اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

افزایش سه برابری مخارج دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی

معاون خودکفایی کمیته امداد از افزایش سه برابری مخارج دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور خبر داد.

افزایش سه برابری مخارج دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت‌الله عبدالملکی امروز در نشست تخصصی مقاوم‌سازی و بازدارندگی و پیروزی در جنگ اقتصادی گفت: بیماری کرونا در رشد اقتصاد جهان اثر داشته و برخی از اقتصادها را تا منفی 10 درصد کاهش داده  پیش‌بینی شده است احتمالاً روند بهبود رشد اقتصادی از سال 2022 آغاز شود اما در حال حاضر 200 میلیون نفر در دنیا بیکار شده و تجارت جهانی 25درصد کاهش یافته است.

عبدالملکی همچنین افزود: بسیاری از کشورها از خانوارها و تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند و ایران نیز سیاستی در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصادی را افزایش مخارج دولت دانست که نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور سه برابر افزایش یافته است، اضافه کرد: البته اقتصاد ایران تحت تأثیر تحریم‌ها هم قرار گرفته اما با وجود تحریم‌ها کاهش رشد اقتصادی ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر بوده است.

معاون خودکفایی کمیته امداد گفت: بخش عمده تورم امسال تقصیر کرونا نیست بلکه به خاطر رهاشدگی بازار و جهش نرخ ارز، بازار سهام و املاک بوده است.

عبدالملکی همچنین کاهش صادرات نفت را از دلایل کاهش درآمد دولت دانست وگفت: البته شرکت نفت به رو‌ش‌های دیگر سعی دارد کم‌کم فروش نفت را اضافه کند. گرچه تجارت در کشورها به خاطر کرونا کم شده اما واردات همه کشورها از کالای کشاورزی بالا رفته و باعث شده صادرات کشاورزی افزایش پیدا کند.

وی افزود: نرخ رشد صنعت در کشور ما 4 تا 6 درصد منفی شده، در خدمات 10 درصد منفی شده، همچنین کاهش صادرات ما بیش از کاهش واردات بوده است که در صادرات 26درصد و در واردات 24درصد کاهش داشتیم. در حوزه پولی و مالی و مهار نقدینگی دولت هیچ توفیقی نداشته و تلاش چشمگیری هم انجام نداده است.

معاون خودکفایی کمیته امداد حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و امهال وام‌های بانکی را پیشنهاد داد و گفت: باید برای خدمات پزشکی و درمانی تأمین مالی صورت گیرد و تقویت بیمه‌های اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری در دستور قرار گیرد.

عبدالملکی با بیان اینکه امسال دولت 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد از روش‌هایی برای جبران کسری بودجه خبر داد و گفت: طبق اعلام مقامات دولت امسال 56 هزار میلیارد تومان استقراض صورت گرفته که اگر این استقراض از بانک مرکزی باشد با ضریب 7 برابری در افزایش نقدینگی و خلق پول نمایان می‌‌شود که بار سنگین تورمی خواهد داشت.

وی همچنین افزود: برخی از بخش‌های تولیدی که از کرونا تأثیر نگرفته باید مورد توجه قرار گیرد؛ مانند مشاغل خانگی و فناوری اطلاعات؛ اما سؤال این است که چرا این بخش‌ها را توسعه نداده‌ایم.

معاون خودکفایی کمیته امداد یکی از دلایل کاهش واردات اینگونه عنوان کرد که کشورها به خاطر کرونا مرزهای خود را تقویت کردند اما کشور چین که مهد کرونا بود در سال جاری هم رشد اقتصادی و هم صادرات مثبت خواهد داشت و این به خاطر این است که دیپلماسی قوی در زمینه اقتصادی دارد و از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه الان مجلس طرح اعطای کالای اساسی به مردم را در دستور دارد، عنوان کرد:‌ اما در این زمینه 2 خلاء وجود دارد؛ یکی اینکه پول این طرح از کجا بیاید و دیگر اینکه کالا از کجا تهیه شود. این روزها روغن نباتی پیدا نمی‌شود. وزارت صنعت در ماه‌های حساس بدون وزیر بود. همچنین نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد می‌شود اما خارج از شبکه و با قیمت بالا توزیع می‌شود.

وی گفت: دولت 100 هزار میلیارد تومان برای دادن تسهیلات یک میلیونی به یارانه‌بگیران که اثری نداشت. اما می‌توان کارهایی مانند امهال وام بانکی، تخفیف در سهم بیمه کارفرما و قبوض آب، برق و گاز انجام داد. اما متأسفانه دولت در مدیریت بحران توفیق چندانی نداشته است.

به گفته معاون خودکفایی کمیته امداد، ستاد مقابله با کرونا تاکنون با محوریت وزیر بهداشت بود که فقط از دید بهداشتی صحبت می‌کرد و صلاحیتی در اقتصاد نداشت در حالیکه بحران کرونا دوگانه اقتصاد و سلامت را به همراه دارد و در یک کلام در پدافند غیرعامل در مقابله با کرونا و هیچ بحران دیگری موفق نبوده‌ایم و فقط توانسته‌ایم مسئله را به صورت روزمره حل کنیم و دنبال این نیستیم که اگر کرونای دیگر و یا بحران دیگری آمد چگونه می‌توانیم مقاومت کشور را بالا ببریم.

عبدالملکی اظهار داشت: قبل از کرونا تئوری قدرتمند اقتصاد مقاومتی را در کشور طراحی کردیم و من این تئوری را در 14 دانشگاه ارائه کردم اکثر استادان دانشگاه آن را پذیرفتند و حتی یک اقتصاددان مخالف این نظریه پیدا نشد و اکنون که بحران کرونا در دنیا روی داده است اکثر کشورها به دنبال اقتصاد مقاومتی هستند. همچنین تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقای نرم‌افزارها  برای مقابله با بحران هستند.

در پایان این مراسم از 6 جلد کتاب در زمینه پدافند غیرعامل رونمایی شد.

در این مراسم همچنین مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس دنبال تأمین معیشت برای پنج دهک کم درآمد جامعه است اما مقامات دولت می‌گویند پایگاه‌های اطلاعاتی کافی نداریم و نمی‌توانیم پنج دهک را شناسایی کنیم.

وی افزود: باید بانک‌های اطلاعاتی کشور به سامانه جامع اطلاعات ایرانیان متصل شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید نظام جامع مالیاتی برای دولت طراحی شود که درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمد نفتی شود چون درآمد مالیاتی به عنوان ابزار حکمرانی شناخته می‌شود.

طغیانی افزود: هر نوع ورود نقدیندگی به بازارها آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید با ابزار مالیاتی مسکن را از سوداگری خارج کنیم و با نظام مالیاتی می‌توان حکمرانی خوب را اعمال کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول