اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد طی یک هفته 20 درصد افزایش داشته است/ تصویب طرح دو فوریتی نامگذاری یک بزرگراه به نام پیامبر اعظم (ص)

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد طی یک هفته 20 درصد افزایش داشته است، گفت: با استمرار وضعیت کنونی و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در شرایط بدبینانه، تعداد بستری‌ها در مشهد به مرز 5 هزار نفر خواهد رسید.

تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد طی یک هفته 20 درصد افزایش داشته است/ تصویب طرح دو فوریتی نامگذاری یک بزرگراه به نام پیامبر اعظم (ص)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با تبریک 17 ربیع‌الاول، سالروز میلاد باسعادت رسول مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع)، اظهارکرد: به همین مناسبت، در تقویم ملی ما و براساس پیشینه و ضرورت، هفته منتهی به ولادت پیامبر(ص)، هفته وحدت نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هرساله نشست‌های نمادین مختلفی برای وحدت بین فرق مختلف، بویژه اهل سنت و تشیع در این هفته برگزار می‌شود، گفت: مقوله وحدت، فارغ از آموزه‌های دینی و سفارش قرآن کریم، در ابعاد ملی و فراملی نیز دارای کارکردهای بسیاری است؛ تاکنون پیروان این دو مذهب در کنار هم، با اعتماد متقابل و همراهی زندگی کرده‌اند.

حیدری با اشاره به برخی جریان‌های انحرافی که به دنبال فضاسازی و تشدید اختلافات بین شیعیان و اهل تسنن بوده و هستند، افزود: در این بین سابقه برخی جاسوسان انگلیسی چون همفر را در این زمینه داریم، همچنین جریان‌ها وابسته به معاندین با ایجاد فضاهای دوگانه همچنان درصدد اختلاف افکنی هستند و متاسفانه شرایط منطقه نیز بسیار ویژه است.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد نیز در مناسبت‌های مختلف توجه و تاکید ویژه‌ای به انسجام و وحدت ملی داشته است.

رئیس شورای شهر مشهد با محکوم کردن اهانت اخیر فرانسه به ساحت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، گفت: در مقابل این توهین، فضاهای خشونت‌باری نیز اتفاق افتاده که هر دو این اتفاقات مذموم و خطا است، چراکه ملتهب شدن جامعه جهانی را به همراه داشته و موجب خشنودی تئوریسین‌های جنگ تمدن‌ها می‌شود.

حیدری با تاکید بر لزوم توجه به وحدت و گفت‌وگوی تمدن‌ها، افزود: ولادت پیامبر(ص) فرصت مناسبی برای پرداختن بیش از پیش به سیره نبوی بوده، چراکه یکی از نیازهای جدی جامعه امروز ما است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص)، اتمام مکارم اخلاق را مهم‌ترین محور بعثت خود می‌داند، اظهار کرد: مقوله خلق عظیم و رحمت للعالمین دو نکته کلیدی در موفقیت پیامبر اسلام برای دعوت مردم به دین اسلام بوده است؛ ایشان دعوت خود را بر مبنای اخلاق، حرمت، احترام و مهربانی و محبت پیش بردند و به همین دلیل در تاریخ اسلام بسیار برجسته هستند.

حیدری با اشاره به محورهای اخلاق اجتماعی پیامبر(ص) همچون مدارا، عفو، گذشت و تواضع و قاطعیت در اجرای عدالت، افزود: علاوه بر این، می‌بینیم پیامبر خدا با آن شان و جایگاه خطاب به ابوذر می‌گویند مرا پند بده.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌‎های خود اظهار کرد: در موضوع رسالت، «ابلاغ مبین» به پیامبر(ص) تکلیف شده و ایشان پیوسته از اجبار و اکراه پرهیز کرده است، چراکه در قرآن آورده شده که پیامبر(ص) نگهبان بر مردم نیست و اگر مردم از دعوت دوری جستند و اعراض کردند، مسئولیتی بر پیامبر(ص) وارد نیست.

وی استناد به دلیل و حکم و برهان در مواجه با مشرکان وکافران، در فضای مهرورزی و مهربانی را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی پیامبر(ص) دانست و گفت: این رافت و عطوفت در کنار قاطعیت در اجرای عدالت ایشان وجه بی‌نظیری از شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) را تجلی می‌کند؛ پرداختن به سیره نبوی و چراغ راه قراردادن آن نیازی ضروری برای امروز ما است.

حیدری با اشاره به سخن امام‌علی(ع) که پیامبر(ص) را به طبیب سیار تشیبه می‌کنند، گفت: یکی از ویژگی‌های طبیب، ترحم به بیمار است، طبیب سیار به این دلیل قید شده که پیامبر(ص) خود به سراغ مردم می‌رفتند و پیگیر مسائل و مشکلات آنها بودند ولی طبیب در مطب حضور دارد و بیمار به او مراجعه می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در مواجهه با مشکلات و نارسایی‌های فرهنگی و اجتماعی و دیگر دغدغه‌ها همگی مشترک هستیم و تفاوت در شیوه و روش برخورد با آنها است؛ برخورد و نحوه مواجه شدن همه ما با مشکلات و نارسایی‌ها باید توام با نگاه محبت‌آمیز و پرهیز از انتقام‌جویی و کینه‌توزی باشد.

وی با بیان اینکه جامعه امروز ما درگیر گرفتاری‌های داخلی و خارجی و جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، افزود: همه باید بر محور فضایل اخلاقی قید شده در سیره نبوی برای حل مشکلات مردم منسجم شویم؛ اختلاف نظر و سلیقه امری طبیعی است، مسیرهای کنترل و رسیدن به تفاهم نیز تعریف شده که باید در این مسیر گام برداشت.

حیدری خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، جامعه نخبگانی نیز باید از برجسته‌کردن ضعف‌ها و کاستی‌ها بپرهیزد و درصدد امیدبخشی به جامعه باشد.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود با گرامیداشت 13 آبان، روز دانش‌آموز، گفت: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند که متاسفانه شرایط کرونا آنها را از فضای جمعی دور کرده و مشکلات متعددی نیز در حوزه آموزش و شرایط اجتماعی داریم که باید درصدد به حداقل رساندن آنها بود.

روز ملی مبارزه با استکبار جهانی دیگر مناسبتی بود که حیدری در این جلسه به آن پرداخت و گفت: نوع مواجهه آمریکا با ایران و ایرانیان، از گذشته تاکنون روشن بوده که آن هم فشار حداکثری است؛ تحمیل دفاع مقدس، اتفاقات پس از 28 مرداد و نوع دخالت آمریکا در کشور ما و موضع‌گیری و سیاست این کشور با نظام جمهوری اسلامی، رویکردهایی کاملا روشن است و حتی صراحتا موضع تغییر نظام را مطرح کرده‌اند.

حیدری گفت: ایستادگی و مقاومت هوشمندانه مردم ما همراه با تدابیر لازم، راهکار مناسبی برای مقابله با این سیاست فشار حداکثری است.

13 آبانماه، در تقویم جهانی به نام روز زنان خانه‌دار ثبت شده و رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه با بزرگداشت این روز، گفت: بخش عظیمی از بانوان جامعه ما رسالت بزرگی را در خانه‌ها عهده‌دار هستند که در راس آن، تربیت فرزندان و مدیریت اقتصاد خانواده است.

حیدری افزود: شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بار مسئولیتی زنان خانه‌دار افزایش پیدا کند و آموزش فرزندان نیز به رسالت ایشان افزوده شود؛ امیدواریم با گشایش فضاها و ارتقاء سطح آموزش و توانمندی‌ها، بانوان بتوانند بیش از پیش به جریان ارتقاء و توسعه کشور کمک کنند.

وی با گرامیداشت روز فرهنگ عمومی، اظهار کرد: حوزه فرهنگ شهروندی یکی از مسئولیت‌های اصلی مدیریت شهری است؛ شورای پنجم نیز براساس دغدغه‌مند خود، تمرکز روی دو حوزه «تفکیک زباله‌ از مبداء» و «حق تقدم عابر پیاده» را به شهرداری تکلیف کرده که خوشبختانه اقدامات ارزشمندی نیز در این جهت صورت گرفته و اتفاقات خوب و مبارکی شاهد هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش پایانی صحبت‌های خود به تشریح وضعیت شهر مشهد از حیث شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: متاسفانه روز گذشته تعداد فوتی‌ها در کشور به 435 نفر رسید و براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی، وضعیت استان خراسان حاد است و تعداد بستری‌ها به مرز 2 هزار نفر رسیده است.

حیدری تعداد افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یک هزار و 115 نفر اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به هفته گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرده و آمار مبتلایان به پیک دوم رسیده است.

وی با بیان اینکه تجربه پیک دوم شیوع کرونا در مشهد نشان داده که همکاری و مشارکت مردمی تنها راه بهبود شرایط بحرانی کنونی است، تصریح کرد: در شرایط بدبینانه تعداد بستری‌ها به مرز 5 هزار نفر خواهد رسید که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای بوده و ظرفیت بیمارستان‌های مشهد هم کمتر از این است که می‌تواند منجر به فاجعه جدی شود.

حیدری ادامه داد: از شهروندان عزیز مشهدی تقاضا و تمنا می‌کنیم که همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به برخی درخواست‌ها برای تعطیلی سرویس‌دهی ناوگان عمومی مشهد، اظهارکرد: تعطیلی اتوبوسرانی و مترو بدون تعطیلی سایر بخش‌ها گره‌گشا نیست؛ از سوی دیگر به دلیل نبود ظرفیت‌های حمایتی، امکان تعطیلی همچون فروردین‌ماه نیز وجود ندارد.

حیدری از تلاش‌های کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکر کرد و گفت: مدیریت شهری مشهد نیز همچون گذشته در کنار دانشگاه خواهد بود تا بتوانیم با همراهی مردم، روند نمودار آمار مبتلایان به کرونا را نزولی کرد.

پوشش گیاهی شهرها را هم باید به سمت گیاهان غیرحساسیت‌زا ببریم

دکتر رضا فریدحسینی، دانشمند برگزیده کشوری و متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای مشهد با بیان اینکه مشهد یکی از زیباترین و قشنگترین شهرهای دنیاست، اظهار کرد: به شهر مشهد مقدس به خاطر برخورداری از چنین شورای شهر پرکار و خوبی که باعث شده وضعیت شهر این گونه مناسب باشد، تبریک می‌گویم.

وی با به پوشش گیاهی درختان سطح شهر اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی شهرهای ما باید به نحوی انتخاب شود که برای عموم شهروندان حساسیت‌زا نباشد.

متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: پوشش گیاهی مشهد را هم باید به سمت گیاهان غیرحساسیت‌زا ببریم تا موجب ارتقای کیفیت زندگی شهری شود چراکه بیشتر درختان سطح شهر ، درحال حاضر آلرژی‌زا هستند.
 
دانش‌آموزان از نظر محتوای آموزشی و فضای مدرسه مشکلات جدی دارند

رئیس نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور نیز که به مناسبت 13 آبانماه، روز دانش‌آموز در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد حضور داشت، به بیان سخنانی پرداخت و اظهارکرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا روند آموزش با مشکل جدی روبه رو شده است؛ البته پیشتر نیز از نظر محتوا و فضای مدرسه، دانش‌آموزان ما مشکلات جدی داشتند که با شیوع کرونا همان را هم از دست دادیم.

سیدمحمدعماد هاشمی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از دانش‌آموزان به سیستم آموزشی کرو دسترسی ندارند، گفت: مشهد هم شهری است که در آن اختلاف طبقاتی ملموس است و دانش‎آموزان زیادی امکان استفاده از وسایل ارتباط جمعی را ندارند.

وی با تاکید بر لزوم جبران این خلاء و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌گیری دانش‌آموزان محروم از بسترهای آموزش غیرحضوری، افزود: امیدواریم محتوای آموزشی دانش‌آموزان شایسته آنها باشد تا بتوان آینده خوبی را برای کشور متصور بود.

مهم‌ترین مصوبات یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

۱) تصویب طرح دو فوریتی نامگذاری یک بزرگراه به نام پیامبر اعظم (ص)

بر این اساس شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به تغییر نام بزرگراه حد فاصل میدان قائم تا سه راه  فردوسی (شاهنامه) به نام بزرگراه پیامبر اعظم (ص) اقدام کند.

۲)تصویب لایحه ساماندهی و بازآفرینی محله ۲۲ بهمن

این ماده واحده به شهرداری مشهد مقدس اجازه داد در راستای بهسازی و ساماندهی محله کوی ۲۲ بهمن (با اولویت شهرک شهید بهشتی) با استفاده از سرمایه اجتماعی و مشارکت جمعی شهروندان، در ارتقای کیفیت محیطی و سکونت و ایجاد حس نشاط و تعلق مردم به این محله، نسبت به شناسایی، طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، اجتماعی، خدماتی و مشارکتی، حداکثر تا مبلغ 150 میلیارد ریال درفضاهای عمومی اقدام کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول