اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با رونمایی از «ویکی وحدت» به کار خود پایان داد

سی‌ و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به پایان رسید و در این مراسم از سایت ویکی وحدت رونمایی شد.

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با رونمایی از «ویکی وحدت» به کار خود پایان داد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه سی و چهارمینکنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

پیدایش کرونا با پیدایش سلاح بمب اتم و سلاح هسته‌ای قابل قیاس است

در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه همان مقدار که سلاح هسته‌ای در کشتار مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد، کرونا نیز می‌تواند افراد زیادی را به مرگ بکشاند و آنچه که موجب نگرانی از آینده است در اختیار قرار گرفتن دانش تولید چنین خطراتی توسط گروه‌های کوچک است.

وی با بیان اینکه در کنفرانس سی و چهارمین علاوه بر ۳۵۰ سخنرانی با موضوعات مهم در عصر حاضر، فعالیت جانبی مبنی بر ارائه مقالات کتبی درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: ما در حوزه مصیبت‌های فعلی کرونا در جهان اسلام فراخوان مقاله داده و از دانشجویان و صاحبان علم خواسته‌ایم تا در این مورد به ارائه مقاله بپردازند که طی هفته وحدت فرصت مقالات و خلاصه آن‌ها بعد از این هفته منتشر خواهد شد.وی اضافه کرد:

علت انتخاب کرونا به عنوان موضوع مقاله‌ای و کتبی کنفرانس سی و چهارم را در این فرصت مطرح خواهیم کرد؛ عصر حاضر، عصر فضای مجازی است و در این عصر سه سونامی را مشاهده کرده‌ایم که سونامی نخست انباشت اطلاعات و افزوده شدن آن با سرعت قابل توجه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ارتباطات به عنوان دومین سونامی رخ داده نام برد و اضافه کرد: بیش از سه و نیم میلیارد انسان اکنون به اینترنت دسترسی دارند و پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ این آمار به پنج میلیارد انسان خواهد رسید؛ اکنون پروژه‌های مختلف در این حوزه در دست اقدام است که یکی از آن‌ها این است که با یک آنتن ۳۰ سانتی می‌توانیم به همه جهان دسترسی پیدا کنیم. که این پروژه از طریق اتصال ماهواره‌های مدار پایین زمین شدنی خواهد بود.

طرح وحدت، طرح زندگی با سعادت، امن و با ثبات است/ قدرت مسلمانان در وحدت و انسجامشان عیان می‌شود

در ادامه، خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق گفت: طرح وحدت طرح زندگی سعادتمند امن و باثبات است و وظیفه ماست که آن را حفظ کنیم. وظیفه همه ماست که با پروژه‌های استکبار جهانی که می‌خواهد فرزندان ما را برباید، می‌خواهد فرزندان ما به جان هم بیفتند، مقابله کند.

وی با اشاره به اینکه کنفرانس وحدت آمده فضا را در مقابل علما باز کند تا حرفشان را در این شرایط طاقت‌فرسا بیان کنند، ادامه داد: ما باید خود را با این شرایط که بر ما تحمیل شده، وفق دهیم و باید به شکل مثبت و منطقی حسن تعامل داشته باشیم تا از افتادن در خطراتی که نیازی نیست به آن نزدیک شویم، اجتناب کنیم.

الملا تأکید کرد: از مهمترین دروسی که باید به آن توجه کنیم، همکاری است. همکاری ضرورتی از ضروریات زندگی‌ای است که نمی‌توان از آن بی‌نیاز بود. بخصوص در جوامع اسلامی امروز ما. ما در فضای این بیماری در حال زندگی هستیم و خدا همه ما را در امان بدارد.

عادی سازی روابط، تلاش شیطانی دشمن برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین/ وحدت راهکار اساسی برای جلوگیری از بهره کشی از جهل است

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در پیامی که توسط نماینده ویژه ایشان دکتر خلیل حمدان عضو جنبش امل در مراسم اختتامیه این کنفرانس قرائت شد، ابراز داشت: گرچه محور این کنفرانس راجع به همکاری های کشورهای مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایاست، بی شک تأکید و اصرار بر برگزاری این کنفرانس در فضای مجازی با حضور گسترده دانشمندان برجسته و اندیشمندان و پژوهشگران از انحای مختلف جهان دلالت روشنی دارد بر تأکید مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی برای محقق ساختن وحدت و ارتباط و از بین بردن شکافی است که دشمنان تلاش پیگیری برای گسترش و عمق بخشیدن به آن دارند، و همچنین مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در تلاش است تا دیوارهای موجود بین افراد امت واحده را از بین ببرند.

وحدت؛ داروی شفابخش دردهای امت اسلام

مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی با بیان اینکه تمدن پویا و دقیق برای بشریت نیاز است و برادری، اتفاق و اتحاد لازمه این تمدن پویا است، گفت: تا زمانی که امت اسلامی مطابق قرآن کریم و روش رسول اکرم(ص) یک امت واحد که شریک مسائل سیاسی و اجتماعی و تمدنی خود هستند، نشود، به هیچ یک از اهداف سیاسی و بنیادی خود نمی‌رسد.

رئیس شورای اخوت اسلامی تأکید کرد: دنیای اسلام از درون با فتنه ها، نفاق و کش مکش های مختلف مواجه است. دلایل بنیادی و اساسی این فتنه ها، تلاش دشمنان برای ایجاد نفاق است. نفاق مذهبی، قومی، نژادی ، رنگ پوست می تواند برای دشمن فرصتی باشد که امت اسلامی را ناکام کند و از اینکه امت اسلامی به سروری، سیادت و بزرگی برسد، جلوگیری کند.

اگر شخصیت پیامبر (ص) شناخته شود، انسان راه نجات را یافته است

آیت  الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه بیان داشت: اگر شخصیت پیامبر (ص) شناخته و پرچمداری او برای ارائه دین و سعادت انسان خوب معرفی شود، حقیقتا انسان راه نجات را یافته است و در میانه‌ همه آفت‌ها و تهدیدها می‌تواند خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی نبوی بهترین زندگی برای انسان معاصر است، به برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و نقش آن در تلاش برای تبیین مسئله وحدت اشاره کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید اقدامات خلاقانه در زمینه وحدت اسلامی صورت گیرد و با استفاده از همه صاحبنظران و صاحبان اندیشه و خرد کار دنبال شود، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن جهان دو قطبی در شرق و غرب و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آنچه نظام سلطه در مقابل خود می‌دید، قدرت اسلام بود.

سایت ویکی وحدت رونمایی شد

همچنین سایت ویکی وحدت در مراسم اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی رونمایی شد. ویکی‌ تقریب مذاهب دانشنامه‌ای مجازی است که هدف آن بیان مفاهیم، واژگان، اصطلاحات، شخصیت ها، موسسات، کتب و ... در زمینه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و به دیگر عبارت متکفل تمامی تراث تولید شده در این زمینه می باشد. در این راستا، واژگانی نیز که برای فهم این هدف لازم هستند در این دانشنامه یاد خواهند شد.

آدرس اینترنتی سایت ویکی وحدت عبارت است از: www.wikivahdat.com
سیاست‌های این سایت شامل؛
1 - با توجه به تفاوت های موجود در میان آراء و نظرات اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی، بنای نویسندگان بر این است که حتی الامکان از منابع دست اول و پذیرفته شده نزد دو فرقه بزرگ اسلامی (شیعه و سنی) استفاده شود.
2 - در این میان باید نویسندگان از هر گونه اظهار نظرهای غیر علمی و مبتنی بر عصبیت و طرفداری کورکورانه دوری نموده و مطالبی که در حال بارگذاری آن ها در دامنه ویکی وحدت هستند را با توجه به سیاست اتحاد حد اکثری میان مسلمانان و با رعایت امانت علمی منتقل نمایند.
3 - یکی از سیاست های اصلی نویسندگان در این حوزه رویکرد استفاده حد اکثری از محتوای تخصصی تولید شده در زمینه وحدت امت اسلامی و نیز پس از آن تولید محتواهای متقن در حوزه وحدت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول