اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سد گلستان از موقوفات بسیار قدیمی و مسلم آستان قدس رضوی بوده است

مدیریت املاک و اراضی ناحیه ۲ مشهد در پی اظهارات خلاف واقع مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره سد گلستان جوابیه‌ای را برای رسانه‌ها ارسال کرد که در بخشی از آن به این نکته اشاره شده که براساس مستندات تاریخی سد گلستان جزء متعلقات و منضمات موقوفه قریه آبکوه و از موقوفات بسیار قدیمی و مسلم آستان قدس رضوی بوده که در طومار عضد الملک نیز از آن یاد شده است.

سد گلستان از موقوفات بسیار قدیمی و مسلم آستان قدس رضوی بوده است

به گزازارش خبرگزاری فارس از مشهد، مدیریت املاک و اراضی ناحیه ۲ مشهد در پی اظهارات خلاف واقع مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره سد گلستان جوابیه‌ای را برای رسانه‌ها ارسال کرد که در بخشی از آن به این نکته اشاره شده که براساس مستندات تاریخی سد گلستان جزء متعلقات و منضمات موقوفه قریه آبکوه و از موقوفات بسیار قدیمی و مسلم آستان قدس رضوی بوده که در طومار عضد الملک نیز از آن یاد شده است.

متن این جوابیه در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جوابیه مدیریت املاک و اراضی ناحیه ۲ مشهد در پی اظهارات خلاف واقع مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره سد گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی 7 آبان ماه، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها در اظهاراتی عجیب در رابطه با موقوفه سدگلستان گفت: « این سد چند سال گذشته به آستان قدس رضوی واگذار شد که فکر می‌کنم اتفاق خوبی نبوده است.»

در واقع این ادعا حاکی از عدم اشراف کافی وی به حوزه مسئولیت خود در خراسان رضوی و تاریخ این موقوفه تاریخی است.

بر اساس مستندات تاریخی سد گلستان جزء متعلقات و منضمات موقوفه قریه آبکوه و از موقوفات بسیار قدیمی و مسلم آستان قدس رضوی بوده که در طومار عضد الملک نیز از آن یاد شده است.

در قرن نهم هجری ابوسعید گورکانی از حاکمان وقت خراسان برای مهار کردن رودخانه مایان و ازغد درپایان اراضی قریه گلستان، سدی آجری بنا کرد که به تدریج معروف به سد گلستان شد. در سند مالکیت صادره برای موقوفه قریه آبکوه تحت پلاک 14 اصلی و بخش ۹ مشهد، هفت سهم از مدار یازده سهم آب بند گلستان متعلق به آستان قدس رضوی و ۴ سهم متعلق به موقوفه مسجد جامع گوهرشاد می باشد.

واگذاری سد به وزارت نیرو قبل از انقلاب اسلامی

اما اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از آنجایی نشأت می‌گیرد که در سال ۱۳۵۲ به منظور افزایش ارتفاع سد و انجام تعمیرات و لایروبی با توجه به اینکه آستان قدس رضوی در آن زمان وسایل و ماشین آلات و تجهیزات لازم را در اختیار نداشته است، استاندار وقت خراسان که همزمان نائب التولیه آستان قدس رضوی نیز بوده،طی مکاتبه با وزارت دربار و وزارت نیرو، این پروژه را به وزارت نیرو محول می‌نماید که این امر از سال ۱۳۵۲ شروع و تا اوایل سال ۱۳۵۸ ادامه می‌یابد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی طبق صورت جلسه مورخ 2/3/1360 منعقده فی مابین آستان قدس رضوی و شرکت سهامی آب منطقه خراسان؛ بند گلستان به مالک اصلی که همان آستان قدس رضوی است،باز می گردد.

 واگذاری سد گلستان به یک پیمانکار و بهره‌برداری غیر مجاز از منافع موقوفه

در سال ۱۳۸۸ بودجه‌ای در وزارت نیرو به تصویب می رسد برای حفاظت از گنجینه های ملی آب و حفظ آثار و ابنیه آبی کشور، برهمین اساس طی تفاهم‌نامه‌ای میان آستان قدس رضوی و شرکت آب منطقه خراسان رضوی، به منظور حفظ این میراث ارزشمند ،انجام عملیات تحکیم بخشی سد گلستان، بعد از ۳۰ سال در تاریخ ۸۹/۰۱/۱۶ مجددا سد گلستان برای ترمیم به شرکت آب منطقه‌ای خراسان تحویل داده می شود. درحقیقت واگذاری دوم سد، زمانی رخ می دهد که مسئولین مربوطه طی مکاتباتی از وضعیت استحکام سد اظهار نگرانی کرده و سد نیاز به ترمیم و مقاوم سازی اساسی پیدا کرده بود.

اما نکته جالب توجه در موضوع این سد آنجا است که شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در حالی که به استناد صورتجلسه‌ مورخ ۸۹/۰۴/۲۸ به جز تعهدات مندرج در تفاهمنامه حق هیچ‌گونه انتفاع از سد و بهره برداری دیگر از حوضه آبگیر و حریم آن را نداشته است، استفاده از تمامی سطح آب دریاچه و بند گلستان را به منظور قایقرانی و گردشگری به شخصی حقیقی به مبلغ ۲۴۰ میلیون ریال واگذار می کند!!

در نهایت تنها اقدام عملیاتی برای تحکیم و بازسازی سد خلاصه می‌شود به تحویل پروژه به یک پیمانکار که تنها یک سوله کارگاهی توسط پیمانکار انتخاب شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان در محوطه سد  به جای مانده و مشکلات عدیده‌ای که به دلیل واگذاری سد و محوطه آن برای انتفاع شخصی، برای موقوفه ایجاد می‌شود.

و جالب آنکه به دلیل ضعف نظارت بر عملکرد پیمانکار شرکت آب منطقه ای،مازاد آب حاصل از پمپاژ قنات توسط پیمانکار به فروش می‌رسد و مشخص نیست درآمد حاصل از این موقوفه صرف چه اموری شده است!؟

باز پس گیری سد توسط آستان قدس رضوی

با توجه به شرایط فوق و عدم اقدام عملیاتی توسط شرکت آب منطقه ای خراسان، مشکل مقاوم نبودن سد همچنان پابرجای بود. لذا جلسه ای مورخ ۹۰/۱۱/۲۳ در خصوص بررسی نحوه تحویل و تحول بند گلستان تشکیل و مقرر می شود کلیه مستحدثات و تاسیسات بند گلستان توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان مجدد به آستان قدس بازگردد، سرانجام طی صورت‌جلسه مورخ ۹۱/۰۳/۲۳  بند گلستان به صورت قطعی به نمایندگان آستان قدس رضوی بازگشت.

علی ای ‌حال بند گلستان همچنان ناپایدار بود و بارانی شدید می توانست هم خطر مالی و جانی برای شهروندان داشته باشد و هم بخشی از تاریخ سازه های آبی کشور را نابود کند و با توجه به گذر زمان و فرصتهایی که از دست رفته بود،این موضوع تشدید نیز شده بود.

نهایتا آستان قدس رضوی برای حفاظت از این موقوفه دست به کار شد و معاونت فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی طی ۲۴ ماه، بازسازی و ترمیم موقوفه سدگلستان را به انجام رسانید.

این بازسازی وترمیم به نحوی انجام شده است که علاوه بر استحکام سد و ایمن سازی شهر از خطر سیلاب های ویرانگر، به بافت تاریخی و فرهنگی آن به عنوان گنجینه ای ملی آسیب  وارد نشود.

آنچه محل تامل است اینکه سد گلستان موقوفه آستان قدس رضوی است و اصولا هیچگاه متعلق به آبفا نبوده که به آستان قدس رضوی واگذار شده باشد و کاش مدیران دستگاه‌های اجرایی قبل از هرگونه اظهار نظر سوابق موضوعات مورد بحث را بررسی کنند.

لازم به ذکر است از زمانی که سوابق مکتوب در مورد بند گلستان موجود است، بارها در نامه نگاری‌های مختلف از طرف وزارت نیرو، فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز و سایر نهادهای ذی ربط به تعلق سد گلستان به آستان قدس رضوی اذعان شده است، از جمله در تاریخ ۹۰/۰۹/۱۳ وزیر نیرو طی نامه ای به وزیر کشور اعلام می دارد «با توجه به تعلق مالکیت این سد به آستان قدس رضوی و از آنجایی که مسئولیت حفط نگهداری از آن به عهده مجموعه یاد شده می باشد، بدین وسیله اعلام آمادگی جهت هرگونه همکاری در این رابط خواهشمند است مقرر فرمائید آستان قدس رضوی و نهادهای ذی ربط در این امر؛ حساسیت و ضرورت موضوع را مد نظر قرار داده و اقدامات لازم را جهت حفظ و نگهداری این میراث گرانبها معمول فرمایند.»

نکته بعد اینکه، سدگلستان در زمانی که نیاز به ترمیم و بازسازی داشته و به اذعان بسیاری از کارشناسان از استحکام لازم برخوردار نبوده به شرکت آب منطقه‌ای واگذار می‌شود  که متاسفانه به جای تقویت و استحکام بنا بدون توجه به مسائل ایمنی، با توجیه استفاده عموم و گردشگری، این میراث تاریخی و موقوفه ثبتی در اختیار بهره برداری شخصی و غیر کارشناسی قرار می‌گیرد.

و چه خوب است مدیرعامل محترم شرکت اب منطقه‌ای خراسان گزارشی از اقدامات انجام شده در مدت زمانی که بند گلستان تحویل آنها بوده است، ارائه کنند و به جای آدرس های غلط در رابطه با سدگلستان، مشخص کنند چرا سال‌ها شرکت آب منطقه ای به تکالیف و تعهداتش نسبت به حفظ و نگهداری این سد تاریخی عمل نکرده است و درست زمانی که پس از سالها بی توجهی با تدبیر آستان قدس رضوی، سدگلستان سروسامانی گرفته و در حال برنامه ریزی برای بهره وری این موقوفه و انتفاع عمومی از آن است، چنین مسائلی را مطرح می کنند!

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول