اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

پیامبر اکرم(ص) مدینه را به کارخانه انسان‌سازی تبدیل کردند

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: پیامبر اکرم(ص) در زمینه انسان‌سازی به فعالیت پرداختند و مدینه به کارگاه و کارخانه انسان‌سازی تبدیل شد.

پیامبر اکرم(ص) مدینه را به کارخانه انسان‌سازی تبدیل کردند

حجت الاسلام سید محمدکاظم رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک میلاد حضرت رسول(ص) اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در عصر جاهلیت به پیامبری مبعوث شدند. زمانی که حضرت به مدینه وارد شدند؛ تحول اساسی در مدینه پدید آمد.

وی با طرح این سؤال که آیا پیامبری که در قرار گاه رسالت و هدایت جامعه به سمت پیشرفت است می‌تواند نسبت به دغدغه شبانه‌روزی مردم بی‌تفاوت باشد، گفت: حضرت رسول(ص) برای هدایت جامعه به سمت پیشرفت مبعوث شدند و در عمل به گونه‌ای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردند که تحول پدید آوردند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: حضرت رسول(ص) در زمانی به مدینة النبی وارد شدند که اوج جنگ و خونریزی بین دو طائفه قوی مدینه بود. آنها بیان می‌کردند فعالیت اقتصادی و کار کردن کار بردگان است و گرایش به کشاورزی چندان قوی نبود.

وی نبود زیرساخت‌ مناسب را از جمله مشکلات در آن دوران ذکر کرد و افزود: نیروی انسانی نخستین و مهمترین سیاست حضرت برای تأمین زیر ساخت بود زیرا اساسی‌ترین و مهمترین عامل رشد و پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود.

رجایی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه روی نیروی انسانی و به عبارتی فعالیت اقتصادی تمرکز شود، می‌توان منشأ رشد و تحول بود و هر جامعه‌ای را به توسعه و پیشرفت رساند.

وی عنوان کرد: در عصر جاهلیت که دختران را به دلیل فقر فرهنگی زنده به گور می‌کردند و پسران را به دلیل فقر مالی می‌کشتند؛ یکی از دستورات حضرت رسول اکرم(ص) این بود که فرزاندانتان را به خاطر ترس از فقر نکشید.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در زمینه نیروی انسانی به فعالیت پرداختند، گفت: مدینه به کارگاه و کارخانه انسان‌سازی تبدیل شد. حضرت روی ایمان و تقوا کار کردند و حرکت جهادی در نیروی انسانی پدید آوردند.

وی نیروی انسانی را اساسی‌ترین عامل در رشد و پیشرفت اقتصادی عنوان کرد و گفت: این عامل اساسی‌ترین سیاست حضرت بود و از طرفی سیاست فرهنگی نیز برای رشد اقتصادی، ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی و تربیت توحیدی مفید است.

رجایی خاطرنشان کرد: تزکیه و تعلیم اساسی‌ترین سیاستی بود که رسول خدا(ص) در واقع به کار بردند که منشأ حرکت جهادی شد و به دنبال حرکت جهادی اوج بهره‌وری را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) پیش از هجرت به مدینه سیاست مشارکت‌دهی مردم یا تأسیس حکومت بر اساس مشارکت مردم را اتخاذ کردند، گفت: ایشان در واقع به مردمی‌سازی حکومت، تأمین مالی مردم و نیازهای حکومت و جامعه پرداختند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: حضرت نیازهای جامعه را به دوش مردم انداختند و سیاست حضرت از سیاست‌هایی بود که تأثیر زیادی روی تحول 10 ساله در مدینه گذاشت.

وی عنوان کرد: مومنان در زمان گرفتاری و بیکاری باید بر اساس قانون حضرت رسول(ص) عمل کنند و در هنگام مواجهه با تنگدستان و فقرا انفاق را جزء برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار دهند.

رجایی با بیان اینکه حمله‌های زیادی از سوی کفار قریش به پیامبر اکرم(ص) صورت می‌گرفت و نقشه‌های زیادی برای کشتن حضرت و از بین بردن کیان اسلام طرح‌ریزی می‌شد، گفت: حضرت باید خودش را برای مقابله با آنها و دفاع در مقابل تجاوزات مشرکین آماده می‌کردند.

وی یادآور شد: حضرت بنیاد مدینه را از نظر فرهنگی و انسجام اجتماعی محکم کرده و مشکل فقر و شکاف فاحش طبقاتی را با پیمان‌نامه‌های متعدد و عقد اخوت حل کردند تا همه در یک سطح برادرانه زندگی ‌کنند و کسی برتری نسبت به دیگری از نظر مالی احساس نکند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) مدل ساخت و ساز بازار را بر اساس تمدن اسلامی شکل دادند، گفت: سیره حضرت بر این بود که تجار، بازرگانان و کسانی که در فضای کسب و کار بودند را به فقه و تجارت فرامی‌خواندند.

انتهای پیام/78003*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول