اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده در گفت‌وگو با فارس: بررسی همکاری‌های گسترده اقتصادی و تجاری از اهداف سفر ظریف به آمریکای لاتین

سخنگوی وزارت خارجه با تشریح اهداف سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین گفت: وزیر خارجه ضمن شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی، همکاری‌های گسترده در بخش‌های اقتصادی و تجاری را با مقامات کوبا و ونزوئلا مورد بررسی قرار می‌دهد.

خطیب‌زاده در گفت‌وگو با فارس: بررسی همکاری‌های گسترده اقتصادی و تجاری از اهداف سفر ظریف به آمریکای لاتین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران از سفر امروز (سه‌شنبه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چند کشور آمریکای لاتین خبر داد و گفت که ظریف در این سفر به بولیوی، کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد و سفر ظریف به بولیوی را برای شرکت در مراسم  تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی برشمرد.

مقصد اول این سفر ونزوئلا است. بعد از آن رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به کوبا و بولیوی می‌رود. ظریف قرار است هشتم نوامبر (۱۸ آبان ماه) در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کند.

* تشریح اهداف سفر ظریف به کوبا و ونزوئلا

سعید خطیب‌ زاده در همین خصوص در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس درباره دلایل سفر ظریف به دو کشور دیگر یعنی کوبا و ونزوئلا بیان کرد: کوبا و ونزوئلا از جمله شرکای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین هستند که از دیرباز همکاری‌های گسترده سیاسی در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند.

وی کوبا و ونزوئلا را از کشورهای مهم و با مواضع مترقی در آمریکای لاتین برشمرد که به خاطر مقابله با مداخلات و سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه آمریکای لاتین همواره تحت فشارها و مداخلات ایالات متحده قرار داشته و به خوبی مقاومت کرده‌اند. 

خطیب زاده با ذکر این نکته که در بعد دوجانبه، علاوه بر اشتراکات فراوان سیاسی، در حوزه‌های دیگر نیز همکاری‌های گسترده‌ای با این کشورها شکل گرفته است، یادآور شد: ونزوئلا یکی از مقاصد اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان است و بخش‌های خصوصی ایرانی پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: در بخش انرژی به درخواست ونزوئلا همکاری خوبی اخیرا بین دو کشور شکل گرفت و قابل توسعه است. همچنین افتتاح اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در کاراکاس توسط بخش خصوصی را می‌توان از فعالیت‌های جدید در بخش تجاری روابط عنوان کرد که توسط شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند در حال اجراست. 

سعید خطیب زاده همچنین گفت:‌ در سفر آقای دکتر ظریف به دو کشور فوق علاوه بر رایزنی با مقامات عالی این کشورها در خصوص موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و اطلاع رسانی به این کشورهای دوست در خصوص مواضع و دیدگاه‌های کشورمان، همکاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوهای رو در رو در عالی‌ترین سطوح می‌تواند مشکلات و موانع احتمالی بر سر راه هر یک از پروژه‌های در حال اجرا را مرتفع کند.

*روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای این منطقه همواره خوب بوده و به ویژه در سه دهه اخیر به دلایل متعدد در ابعاد مختلف رشد و توسعه خوبی پیدا کرده

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارزیابی از مناسبات ایران با آمریکای لاتین نیز عنوان کرد: تاریخچه روابط ایران با منطقه آمریکای لاتین به بیش از ۱۲۰ سال قبل باز می‌گردد. سابقه همکاری‌های تجاری با تعدادی از کشورهای منطقه از جمله برزیل، آرژانتین ، اروگوئه و ... نیز به زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد.

وی افزود: همسویی مواضع کشورمان و روابط بسیار خوب با کشورهای این منطقه، باعث شده که جمهوری اسلامی ایران از حمایت قاطع این کشورهای دوست در مجامع بین‌المللی و در برابر اقدامات غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برخوردار شود. سخنرانی قاطع و انقلابی آقای اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در برابر ترامپ در مهرماه ۱۳۹۷ و یا حمایت رئیس جمهور کوبا از جمهوری اسلامی ایران و مخالفت وی با اقدامات آمریکا در سخنرانی امسال مجمع عمومی سازمان ملل قابل اشاره است. 

وی خاطرنشان کرد: دریک نگاه کلی می‌توان گفت که آمریکای لاتین مانند هر منطقه دیگری در دنیا یک منطقه یکپارچه و متحد از نقطه نظر سیاسی و اقتصادی نیست، اما روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای این منطقه همواره خوب بوده و به ویژه در سه دهه اخیر به دلایل متعدد در ابعاد مختلف رشد و توسعه خوبی پیدا کرده و بخش‌های علمی، فناوری و فنی مهندسی به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزوده شده است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بعدازظهر ۳۰ مهر ماه تلفنی با اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی گفت‌و‌گو کرد و ضمن تبریک پیروزی حزب مورالس در صحنه سیاسی بولیوی، بر آمادگی ایران برای گسترش روابط فیمابین در دولت قانونی جدید این کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین ۲۹ مهر ماه در توئیتی برگزاری انتخابات در بولیوی را به مردم‌ این کشور تبریک گفت و نوشت: به مردم قهرمان بولیوی صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت پیروزی قاطع در برابر برنامه‌های بی ثبات ساز امپریالیست یانکی(آمریکا) ابراز می‌دارم. تبریک به لوئیس آرسه رئیس جمهور منتخب و داوید چوکه اوئنکا معاون رئیس جمهور به خاطر این پیروزی ارزشمند مردمی.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یک روز قبل از آن انتخاب رئیس جمهور منتخب بولیوی را به وی تبریک گفت.

به گزارش فارس، انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی یک سال پس از انتخابات جنجالی سال گذشته برگزار شد. سال گذشته به کودتای راست‌گرایان و استعفا و تبعید «اوو مورالس» تنها رئیس‌جمهور بومی این کشور منجر شد. این انتخابات تاکنون دوبار به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود. پس از کودتای سال گذشته، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد. پس از برگزاری انتخابات جدید، مقام‌های بولیوی رسماً «لوئیس آرسه» نامزد حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» (MAS) و از افراد نزدیک به «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق این کشور را به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول