اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تولید ۵ فرآورده اصلی نفتی در سال ۹۷ چقدر بوده است؟

تولید بنزین موتور و نفت گاز در سال 1397 به ترتیب 81.4 و 97.2 میلیون لیتر در روز و حدود 3 درصد کمتر از هدف کمی درنظر گرفته شده برای آنها در بودجه مصوب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.

تولید ۵ فرآورده اصلی نفتی در سال ۹۷ چقدر بوده است؟

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، مقایسه اهداف کمی و عملکرد شرکت هاست.

براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های ایران در سال 1397، میزان تولید بنزین موتور (با اکتان 87 و 95)، نفت سفید، نفت گاز و گاز مایع کمتر از اهداف کمی درنظر گرفته شده در بودجه مصوب این شرکت و میزان تولید نفت کوره بیشتر از هدف کمی درنظر گرفته شده در این بودجه بوده است. میزان عدم تحقق تولید نفت سفید بالغ بر 20 درصد، گاز مایع 13 درصد و بنزین موتور و نفت گاز (گازوئیل) حدود 3 درصد بوده است. همچنین تولید نفت کوره هم بالغ بر 2 درصد بیشتر از هدف کمی درنظر گرفته شده در بودجه مصوب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.

 

 

*تفاوت اندک میزان تولید 5 فرآورده اصلی نفتی در صورت مالی با آمارنامه مصرف

براساس جدول فوق، میزان تولید گاز مایع در سال 1397 بالغ بر 10.9 میلیون لیتر در روز، بنزین موتور (صرفا اکتان 87) 81.4 میلیون لیتر در روز، تولید بنزین موتور (اکتان 87 و 95) حدود 82.9 میلیون لیتر در روز، تولید نفت سفید 7.6 میلیون لیتر در روز، تولید نفت گاز 97.2 میلیون لیتر در روز و تولید نفت کوره 60.8 میلیون لیتر در روز بوده است.

به گزارش فارس، میزان تولید 5 فرآورده اصلی نفتی در «آمارنامه مصرف فرآورده های نفتی انرژی زا- 1397» که توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منتشر شده است با آمارهای اعلام شده برای تولید این فرآورده های نفتی در صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تفاوت اندکی دارد و عبارتست از: میزان تولید گاز مایع 11.1 میلیون لیتر در روز، بنزین موتور 81.2 میلیون لیتر در روز، تولید نفت سفید 8.2 میلیون لیتر در روز، تولید نفت گاز 97.8 میلیون لیتر در روز و تولید نفت کوره 60.2 میلیون لیتر در روز.

*دلایل انحراف میزان تولید فرآورده های نفتی با بودجه مصوب در سال 97

براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های ایران در سال 1397، مهمترین دلایل انحراف عملکرد مقادیر تولید هر یک از 5 فرآورده نفتی اصلی (گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره) از مقادیر درنظر گرفته شده در بودجه مصوب این شرکت در سال مذکور به شرح زیر بوده است:

1- گاز مایع: کاهش تولید گاز مایع نسبت به بودجه مصوب به دلیل عدم استقبال مصرف کننده (خانگی و صنعتی) به دلیل توسعه شبکه گاز طبیعی است.

2- بنزین (با اکتان 87 و 95): بنابر درخواست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تثبیت به موقع و مناسب فازهای بنزین سازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس تولید بنزین با اکتان 87 با افزایش و از طرفی به دلیل اولویت دادن به تولید حداکثری بنزین معمولی و طولانی شدن تعمیرات اساسی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، تولید بنزین با اکتان 95 با کاهش روبرو بوده است.

3- نفت سفید: کاهش تولید این فرآورده نفتی به دلیل عدم نیاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و محدودیت انتقال خط بوده است.

4- نفت گاز: به دلیل طولانی شدن تعمیرات اساسی و از سرویس خارج شدن های پیش بینی نشده، تولید این فرآورده نفتی با کاهش مواجه گردیده است.

5- نفت کوره: افزایش دریافت خوراک سنگین تر از طراحی منجر به افزایش مقادیر تولید مواد سنگین از جمله نفت کوره می‌گردد.

گفتنی است برنامه تولید فرآورده های نفتی توسط هر یک از شرکت های پالایش نفت به طور سالیانه، ماهیانه و حتی روزانه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به پالایشگاه های کشور منعکس می گردد، لذا هر گونه تغییر در برنامه تنظیمی از سوی شرکت مذکور که براساس نیاز مصرف کننده می باشد، در صورت کاهش در تولید هر فرآورده موجب افزایش در تولید سایر فرآورده‌ها می گردد و همچنین عدم برداشت به موقع فرآورده از مخازن نیز در کاهش مصرف بی تاثیر نبوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول