اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ظریف: برای ما رفتار آمریکا مهم است نه وعده‌ها و شعارهای نامزدها

وزیر خارجه ایران گفته که برای جمهوری اسلامی ایران رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات مهم است.

ظریف: برای ما رفتار آمریکا مهم است نه وعده‌ها و شعارهای نامزدها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گفته که برای جمهوری اسلامی ایران رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات مهم است نه آنچه نامزدها وعده می‌دهند.

ظریف در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس تصریح کرده، دولت ایران بین «دونالد ترامپ» یا «جو بایدن»هیچ یک را ترجیح نمی‌دهد.

ظریف گفت: «چیزی که برای ما مهم است نحوه رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است نه اینکه چه وعده‌ها یا شعارهایی مطرح شده‌اند. رفتار آمریکا مهم است.»

وی اضافه کرد: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد رفتارهای مخرب خود علیه ایران را متوقف کند، ماجرا صرفنظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر می‌شود متفاوت خواهد بود.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد ایران با آمریکا بر سر برجام مذاکره مجدد نخواهد کرد.

او گفت: «اگر می‌خواستیم [بر سر برجام] مذاکره مجدد کنیم چهار سال پیش این کار را با رئیس‌جمهور ترامپ انجام می‌دادیم.»

وی اضافه کرد: «می‌توانیم راهی برای تعامل دوباره پیدا کنیم ولی تعامل مجدد به معنی مذاکره دوباره نیست، بلکه به معنی آن است که آمریکا به میز مذاکره برگردد.»

ظریف درباره تحریم‌های ضد ایرانی وضع‌شده از سوی دولت آمریکا خاطرنشان کرد: «تحریم‌ها به ایران آسیب زدند ولی باعث آن نوع تغییر سیاسی که آمریکا می‌خواست نشدند، - خواه آن تغییر، عوض کردن حکومت ایران بودند که خواست بخش خاصی از دولت آمریکا بود و خواه به زانو درآوردن ایران که خواست رئیس‌جمهور ترامپ بود.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «جو بایدن» می‌داند که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران وارد مذاکره مجدد با این کشور بر سر برجام نخواهد شد.

ظریف گفت: «می‌دانم که معاون رئیس‌جمهور، بایدن درک می‌کند که آن تفاق (یعنی مذاکره مجدد بر سر مفاد توافق هسته‌ای) اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است رفتار متفاوتی نشان دهد. او همچنین گفت که ترامپ هم قادر است متفاوت رفتار کند. 

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه ادعای مطرح شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رد کرد. او گفت: «ترامپ تنها فردی است که مهم‌ترین و موثرترین توهین‌ها را به نظام انتخاباتی آمریکا می‌کند.»

او گفت: «هر کسی که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه دارد از رئیس‌جمهور ترامپ خواهد خواست به صحبت کردن درباره تخلف‌ها و خطاهای رأی‌های پستی و مسائلی از این قبیل ادامه دهد.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول