اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

به وقت تلاش و جهاد در روزهای سخت کرونایی/قدم به قدم تا سازندگی

طرح‌های آبادانی و پیشرفت با شعار «کار با مردم، برای مردم» با هدف بهبود معیشت، ارتقای سطح امنیت، کاهش نرخ بیکاری و توانمندسازی مردم توسط بنیادمستضعفان از اوایل امسال در شهرستان سروآباد شروع شده است.

به وقت تلاش و جهاد در روزهای سخت کرونایی/قدم به قدم تا سازندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سروآباد از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته استان کردستان است، شهرستانی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت آن روستانشین هستند و به دلیل داشتن طبیعت بکر، کوهستانی، ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و کهن در ایام مختلف سال میزبان مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور است.

وجود فرهنگ و تاریخ کهن، روستاهای پلکانی و گردشگری، آداب و رسوم خاص و البته مردمانی ساده و مهمان‌نواز از مهم‌ترین پتانسیل‌های مهم شهرستان سروآباد است که آن را به مکانی منحصر به فرد برای سفر و بازدید مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

وجود منطقه هورامان که به ثبت ملی رسیده و در حال حاضر گام‌های آخر ثبت جهانی را بر می‌دارد از ظرفیت‌های بسیار مهم در این شهرستان است که می‌تواند زمینه توسعه هرچه بیشتر آن را فراهم سازد.

حوزه گردشگری یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم این شهرستان است که سالانه مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به ویژه از کشورهای شرق آسیا به آن منطقه سفر می‌کنند.

سروآباد با تمام ظرفیت‌ها و نکات مثبتی که به لحاظ توانایی‌ها در مقدمه به آن اشاره کردیم به دلیل توسعه‌نیافتگی در لیست 31 شهرستان محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور قرار دارد.

31 شهرستان محروم

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور شهریورماه امسال در جمع خبرنگاران بیدل عنوان کرده بود: ۳۱ شهرستان محروم در دولت دوازدهم شناسایی شده و برای عبور آنها از این وضعیت طرح‌های اشتغال‌زا و محرک توسعه با برنامه‌ریزی دولت و وزارت کشور اجرا می‌شود.

به گفته وی، دولت ۳۱ شهرستان در ۳۱ استان شناسایی کرده که تلاش داریم با اجرای طرح‌های توسعه‌محور در این نقاط نوعی تعادل‌بخشی به شهرها ایجاد شود و ضمن توزیع عادلانه خدمات و امکانات، شاهد توزیع متوازن جمعیت در کشور باشیم.

جمالی‌نژاد همچنین عنوان کرده بود؛ در همین راستا به منظور استفاده از امکانات و توانایی‌های بنیادهای برکت و علوی تفاهم‌نامه همکاری وزارت کشور با این دو بنیاد امضا شد و براساس تفاهم‌نامه این بنیادها به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم اعلام آمادگی کرده‌اند.

گام نخست در مسیر توسعه

بنیاد علوی در سال 98 فعالیت و اقدامات محرومیت‌زدایی خود را با حمایت از مردم در ایجاد صندوق‌های توان‌افزایی در 30 روستای سروآباد آغاز کرد و تقریبا از اوایل امسال در قالب تفاهم‌نامه‌ای کشوری وارد عرصه اجرای پروژه‌های عمرانی در راستای توسعه و رفع محرومیت در این شهرستان شد.

در همین راستا بیش از 68 طرح از جمله احداث کتابخانه عمومی روستای دزلی، بررسی و تکمیل پروژه آبرسانی به روستای دزلی، توسعه سالن ورزشی شهر اورامان تخت، بررسی امکان کمک به تعمیر و ساماندهی کشتارگاه شهرداری سروآباد و تعمیر و تجهیز درمانگاه شبانه‌روزی شهر اورامان تخت و 10ها پروژه عام‌المنفعه تعریف شده است.

طرح‌های آبادانی و پیشرفت با شعار «کار با مردم، برای مردم»، توانمندسازی و معیشت پایدار در کشور و با هدف بهبود معیشت، ارتقای سطح امنیت، کاهش نرخ بیکاری و توانمندسازی مردم توسط بنیاد علوی اوایل امسال در شهرستان سروآباد شروع شده است. 

اجرای 68 پروژه عمرانی در سروآباد

محمد علی‌ویسی مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد به پروژه‌های در دست اقدام بنیاد مستضعفان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: سروآباد یکی از ۳۱ شهرستان منتخب در کشور برای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی است که بنیاد علوی در سال 98 فعالیت و اقدامات محرومیت‌زدایی خود را در این شهرستان شروع کرده است.

وی افزود: در مجموع اقدامات بنیاد مستضعفان در راستای محرومیت‌زدایی در شهرستان سروآباد در سه حوزه عمران زیرساخت، اقتصاد و اشتغال و مسائل فرهنگی تربیتی و اجتماعی در راستای توانمندسازی مردم و افزایش درآمد و بهره‌وری تعریف شده و با کمک دستگاه‌های متولی به اجرا می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 68 پروژه با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان در این شهرستان تعریف شده و در کوتاه‌ترین زمان بهره‌برداری و یا با پیشرفت فیزیکی مطلوب در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

تاکنون 68 پروژه با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان در این شهرستان تعریف شده است

 

به گفته علی‌ویسی، کتابخانه، مدارس، احداث پارک، احداث آبشخور، احداث کانال‌های کشاورزی، آبرسانی به باغات و غیره از پروژه‌هایی است که توسط بنیاد علوی در روستاهای مختلف این شهرستان با توجه به نیاز و اولویتی که از سوی دستگاه‌های دولتی عنوان می‌شود اجرا شده است.

وی اذعان کرد: این پروژه‌ها با کمک مردم روستاها و دستگاه‌های متولی با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار این شهرستان اجرا و به بهره‌برداری رسیده است، سعی کرده‌ایم در تمام پروژه‌ها از نیروهای بومی خود روستاها استفاد شود و در کوتاه‌ترین زمان پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.

به وقت تلاش و جهاد در روزهای سخت کرونایی

پروژه آبرسانی به روستای دزلی از پروژه‌هایی است که بنیاد علوی با مشارکت اداره آب و فاضلاب به آن ورود پیدا کرده است پروژه‌ای که عملیات اجرای آن از سال 85 آغاز شده بود و نیمه تمام باقی مانده بود.

براساس اظهارات مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد، برای اجرای این پروژه 4 هزار و 200 متر لوله‌گذاری و 5 ایستگاه میان‌راهی اجرا شده است که طی این هفته آب وارد مسیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اعتبار برآورد برای اجرای این پروژه 2 میلیارد تومان بود که تا این لحظه از محل اعتبارات بنیاد علوی 800 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

کشاورزی محور توسعه روستاها

نهالکاری در اراضی منابع طبیعی با هدف ایجاد درآمد برای اقشار نیازمند در روستاهای سروآباد گام دیگری است که بنیاد علوی در شهرستان سروآباد برداشته است و در همین راستا 12 هکتار از اراضی منابع طبیعی توسط این بنیاد از اوایل امسال تا کنون نهال کاری شده است.

علی‌ویسی در توضیحات بیشتری در مورد این اقدام اظهار کرد: ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد در روستاها موجب ماندگاری روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنها می‌شود.

وی گفت: توسعه و رونق کشاورزی متناسب با ظرفیت‌های بسیار خوب سروآباد، به عنوان یکی از اقدامات اولویت‌دار بنیاد علوی در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.

 توسعه و رونق کشاورزی متناسب با ظرفیت‌های بسیار خوب سروآباد، یکی از اقدامات اولویت‌دار بنیاد علوی است

 

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد خاطرنشان کرد: اوایل امسال نهال‌کاری در 12 هکتار از اراضی منابع طبیعی انجام شد و آذر و اسفندماه امسال نیز 300 هزار اصله نهال در 500 هکتار از اراضی این شهرستان توسط بنیاد کشت خواهد شد.

ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی 

کلاش، قلاب‌بافی، ارغوان‌بافی، جولایی، جاجیم، نمدمالی، تزئینات میخک، زیورآلات سنتی، کیف و کفش جاجیم، خراطی سنتی، هنرهای ترکیبی و غیره از دیرباز توسط مردم روستاهای کماله، رودبر، ویسیان، هورامان تخت، سر پیر، بلبر، سلین، ژیوار، نوین، کلجی، عباس آباد، ناو و گویر تولید می‌شود.

چنین ظرفیتی زمینه‌ساز رونق اقتصاد و اشتغال‌زایی پایدار در شهرستان سروآباد است و بدون شک تولید زمانی می‌تواند رونق داشته باشد که بازار برای عرضه آن مهیا شود.

ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی بهترین راهکار برای عرضه صنایع دستی است و بنیاد مستضعفین روند اجرای آن در این شهرستان را با حمایت خود مردم شروع کرده است.

بنا به گفته علی‌ویسی مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد، اعتبارات لازم برای اجرای آن جذب شده و در صورت مساعدبودن هوا پروژه در قالب معماری کاملا سنتی و بومی اجرا می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح 4 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و روند کار با نظارت کامل انجام می‌شود و با توجه به اینکه چندین اکیپ به صورت همزمان روی پروژه کار می‌کنند، بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.

احداث کتابخانه شهید ناصح محمدی در دزلی 

احداث کتابخانه «شهید ناصح محمدی همرزم مقام معظم رهبری» دیگر پروژه در حال احداث بنیاد علوی در شهرستان سروآباد است که عملیات اجرایی آن 28 تیرماه امسال در زیربنای 125 مترمربع با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان شروع شده است.

این پروژه اکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بعد از اتمام توسط اداره‌کل کتابخانه عمومی کردستان تجهیز و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

احداث بزرگترین پارک در سروآباد توسط بنیاد علوی

پروژه احداث بزرگترین پارک در شهر سروآباد با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان اجرا می‌شود که 1.5 میلیارد تومان آن توسط بنیاد علوی و 1.5 میلیارد دیگر توسط شهرداری تامین می‌شود.

این پروژه اکنون 50 درصد پیشرفت دارد و با معماری سنتی و خشکه‌چینی و براساس معماری بافت اورامان احداث می‌شود.

با مدیرعامل شرکت توچال به عنوان یکی از هلدینگ‌های گردشگری بنیاد مستضعفین صحبت شده و قرار است در این پارک زیپ‌لاین هم ایجاد شود.

 

هدایت سیلاب روستای درکه

هدایت سیلاب روستای «دره‌کی» از دیگر پروژه‌هایی است که توسط بنیاد مستضعفان در این شهرستان اجرا می‌شود، یک‌هزار و 500 متر دیوارچینی در دو طرف و یک‌هزار مترمربع کف‌سازی در این پروژه اجرا می‌شود.

برای احداث این پروژه از مصالح منطقه استفاده شده و به جز این پروژه تعمیر و مرمت مدرسه هم انجام شده است.

احداث 9 سد مکانیکی آبخیزداری

بنیاد مستضعفان همچنین 9 سد مکانیکی آبخیزداری در روستای احمدآباد احداث کرده چرا که این منطقه در فصل بارش سیلاب‌های زیادی دارد و مردم را دچار مشکل می‌کند.

این 9 سد در قالب سدهای گابیونی، ملاتی و سنگی است که در حدود 45 روز احداث شده است، تفاهم‌نامه با منابع طبیعی 2 میلیارد و 600 میلیون تومان است که یک میلیارد تومان سهم بنیاد علوی در این پروژه انجام شده و همزمان با این پروژه در روستای تخان و آلمانه هم مشغول به کار هستند.

و اما...

توسعه روستایی جزئی مهم از برنامه‌های توسعه کشور است که برای دگرگون‌سازی ساختار اجتماعی ـ اقتصادی جامعه روستایی اهمیت زیادی دارد، موضوعی که در میان کشورهای جهان سوم که دولت‌ها نقش اساسی در تجدید ساختار جامعه به منظور هماهنگی با اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی به عهده دارند بیش از کشورهای توسعه‌یافته مطرح است.

توسعه روستا می‌تواند عامل مهمی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم‌درآمد ساکن روستا و خودکفا کردن آنان و در نتیجه تسریع در توسعه کلان کشور باشد.

بنا به گفته صاحبنظران، توسعه روستاها فرآیندی همه‌جانبه، مستمر، موزون، درون‌زا، توانمندساز، فراگیر، تحول‌آفرین، باورآفرین، رشددهنده و متکی بر مشارکت و خودباوری روستائیان است و در چهارچوب آن ظرفیت‌ها و توانایی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی برای رفع نیازهای اساسی مادی و معنوی و کنترل موثر بر نیروهای شکل‌دهنده نظام سکونت محلی (اکولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نهادی و سرزمینی) و توسعه سرمایه انسانی با بهره‌گیری از فرصت‌های درونی در روستاها رشد و تعالی می‌یابد موضوعی که امروز بنیاد مستضعفین براساس شناخت از ظرفیت‌های روستاهای مختلف شهرستان سروآباد به آن ورود پیدا کرده است و با تعریف و اجرای طرح‌های اولویت‌دار و مورد نیاز در هر روستایی زمینه را برای توانمندسازی روستائیان فراهم می‌کند.

قطعا رفع مشکلات و تنگناها در روستاها با توجه به نقش تعیین‌کننده آنها در توسعه اقتصادی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها امری مهم بوده و باید در ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.

بنیاد مستضعفان از سال گذشته در سروآباد گام در این مسیر نهاده و قدم‌های سازندگی را با مشارکت دستگاه‌های دولتی و مردم برمی‌دارد و تا گذر سروآباد از محرومیت و رسیدن به توسعه تلاش ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول