اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

فضائلی: «ایران قوی» مطرح شده از سوی رهبر انقلاب به‌منظور مصونیت از تهدیدهاست

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رهبر انقلاب در سال‌های اخیر چندین بار به موضوع «ایران قوی» اشاره کردند، زیرا اگر بخواهیم در مقابل تهدیدات مختلف مصونیت یابیم و قدرت مقابله داشته و دشمن را مایوس کنیم تنها راه، این است که قوی شویم.

فضائلی: «ایران قوی» مطرح شده از سوی رهبر انقلاب به‌منظور مصونیت از تهدیدهاست

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در روز میلاد پیامبر اعظم (س) به نکات مهمی اشاره فرمودند. موضوعات منطقه‌ای، داخلی تا انتخابات آمریکا و جنگ قره‌باغ. در ذیل بخشی از این سخنان آمده است:

- دفاع فرانسه از وحشیگری فرهنگی در ماجرای کاریکاتورها، روی دیگر سکه‌ دفاع آن‌ها از منافقین و صدام است. دولت فرانسه در هشت سال دفاع مقدس به گرگی به مثل صدام کمک میکرد

- امروز آمریکا همان فرعون مصر و طاغوت روزگار ماست.

- اینجا دولت فرانسه می‌آید ربط میدهد این قضیه را به حقوق بشر و آزادی؛ عبرت ماجرا اینجاست! حالا این دولت فرانسه چه جور دولتی است. این سیاست چه سیاستی است. این سیاست همون سیاستی است که خشن ترین و وحشی ترین تروریست های دنیا را در خودش جا داده و پناهگاه انها شده. یعنی تروریست هایی که در کشور ما رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه را به شهادت رساندند. و ۱۷ هزار از مردم عادی را طبق آماری که در اختیار است، مردم کوچه و بازار به شهادت رساندند.

- بنده اعتقادم این است که اینها دو روی یک سکه‌اند. یعنی دفاع از وحشیگری فرهنگی، از آن عمل جنایتکارانه یک کاریکاتوریست، دفاع از آن روی دیگر سکه دفاع از منافقین و دفاع از صدام و کمک به صدام است. اینها هر دو، دو روی یک سکه هستند و خب این حادثه در کشورهای اروپا و آمریکا در این چند سال تکرار شده.

-  مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند؛ این که چه کسی رئیس جمهور بشود در سیاست ما هیچ تاثیری نمی گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن تاثیری ندارد.

- ماجرای اخیر که در سالهای قبل نیز در قالب اهانت به قرآن و پیامبر عزیز اسلام در آمریکا و کشورهای اروپایی تکرار شد، نشان‌دهنده ذات ظلمانی و وحشی‌ تمدن غرب است. البته همچنانکه رجاله‌های مکه و طائف در صدر اسلام نتوانستند نام مقدس پیامبر را پنهان کنند، امروز نیز این تلاشهای شوم راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند بر شرافت، جلالت و عظمت خاتم‌المرسلین هیچ خدشه‌ای وارد کند.

-اقدام خبیثانه برخی کشورها را در عادی‌سازی رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. این افراد فاسد از کار ذلیلانه خود ابراز خرسندی و به آن افتخار هم می‌کنند اما بدانند که کوچک‌تر از آن هستند که به مسئله فلسطین پایان دهند و بدون تردید رژیم غاصب، قاتل و جنایتکار از بین می‌رود و فلسطین از آن فلسطینیان می‌شود.

بیانات فوق بخشی از سخنان ۱۳ آبان ۹۹ رهبر انقلاب بود. برای شناخت اهمیت بیشتر این سخنان به سراغ مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی رفتیم. 

وی سخنان  رهبر انقلاب در ۱۳ آبان ۹۹ را به دلیل تنوع مسائل مختلف دارای اهمیت بالایی دانست. موضوعاتی چون هتک حرمت پیامبر اعظم (ع) و دخالت‌های آمریکا در کشورهای مختلف و اشاره رهبر انقلاب به خوی استکباری آمریکا نیز از دیگر مسائلی بود که فضائلی به آ‌ن‌ها اشاره کرد.

اینکه امروز رهبر انقلاب به صراحت و برای اولین بار در مورد جنگ آذربایجان و ارمنستان اشاره کردند نشان دهنده اهمیت موضوع بود. فضائلی با بیان این سخن تاکید کرد که هشدار رهبر انقلاب به تروریست‌های تکفیری جدی است.

در ذیل متن کامل این مصاحبه را مشاهده کنید.

*فارس: رهبر معظم انقلاب در مورد طیف وسیعی از موضوعات بین المللی و داخلی سخن گفتند نظر شما درباره اهمیت این سخنان چیست؟

فضائلی: صحبت‌های مقام معظم رهبری به دلیل مناسبت‌های مذهبی مانند ۱۷ ربیع، میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام و همینطور امام صادق (ع) و مناسبت‌های ملی مثل روز مبارزه با استکبار در ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی و همینطور اتفاقات منطقه از جمله جنگ بین ارمنستان و آذربائیجان و مسائلی دولت فرانسه و رفتار مکرون و انتخابات آمریکا متنوع بود.

صحبت‌های رهبر معظم انقلاب سخنان مهمی بود. اگر بخواهیم در مورد تمام این محورها صحبت کنیم خیلی طولانی می‌شود و مجبورم گذرا در مورد آنها صحبت کنم.

* پاریس؛ خانه امن منافقین

حمایتی که مکرون از آن کاریکاتوریست توهین کننده به پیامبر داشت که به بهانه آزادی و با ژست و پوشش حمایت از آزادی بیان بود لذا یک بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب ناظر به این مسئله بود.

مواضع فرانسه در حمایت از تروریسم یک نماد برجسته دارد و آن حمایت این کشور از منافقین بود. این منافقین یک سابقه سیاه دارند و چندین هزار نفر را در کشورمان ترور کردند و تعدادی از مسئولین کشور را به شهادت رساندند که معروف به داعشیان دهه ۶۰ هستند و پناهگاه اصلی آنها و سرکردگانشان در پاریس فرانسه است و این گروهک در آنجا مستقر هستند و مورد حمایت دولت فرانسه بوده اند.

رهبر انقلاب به حمایت‌های فرانسه به دولت صدام اشاره کردند؛ این دولت با پوشش آزادی به پیامبر توهین می‌کند در حالی که آقای «روژه گارودی» یک محقق در این کشور که حتی به هولوکاست و رژیم صهیونیستی توهین هم نکرد و تنها یک شبهه‌ای درباره هولوکاست  مطرح کرده بود که تعداد کشته شدگان در موضوع هولوکاست این مقدار نبوده و کمتر از مقداری است که بیان می‌شود همین دولت فرانسه برای کسانی که در موضوع هولوکاست تشکیک ایجاد کردند جریمه گذاشت و چه برخوردی با این اندیشمند کرد در حالی که مدعی آزادی بیان بودند.چنین رفتارهایی دنیای غرب بسیار دارد.

فارس: سخنان رهبری در مورد سیاست خارجی کشورمان به خصوص در مورد آمریکا و نتایج حاصله در انتخابات این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضائلی: خیلی کوتاه و صریح رهبر انقلاب فرمودند که موضع ما در مقابل رفت و آمدهای رؤسای جمهور آمریکا تغییر پیدا نمی‌کند. چه ترامپ و چه بایدن پیروز شوند سیاست جمهوری اسلامی تغییر نمی‌کند و هر کس رئیس جمهور آمریکا بشود، روی سیاست ما تاثیری ندارد.

 حالا چرا سیاست خارجی ما در قبال رفت و آمدها در کاخ سفید تغییر نمی‌یابد؛ علت این  است که رفتار آمریکا با جمهوری اسلامی تغییر پیدا نمی‌کند. تاریخ دولتمردان آمریکا چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات نشان می‌دهد که چه قبل و چه بعد از انقلاب رفتار خبیثانه از موضع بالا به پایین، استکباری و بهره‌کشی بوده است. چون موضع و رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان تغییر پیدا نمی‌کند لذا موضع ما نیز نسبت به آنها تغییر نمی‌یابد.

یک نکته قابل توجه در این بخش از فرمایشات رهبری این بود که دشمنی‌های آمریکا با انقلاب اسلامی از طرف آمریکا شروع شد. متاسفانه برخی شروع دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران را به تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان نسبت می‌دهند لذا این جا یک تحریفی صورت می‌گیرد که این رفتار آمریکا بعد از تسخیر لانه جاسوسی اتفاق افتاد. در حالی که سوابق و اسناد متعددی وجود دارد از جمله اسنادی که در لانه جاسوسی است کاملا روشن می‌کند که آمریکایی‌ها قبل از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی دشمنی خود را با انقلاب شروع کرده بودند.

 آمریکایی‌ها به اشکال مختلف با جمهوری اسلامی دشمنی کرده‌اند.کنگره آمریکا یک مصوبه بسیار تندی علیه نحوه برخورد با باقی مانده رژیم شاهنشاهی نسبت به ایران داشت که اینها قبل از ماجرای لانه جاسوسی است.

تحریک گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان مربوط به چند روز بعد از پیروزی انقلاب است و ربطی به تسخیر لانه جاسوسی ندارد. از همان ابتدای انقلاب آنها با صدام ارتباطاتی برقرار کردند تا او را برای جنگ با ایران تحریک کنند. تمام این موارد مربوط به قبل از تسخیر لانه جاسوسی است. بعد از موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکایی‌ها بحث قطع رابطه و تحریم را مطرح کردند که امام هم از این مسئله استقبال کرد.

فارس: حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخشی از سخنانشان به جنگ قره باغ و منازعه ارمنستان و آذربایجان اشاره فرمودند و هشداری به تروریست‌های تکفیری زدند و بیان داشتند «تروریست‌هایی که براساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد»، نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟

فضائلی: رهبر انقلاب یک بحثی را در مورد جنگ آذربایجان و ارمنستان گفتند که این اولین بار بود که ایشان به صورت علنی در رابطه با این موضوع،‌ موضع‌گیری کردند که موجب نشان دادن اهمیت مسئله است. رهبری فرمودند که جنگ باید تمام شود، سرزمین‌های آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده است به آذربایجان تعلق گیرد و امنیت ارامنه‌ای که در این منطقه زندگی می‌کنند حفظ شود و محترم شمردن مرزهای بین‌المللی از دیگر صحبت‌های رهبر انقلاب بود.

رهبر انقلاب در این موضوع هشداری نیز نسبت به حضور تروریست‌ها در مرزهای جمهوری اسلامی دادند. الان تعدادی از تکفیری‌ها توسط ترکیه به این منطقه اعزام شدند که در حمایت از آذربایجان فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه بخشی از منطقه نبرد بین ارمنستان و آذربایجان در کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران است و این احتمال وجود دارد که به این بهانه بخواهند تروریست‌ها در کنار مرزهایمان مستقر شوند می‌تواند تهدیداتی را متوجه ما کند و لذا رهبر انقلاب در این زمینه یک هشدار جدی دادند و تاکید فرمودند که با این‌ها محکم برخورد خواهد شد.

فارس: سخنان رهبری در موضوعات داخلی بخصوص در مورد گرانی‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضائلی: رهبر انقلاب در این سخنان خود تجلیلی از مردم ایران داشتند که مقاومت و ایستادگی آنها در این شرایط سخت اقتصادی، کرونا و تحریمی؛ تحسین برانگیز بوده است. ایشان مسئولیت را بر عهده مسئولین دانستند زیرا غالبا مردم وظایف خود را به خوبی انجام دادند و مسئولین در سه حوزه اقتصادی، امنیت و فرهنگ باید جدی‌تر فعالیت کنند.

* تذکر به مسئولین برای حل مشکلات گرانی‌های اخیر

 رهبر انقلاب در مورد مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها به مسئولین تذکر دادند که قبلاً هم ایشان در موقعیت‌های مختلف این تذکر و توجه را به مسئولین داده‌اند که گرانی‌ها هیچ توجیهی ندارند و کاملا قابل پیشگیری است.

اما ایشان در این سخنرانی خود صریح‌تر این مسئله را مطرح کردند که دولت با به کارگیری مجموعه دستگاه‌هایی که می‌توانند به این موضوع کمک کنند جلوی گرانی‌هایی که هیچ توجیه و دلیلی ندارند، بگیرد تا مردم بیش از این تحت فشار نباشند.

رهبر معظم انقلاب این موضوع را با اشراف به وضعیت مردم، گزارشات و نظر کارشناسان مطرح کردند که بخشی از گرانی‌ها غیرقابل توجیه است. حالا ممکن است بخش‌هایی از آنها دلایلی داشته باشد که از اختیار دولت خارج باشد منتها برخی از این گرانی‌ها قابل کنترل است و می‌توان کاری کرد این گرانی‌ها اتفاق نیفتد و برخی از این کم کاری‌ها به دلیل به کار نگرفتن همه توان اتفاق افتاده و فشار آن به آحاد مردم مخصوصاً محرومین جامعه خواهد بود.

فارس: رهبر انقلاب در حوزه امنیت به دو موضوع امنیت داخلی و امنیت خارجی اشاره کردند، به نظر این بیانات دارای اهمیت ویژه‌ای است.

فضائلی:رهبر انقلاب امنیت خارجی را مستلزم توانمند بودند کشور در دفاع از خود دانستند. این بسیار مهم است که دشمن را از طمع دست اندازی به کشور دور کنیم و یک بازدارندگی نسبت به تهدیدات داشته باشیم و در بعد داخلی هم مجددا موضوع نفوذ را مطرح کردند که سال‌های پیش به تفصیل در مورد این موضوع صحبت کردند و دستگاه‌های امنیت کشور موظف هستند که تهدید نفوذ را جدی بگیرند و با آن جدی‌تر برخورد کنند.

* ایران قوی کلید واژه رفع تهدیدها

رهبر معظم انقلاب فرمودند باید در حوزه فرهنگ بسیار هوشمندانه عمل کرد و علیرغم اینکه اقدامات متعددی در بخش فرهنگ رخ می‌دهد اما چون هوشمندانه انجام نمی‌شود آن ثمربخشی مورد نظر را ندارد. ایشان در سال‌های اخیر چندین بار به موضوع «ایران قوی» اشاره کردند، اگر بخواهیم در مقابل تهدیدات مختلف از جمله تهدیدهای نظامی، اقتصادی و فرهنگی،‌ مصونیت پیدا کنیم و قدرت مقابله با این تهدیدات را داشته باشیم و دشمن را مایوس و ناامید کنیم تنها راهش این است که قوی شویم.

مؤلفه‌های این قوی شدن در داخل کشور است. اگرچه عوامل تهدید و فشارها بعضا در خارج است لکن مؤلفه‌های قدرت در داخل کشور است که رهبر انقلاب در بیانات مختلف به آن اشاره کرده‌اند؛ منجمله منابع انسانی، ذخایر بسیار قوی انرژی، نفت و گاز تا معادن و سرمایه‌ای که در کشور وجود دارد، لکن یک مدیریت که حلقه اصلی برای پیوند دادن قدرت اقتصادی است، باید وجود داشته باشد تا کشور بتواند با قوت تهدیدات را لغو کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول