید امام رحمت الله در اقدامی ضد استکباری ۱۳ آبان ۵۸ که ناشی از بغض فروخورده‌ای بود شکل گرفت و سیاست داخلی را جدی‌تر و پررنگ‌تر کرد.

وی مدرسه را به عنوان یک کانون مهم ضد رژیم و ضد استکبار عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزانی که در این سال‌ها در مدارس بودند به عنوان تربیت یافتگان ضد استکبار نقش آفرینی جدی در بزنگاه های تاریخی داشته اند. چنانچه یکی از مهم‌ترین این عنوان‌ها دفاع مقدس به عنوان یکی از اتفاقات و نمودهای مهم ۱۳ آبان است که باید به آن توجه شود و دیگر اینکه مدارس و کانون‌های فرهنگی دانش‌آموزی، کانون جدی تربیت نیرو برای حضور در حماسه ها و رشادت‌های سال‌های بعد بودند.

نجابت در ادامه دو محور نشاط و عقلانیت را که اقتضای هر انسانی است مهم دانست و گفت: در اتحادیه انجمن‌های اسلامی مأموریت اول ما جریان سازی است که با نشاط مطابقت پیدا می‌کند و ماموریت دومی انسان‌سازی است و اگر این دو مأموریت به طور همزمان به صورت کمی و کیفی در سطح انجمن‌ها ادامه پیدا کند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی افزود: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت اتحادیه بیشتر هدایتگری است و لذا عمده فعالیت هایمان دانش‌آموز محور و انجمن اسلامی محور است و همچنین تاکید داریم برگزاری مسابقات ملی، استانی و پویش‌ها را به دانش‌آموزان واگذار کنیم تا دانش‌اموز تصمیم‌گیرنده نهایی باشد.

نجابت در ادامه با اشاره به اینکه نیروسازی از درون همین جریان‌سازی تربیت می‌شود گفت: پس از کرونا تلاش کرده‌ایم فعالیت‌هایمان را به فضای مجازی منتقل کنیم و همه اینها نیازمند ارتباط اولیه است.

همچنین تلاش می‌شود در هر شهرستان برنامه‌های متناسب و تخصصی همان شهرستان برگزار شود.
همچنین برگزاری مشاوره‌های علمی و پویش‌های متفاوت نیز به جد پیگیری می‌شود؛ چراکه معتقدیم توانمندسازی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان باید با جدیت دنبال شود.

‌پیگیری مسائل مدرسه نیز از مواردی بود که نجابت آن اشاره کرد و با ترسیم پنج راهبرد در مسیر خاطرنشان کرد: اعطای کمک‌های مومنانه، اجرای طرح همکلاسی مهربان جهت اهدای لوازم تحریر به دانش‌آموزان به‌ویژه برای انانی که از تحصیل بازمانده‌اند، برگزاری طرح نشاط اجتماعی با گویش و چالش‌های مختلف، تهیه بسته بهداشتی در جهت جلوگیری از شیوع گسترده کرونا نیز از دیگر مواردی بود که دنبال کردیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت و مقدم بودن پرورش بر آموزش اظهار داشت: بر اساس فرمایش بزرگان ما و همچنین آیات و روایات بدون شک پرورش و انسان سازی مقدم بر علم و آموزش است. در نظام آموزش و پرورش ما شاخصه آموزش در کلاس‌های درس نماینده دارد در حالیکه پرورش موضوع رها شده است و به عنوان اولویت قرار ندارد.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فارس با اشاره به اینکه این فرهنگ به خانواده‌ها نیز رسوخ پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: همه به دنبال حل مسائل علمی هستند در حالیکه پرورش مغفول مانده است.

در زمانی که مدارس حصوری بود این مسئله را داشتیم که با غیرحضوری شدن مدارس شدت بیشتری یافته است.

کم بودن و محدود بودن بودجه پرورشی نیز در این راستا قابل ذکر است.

وی افزود: همچنین باید گفت: معاونان و مربیان پرورشی تحصیل‌کرده این رشته نیستند و در مدارس افرادی به عنوان معاون پرورشی فعالیت می‌کنند که رسته استخدامی‌شان پرورش نیست و معمولا نیروهای مازاد هستند، در حالی که معاون پرورشی فکر خلاق و فکر مبتنی بر پرورش انسان می‌خواهد.

وی گفت: امروز نیز با غیرحضوری شدن مدارس این موضوع بیشتر به چشم می‌آید‌ و اتفاقات بدتری را رقم زده است.

چنانچه قرآن و نماز نیز به‌عنوان فعالیت‌های پرورشی به عنوان گروگان فعالیت‌های سیاسی قرار می‌گیرد که این نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول