اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

میزگرد «13 آبان در آستانه فروپاشی شیطان» | آمریکای خوب و بد نداریم/سیاست‌های ترامپ و بایدن علیه ایران مشترک است

نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در میزگرد« 13 آبان در آستانه فروپاشی شیطان» که از سوی خبرگزاری فارس برگزار شد، استبکارستیزی را جزئی از روحیه جنبش دانشجویی دانسته و بر مبارزه با استکبار تاکید کردند.

میزگرد «13 آبان در آستانه فروپاشی شیطان» | آمریکای خوب و بد نداریم/سیاست‌های ترامپ و بایدن علیه ایران مشترک است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به مناسبت روز ملی استکبارستیزی میزگردی با حضور دبیران و نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور با عنوان « 13 آبان در آستانه فروپاشی شیطان» از سوی این خبرگزاری برگزار شد. در این میزگرد نمایندگانی از بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و  مجمع اسلامی دانشجویان ایران دانشگاه آزاد برگزار شد و دانشجویان در رابطه با ماهیت جنبش دانشجویی، استکبارستیزی و انتخابات آمریکا به بیان مطالبی پرداختند.

* تبیین ویژگی‌های استکبار وظیفه اولویت‌دار جنبش دانشجویی است/ آمریکای خوب و بد نداریم

مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در این میزگرد گفت: جنبش دانشجویی و تشکلهای دانشجویی را جوانان تشکیل می‌دهند و جوان بودن یک سری ویژگی های خاص خودش را دارد. مقام معظم رهبری هم همواره پیام‌هایی که می‌دهند ناظر به جوانان است به این دلیل که یک سری ویژگی ها را در درون جوانان می بیند. به طور مثال درباره تشکیل دولت جوان حزب اللهی هم تاکید بر جوان بودن دارند.

وی افزود:  یکی از ویژگی های که جوانان در ذات خودشان دارند و از پاک بودن آن ها بر می آید بحث استکبار ستیزی است که ناشی از استقلال جوانان و عدم وابستگی‌است که به جریانات داخل و خارج از کشور دارند که این مسئله هم باعث می شود که استکبارستیز و ظلم ستیز باشند.

درودی تصریح کرد: این روحیه موجب می‌شود جوانان و دانشجویان هر جایی از جهان ظلم را می بینند با آن به مقابله بپردازند حتی با اینکه ممکن است دستشان خالی باشد اما تمام تلاش خودشان را به کار می‌گیرند تا ظلم را از بین ببرند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در نمونه جهانی همه می‌‌دانیم که نمونه مجسم ظلم و استکبار آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل است و به این واسطه جوانان و تشکل های دانشجویی ما استکبار ستیزی را از همان روز اول با ورود به تشکل‌ها دارند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در ادامه گفت: ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی نقطه عطفی در تاریخ است که پیامدها و درس‌هایی را برای ما و همه مسلمانان جهان دارد، مهمترین پیام شاید این باشد که اگر مسلمانان با هم متحد باشند می توانند بزرگترین کارها را انجام دهند و ظلم را از خانه خودشان به زباله دان تاریخ بفرستند.

وی افزود: امام راحل فرمودند مستضعفان دنیا وارث تاریخ هستند و این وعده خداوند است. وقایع 13 آبان نشان می‌دهد اگر مومنین بتوانند در کنار همدیگر باشند مطمئناً دیوار ظلم و ستم شکستنی است.

درودی یادآور شد: استکبار ویژگی هایی دارد که می‌‌خواهد کشور را به خود و عناصر غربی وابسته کند. به نظر من وظیفه جنبش دانشجویی در قدم اول تبیین ویژگی‌های استکبار است.

 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اظهار داشت: پایمال شدن حق مظلومان، استعمار و استثمار فکری و فرهنگی،  تبعیض و بی عدالتی و در یک کلام وابستگی کشور به غرب و بیگانه از ویژگی‌های استکبار است و جنبش دانشجویی وظیفه دارد این را برای مردم تبیین کند و بعد از آن می تواند راه های مناسبی را پیش روی دانشجویان قرار دهد و آنها را به این نتیجه برساند که در استکبار ستیزی خودشان پافشاری بیشتری کنند و بدانند که هر جا عوامل نفوذ در داخل کشور ما بوده کشور ما به بیراهه رفته و این دچار انحراف و عقب ماندگی کشور شده است.

وی در ادامه با اشاره به  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما آمریکای خوب و آمریکا بد نداریم، برخلاف اینکه برخی در داخل کشور می خواهند این دو قطبی را از آمریکا بسازند که اگر فلان فرد در آمریکا روی کار بیاید به نفع کشور است و می توان با آن مذاکره کرد.این غلط است و فکر می‌کنم مردم هم با این مخالف باشند.

درودی ادامه داد: ما بارها دیده ایم که فرقی ندارد که در آمریکا چه کسی و چه حزبی رئیس‌جمهور باشد و همواره تهدیدها و تحریم‌ها وجود داشته است. ما با سخت ترین تهدیدها و تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا را در دوران اوباما داشتیم و برای مردم ما فرقی نمی کند که چه کسی در آمریکا رئیس جمهور باشد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: البته ممکن است به خاطر برخی تبلیغات و مسائل روانی برای مدت کوتاهی شاهد تغییراتی باشیم اما در بلند مدت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی گفت: دانشجویان وظیفه دارند این مسئله را برای مردم شفاف کنند و این واقعیت را نشان دهند که آمریکایی‌ که ما اکنون با آن سر و کار داریم همان آمریکایی است که چهل سال پیش وجود داشته است و فرقی ندارد که ریاست جمهوری در این کشور از دموکرات ها باشد یا جمهوری خواهان.

* ۱۳ آبان نشانه تجلی روحیه تحول‌خواهی مردم برای مبارزه با استکبار بود

محمد گودرزی دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم در این میزگرد درباره استکبارستیزی و ماهیت جنبش دانشجویی گفت: از دو جنبه می‌توان به ماهیت جنبش دانشجویی ضداستکبار نگاه کرد، اول بحث تاریخی و دوم بحث مبنایی و ذاتی جنبش‌ها .

وی افزود: درباره مسئله اول، بهتر است یک عقبگرد به سال ۱۳۳۲ داشته باشیم. چه شد که ۱۶ آذر سال ۳۲ شکل گرفت؟ به چه دلیل آن خونریزی‌های وحشتناک توسط رژیم پهلوی صورت گرفت؟ این فاجعه به دلیل اعتراض دانشجویان به مناسبت حضور معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ایران رخ داد. پس روحیه استکبارستیزی از قبل در متن و بطن افکار جنبش دانشجویی وجود داشت. 

گودرزی ادامه داد: پیش از اولین قدم‌های امام خمینی در راستای تحقق استقلال و استکبارستیزی سراسری، این دانشجوها بودند که در برابر زور و ظلم آن دوران سکوت نکردند و یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای سرنگونی نظام وابسته شاهنشاهی را در ۱۶ اذر ۳۲ رقم زدند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: جلوتر که برویم به تسخیر سفارت آمریکا می‌رسیم، کدام دستگاه و گروهی شجاعت تسخیر سفارت آمریکا را داشت؟ عده‌ای جوان بدون پشتوانه و فقط با تکیه بر روحیه استکبارستیزی و همراهی مردمی لانه جاسوسی ابر استکبار جهانی را تسخیر کنند، این کار فقط می توانست از یک گروه بربیاید و آن‌هم دانشجویان بودند که دچار غرب‌زدگی و غرب‌پرستی نشده بودند و عاقلانه و شجاعانه دست به اینکار زدند که بعدها هم حرکت آنها با مهر تایید امام خمینی همراه شد.

 

این فعال دانشجویی اظهار داشت: مورد دیگر اینکه هرچه تاریخ را ورق بزنید خواهید دید دانشجویان و جنبش دانشجویی به دلایل مختلف مانند عدم وابستگی، مصلحت‌سنجی‌های انقلابی و اسلامی، مبارزه با سیاست وقیحانه غربی همیشه خود را در جایگاه انصاف و تعلق به اسلام قرار می دهند و متوجه می شوند که ذیل یوق استکبار رفتن به ضرر کشور و مردم است و همیشه در این راه هزینه دادند و در نهایت به یمن جمهوری اسلامی ایران استکبار ستیزی در ۱۳ آبان قوت بخشید و به معنای واقعی کلمه محقق شد.

گودرزی اضافه کرد: مسئله دوم، بحث مبنایی جنبش‌ها مطرح است، به این معنا که می دانید جنبش‌ها همواره در طی تاریخ با آرمان‌ها همراه هستند و به سمت آرمان‌ها حرکت می کنند. یک جنبشی خاصیت براندازی دارد و یک جنبشی آرمان و اهداف آزادی‌خواهانه دارد، سرآمد جنبش آزادی خواه، جنبش دانشجویی است، چرا که در دل خود انبوهی از آرمان‌های والای اسلامی و برتر را جا دارد.

وی افزود: آرمان اسلام‌خواهی، آرمان قانون‌مندی، آرمان اصلاح و بهبود، آرمان احقاق حقوق مردم، آرمان دفاع از حقوق مستضعفان، آرمان آزادگی و... از آرمان‌های والای جنبش دانشجویی است پس به همین دلیل است که آرمان استقلال‌طلبی و ضداستکباری در ذات جنبش دانشجویی هست و هیچ‌وقت نمی توانید جنبش دانشجویی پیدا کنید که موافق وابستگی و سلطه بیگانگان باشد، البته جنبش دانشجویی که مبنای افکار آن‌ها اسلام ناب محمدی باشد نه مبنای افکار آن‌ها قدرت‌طلبی دنیوی و پیاده نظام سیاسی باشند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به سوال دیگری گفت: ۱۳ آبان نشانه تجلی روحیه تحول خواهی مردم برای مبارزه با استکبار بود. مردم به انقلاب اسلامی در سال ۵۷ برای تصفیه عناصر استکبار راضی نشدند و سراغ منبع اصلی استکبار رفتند تا با تسخیر این لانه جلوی رشد استکبار را بگیرند.

وی افزود: ملت ایران همیشه به دنبال تحول خواهی جدید هستند اینکه آقا می‌فرمایند نظام ما نظام انقلابی می باشد و از آنجاییکه جمهوری اسلامی نظام ساختارمندی هست یکی از اصول های استحکام و کارایی نظام مردم است، وقتی نظام  در داخل خودش یکسره در حال رقم زدن تحول به وسیله مردم باشد باعث تعالی کشور خواهد شد.

گودرزی اضافه کرد: علاوه بر این مورد رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند امام و پیروانش تحول خواه بودند که مجدداً اشاره به این قضیه دارد پس برای اینکه تحول خواهی مبتنی بر اجرایی شدن آرمان های امام در نظام جمهوری اسلامی عملی شود نیازمند یک پویایی در درون نظام است و این یعنی اصل اساسی جمهوری پویا مانند ۱۳ آبان باید توسط مردم رقم بخورد.

وی در ادامه با اشاره به مسئله آتش‌به‌اختیاری جنبش دانشجویی و جوانان انقلابی‌ گفت: این آتش به اختیاری یکی از ویژگی‌های جنبش دانشجویی است، در واقع دانشجویان در تسخیر سفارت منتظر همراهی نهادها، گروه‌ها و اشخاص نشدند. کاملا با همان روحیه انقلابی که امام‌خمینی و رهبری به آن اشاره کرده‌اند، مشکل را دیده‌اند، حس کرده‌اند که یک‌جایی مسئله‌ای برای مردم و کشور ایجاد شده پس  بررسی کردند، فکر کردند، تعقل کردند و به این نتیجه رسیدند که این سفارت، سفارت نیست بلکه لانه فساد و جاسوسی است و برای حل این‌مسئله یک راه‌ وجود دارد آن هم این است دندان لق و کرم‌خورده را باید بکنند و امروز برکات آن اقدام را می بینیم.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: امروز هم جنبش دانشجویی بیش از اوایل انقلاب و سال‌های ۵۸ و ۵۹ نیاز دارد به صورت انقلابی و آتش‌به‌اختیار برای مشکلات کشور راهکار ارائه دهند و خودشان هم پای‌کار این راهکارها باشند.

گودرزی در ادامه درباره سوال دیگری گفت: آرمان اصلی مردم برای مبارزه با استکبار و سلطه بر اساس قرآن کریم است که خداوند فرموده است « وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»، پس با توجه به این اصل که مردم از غایت و عاقبت سلطه‌گران اطلاع دارند هیچ زمانی دست از مبارزه با آن‌ها برنمی دارند و تا نابودی سلطه تلاش خواهند کرد.

وی افزود: تفاوت دولت ها در آمریکا تفاوت هدفشان نسبت به ایران نیست، بلکه تنها تفاوت دولت‌های آمریکا در قبال ایران در اجرایی کردن سیاست‌های شیطانی خودشان می‌باشد که مردم الان نسبت به این دو تفکر خبیثانه آگاه و مطلع هستند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: نمونه بارز برای اثبات این سخن این است مگر از سال ۱۳۳۲ تا امروز که ۱۳ آبان ۱۳۹۹ هستیم دولت‌های آمریکا دائما تغییر نکرده‌اند؟ آیا روحیه استکبارستیزی ایرانیان در تقابل با آمریکا بر روی خطوط اسلام و انقلاب در این مدت تغییر کرد؟

گودرزی افزود: یک سوال کلان‌تر اینکه چه چیزی باعث شد ما از نظام طاغوت و شاهنشاهی به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی برسیم؟ مردم در تقابل با اصل استکبار کاری ندارند چه کسی مسئول دولت است، خودشان شاهدند در طول تاریخ مستکبرین عالم دائما به کشور ما دست درازی کردند و هرموقع ملت ایران عقب‌نشینی کرد آن‌ها جلوتر آمدند و اصالت استقلال و ازادگی انسان را تهدید کردند. پس تفاوتی ندارد چه دولتی مجری سیاست‌های شیطان بزرگ است چون هدفشان بر همگان مبرهن است، این روحیه ذاتی مردم ایران است که به واسطه اسلام، تاریخ و تجربه فهمیده‌اند که استکبارستیزی یکی از راه‌‌های مهم و لازم حرکت کشور برای اعتلای جمهوریت است و مسامحه با استکبار را حتی جایز نمی‌دانند چه برسد به اینکه بخواهند وابسته شوند.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی بزرگترین شهید مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به برکت خون حاج ‌قاسم سلیمانی امروز منطقه و ایران در بالاترین سطح استکبار ستیزی و نفرت از آمریکا قرار دارد.

* شعار مرگ بر آمریکا از دل یک تحلیل محاسبه شده و حاصل یک عقلانیت انقلابی است

سیدایمان احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم گفت: در حالیکه هنوز یکسال از انقلاب نگذشته بود در روز 13 آبان ماه، واقعه تاریخی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، فصل جدیدی از استکبارستیزی را به روی نظام اسلامی باز گشود. واقعه ای که سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرد و هنوز پس لرزه های ادامه دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی مبتنی بر شالوده‌های دینی است و روابط خارجی اش بر مبنای شعار استقلال طلبانه "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" برپاشده است. و دقیقا آنچه که مستکبران عالم را به خشم می آورد، همین ضدیت با ظلم و استبداد است. تمام فشارها و بهانه ها برای از پا درآوردن مردم و مسئولان، به جهت نابودی این روحیه ضداستکباری جمهوری اسلامی است.

احمدی تاکید کرد: تا زمانیکه این سیاست های حق گرایانه در جمهوری اسلامی برپا باشد، خصومت های شبکه ی استکبارجهانی به رهبری آمریکا نیز علیه ملت ایران ادامه خواهد یافت. البته این مواجهه یک اتفاق جدید نیست. مبارزه جبهه ی حق با باطل در همیشه تاریخ بوده است و تا  پیروزی تام و تمام مستضعفین عالم نیز ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: ضدیت با استکبار تنها یک مفهوم و عقیده دینی نیست. بلکه هر وجدان آزاده ای که الفبای غیرت را بداند، حتما قلبش را وقف این آرمان بزرگ انسانی و الهی خواهد کرد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل  ادامه داد: کارنامه پر از جنایت و جنگ طلبی آمریکا علیه کشورهای مختلف جهان به ویژه ملت ایران، اینقدر سیاه است که ضعیف ترین حافظه ها هم، آنها را از یاد نخواهد برد.

 

احمدی تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکا، نماد نفرت عقلانی ملت ایران و ذهنیت عمیق تاریخی‌شان، از یک دولت جهانخوار و متجاوز است که تعطیل بردارهم نیست. در واقع تا استکبار هست، استکبارستیزی هم خواهد بود. مفهوم استکبارستیزی، یک پایه و قاعده همیشه جاری دراسلام ناب محمدی و غیرقابل حذف شدن است.

وی گفت: لبخند گاه و بی گاه دشمن، وعده های فریبنده نسبت به کاهش فشارهای اقتصادی، ترساندن از جنگ و رویارویی نظامی و توافقاتی چون برجام هیچ تغییری در این اصل اساسی و ذهنیت عمومی نخواهد داشت. آمریکا شیطان بزرگ است و آنان که دنبال تفکیک امپریالیسم از لیبرالیسم و القای دوگانه ی خطرناک آمریکای خوب-آمریکای بد هستند، اگر خائن نباشند، حتما جاهل هستند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: فریاد مرگ بر آمریکا، یک شعار احساسی و هیجانی نیست. بلکه از دل یک تحلیل محاسبه شده و واقع بینانه برمی آید و حاصل یک عقلانیت انقلابی است. همین تحلیل عقلانی نیز روشن می کند که نباید مشکلات داخل کشور را به بیرون از آن گره زد و کلید حل همه ی مسائل، تکیه بر توان داخلی، توام با تحول گرایی، تدبیر و تلاش جهادی است.

وی گفت: البته حتما پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، جریاناتی در داخل با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری 1400 سعی خواهند کرد با تزریق امید وافی به مذاکره با بایدن یا ترساندن مردم از عواقب جبران ناپذیرعدم توافق با ترامپ، خود را تنها گزینه موجود برای حل مسائل کشور نشان دهند. این شاید تنها خدعه ای باشد که آنان بخواهند از طریق آن، سرپوشی بر ناکارآمدهای دولتی که برای روی کار آمدنش تلاش و حمایت کردند، بگذارند و گناه خود را بشورند.

احمدی در خاتمه اظهار داشت: 13 آبان فرصت خوبی است که بار دیگر همه جریانات، گروه ها و رسانه های انقلابی با نشان دادن چهره واقعی آمریکا و تبیین راه حل واقعی مسائل کشور که از نظر ما درون زایی تحول خواهانه است، راه را برای سودجویی ها و تحریفات سیاسی ببندند.

* استکبارستیزی از مهمترین رسالت‌های جنبش دانشجویی است/ انتخابات آمریکا نباید نگاه مردم به استکبار جهانی را تغییر بدهد

 علی رحیمی عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی هم در میزگرد  « 13 آبان در آستانه فروپاشی شیطان، با اشاره به ماهیت و ویژگی‌های جنبش دانشجویی گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های تاریخی جنبش دانشجویی استکبارستیزی است.

وی افزود: این که دانشجو زیر بار ظلم نرفته و نسبت به آن دغدغه‌مند و حساس باشد، درسی است که ما از عاشورا و قیام حضرت سیدالشهدا گرفته‌ایم. این روحیه نباید صرفا منحصر در استکبار خارجی شود بلکه جنبش دانشجویی باید مقابله هدفمند با استکبار داخلی را نیز در اولویت‌های خود قرار داده و هیچوقت این سنگر را خالی نکند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بیان کرد: وقتی از استکبار داخلی حرف می‌زنیم منظورمان آن جریان‌ها و افرادی هستند که جدا از اینکه اساسا با مفهوم مقاومت بیگانه هستند، نسبت‌شان با عدالت تفاوت چندانی با نسبت قدرت‌های جهانی با این مولفه ندارد. دلیل اینکه ما امروز راه نجات کشور و مسیر گذارمان از شرایط کنونی را عدالت خواهی م‌یدانیم همین است. معیار سنجش افراد باید عدالت باشد و دانشجو ترسی از هزینه دادن در مسیر عدالت‌خواهی نداشته باشد.

رحیمی افزود: جنبش دانشجویی امروز در مقابله با استکبار داخلی می‌تواند به مراتب مهمتر و تاثیرگذارتر از مبارزه با استکبار جهانی ظاهر شود و این محقق نمی‌شود مگر این که مردم را با مصادیق داخلی استکبار روبه‌رو کنیم.

وی افزود: طبیعتا برای تحقق این هدف باید هزینه بدهیم و بدانیم که برای گذار جمهوری اسلامی از این مرحله و همراه کردن مردم این هزینه‌ها الزامی است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی گفت: مهمترین درس ۱۳ آبان به جنبش دانشجویی آتش به اختیار بودن است. اینکه دانشجوی انقلابی برای عمل خود به هیچ ملاحظه کلان سیاسی فکر نکند و در لحظه وظیفه خود را انجام دهد. ۱۳ آبان تبلور این روحیه در تاریخ جنبش دانشجویی است. برای مثال علت اینکه ما از استیضاح دولت روحانی حرف می‌زنیم همین روحیه است، جنبش دانشجویی باید به این نتیجه برسد که امروز وظیفه‌اش در قبال جامعه و کلیت نظام چیست. غیر از این است که ما باید پاسخگو موضع‌مان برابر استکبار داخلی باشیم؟!

 

رحیمی تصریح کرد: اگر جنبش دانشجویی در ۱۳ آبان مثل امروز از رهبر جامعه برای محافظه‌کاری خود سپری می‌ساخت و وظیفه تاریخی خودش را فراموش می کرد، ما از این روز به عنوان نماد استکبارستیزی یاد می کردیم؟

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: با نگاه کردن به چهل سال گذشته و تحلیل عملکرد رئیس‌جمهور‌های مختلف آمریکایی باید بگوییم که انتخابات آمریکا تاثیری در میزان خصومت و دشمنی این کشور با ما ندارد صرفا بحث نحوه اجرای فشارهاست، اینکه کدام فرد رئیس جمهور باشد نباید نگاه مردم به استکبار جهانی را تغییر بدهد اما مسئله اینجاست که ما چقدر توانسته‌ایم این نگاه را به مردم منتقل کنیم؟

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی افزود: اگر می خواهیم مردم مبارزه ما با قدرت‌های استکباری را جدی بگیرند، باید در برابر استکبار داخلی موضع بگیریم. تا زمانی که کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی خم باشد، نمی‌توانیم از ظرفیتشان در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم.

* استکبار همواره مانع پیشرفت و استقلال کشورها شده است / سیاست‌های ترامپ و بایدن علیه ایران مشترک است

رضا قلعه نوی قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم اظهار داشت:  روز 13 آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران  را به ما یادآوری می‌کند، وقایع مهمی که در سه دوره مختلف رخ داد و موجب شد تا این روز در تاریخ کشور ماندگار شود.

وی گفت: تبعید امام در سال 1343، بعد از ان کشتار دانش آموزان به دست رژیم پهلوی در سال 1358 و بعد هم تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان در سال 1358 سه اتفاقی بود که در هرکدام ردپای آمریکا به عنوان نماد استکبار وجود دارد.

 قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: با توجه به اصل 154، قانون اساسی ما سعادت انسان و سعادت کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد لذا در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتها و کشورها از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه جهان موظف به حمایت است.

قلعه‌نوی با بیان اینکه استکبارستیزی یعنی اجازه ندهیم مستکبران بر کشور ما سلطه داشته باشند،  افزود: با توجه به این اصول و منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب سیاست خارجی ما با تاکید بر نفی استکبار و استکبار ستیزی که در جوهره انقلاب اسلامی است طبعا نمی توان با نظام های سلطه گر و استکباری کنار آمد و ما هم به لحاظ ایدئولوژیک و هم طبق قانون اساسی وظیفه داریم با نظام سلطه تقابل کنیم و اجازه سلطه بر کشورمان، توسط آمریکا و رژیم سلطه را ندهیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: مبانی ایدئولوژیک و قانونی که ما را موظف به مبارزه با استکبار جهانی می کند دلایل عملی، تجربی و متعددی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا، نظام سلطه و استکبار جهانی در نظام بین‌الملل در طول بیش از نیم قرن گذشته نه تنها مانع رشد و پیشرفت کشور ما در مسیر تعالی بوده بلکه با دشمنی ها و کارشکنی ها و جنایات مختلف علیه ملت ایران چه در داخل چه در محیط منطقه‌ای اثبات کرده اند تمام تلاش خود را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و جلوگیری از پیشرفت و استقلال کشور و ملت ما به کار برده است.

وی گفت: آمریکا قصد دارد با مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران مانع رشد و گسترش اندیشه و تفکر ملت ایران در بین ملت های منطقه و جهان شود.

 قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات آمریکا اضافه کرد: چه ترامپ و چه بایدن هر دو در بسیاری از سیاست‌ها درباره ایران نگاه مشترک دارند هر چند در روش متفاوت باشند اما نتیجه یکی خواهد بود.

قلعه‌نوی ادامه داد: مسلما بایدن هم مانند روسای دیگر آمریکا سیاست افزایش فشار علیه ایران را به طریق دیگری دنبال خواهد کرد. هم خود بایدن و هم مشاورین ارشد او در سیاست خارجی و حزب دموکرات این را تائید کرده اند.

وی افزود: همانطور که بایدن گفته است، آمریکا تمایل دارد که به برجام بازگردد ولی مفهوم او از برگشتن به برجام با آنچه دستگاه دیپلماسی و آقایان دولتی ما انتظار دارند متفاوت است.

 قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برای دولت بایدن بازگشت به برجام قدمی است برای تضعیف قدرت دفاعی ایران بخصوص قدرت موشکی ما. ولی متاسفانه برداشت سیاسیون و دولتمردان ما از برجام با آنچه که بایدن می خواهد متفاوت است.

* تاریخ ثابت کرده راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایران هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد

محمدمهدی سوری قائم مقام اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان ایران دانشگاه آزاد اسلامی هم در این میزگرد ضمن قرائت حدیث «لا تستصغرن عدوا وإن ضعف » (دشمن را ضعیف نشمرید هر چند از نظر ظاهر ضعیف شده باشد) گفت: با توجه به این حدیث لازم است این مسئله روشنگری شود که اگر ما می‌بینیم تحولاتی در کشورهای که به اصطلاح دشمن جمهوری اسلامی هستند رخ می دهد دلیل بر این نیست که ما آنها را نادیده و یا ضعیف ببینیم، بلکه باید روشنگری و شفاف سازی کنیم و ملت را نسبت به این موضوع ها آگاه کنیم و این وظیفه اصلی جنبش دانشجویی است.

وی تاکید کرد: همانطور که همه مردم مشاهده کردند مناظره میان ترامپ و جوبایدن ماهیت ایالات متحده آمریکا را به دنیا نشان داد و به همگان اثبات کرد که خوی استکباری و استعماری در آنها نهفته است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: مناظره بین نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در انتخابات این کشور به وضوح آشکار کرد که هر کدام از کاندیداها که وارد کاخ سفید شوند فقط به فکر تامین منافع حزب خود هستند و هیچ ارزشی برای ملت‌های دیگر قائل نیستند، و حتی شعارهایی که نسبت به ایجاد رفاه در بخش های مختلف ایالات متحده آمریکا دارند به واسطه اتهامات و افشاگری هایی که از یکدیگر می کنند باطل شده و نشان دهنده این است که حتی به کشور و مردم خودشان هم رحم نمی کنند.

سوری تصریح کرد: این موضوع هم که سردمداران آمریکا به دنبال جنگ افروزی در جهان هستند بر همه دولتهای دنیا آشکار است چراکه منافعشان در ایجاد ناامنی در کشورهای مختلف دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه، بوجود می‌آید و از طرفی با فروش تسلیحات به گروه‌های تروریستی و از طرف دیگر با غارت و چپاول منابع طبیعی همچون نفت و گاهاً آثار فرهنگی میان کشورها پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند.

قائم مقام اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان ایران دانشگاه آزاد افزود: اما آن چیزی که بیشتر از همه این موضوع را مهم می‌کند این است که مردم آمریکا خسته شده‌اند از اینکه جنگ افروزی دولتمردان شان باعث ایجاد ناامنی روزافزون نسبت به کشورشان و همچنین نسبت به جان جوان‌هایشان شده چراکه آنها نه برای ایمان و دین‌شان بلکه برای دنیایشان می جنگند و همین امر در مردم ایالات متحده آمریکا ایجاد تزلزل کرده که هرچه سریعتر باید جوان های کشورشان از مناطق جنگی به کشور خودشان برگردند.

وی گفت: همین مسئله هم یکی از عواملی هم است که بسیاری از مردم را در ایالات متحده آمریکا مجاب به شرکت در انتخابات برای تغییر در ریاست‌جمهوری ترامپ کرده ،از طرفی ترامپ هم با اعتراف به غارت نفت سوریه در یکی از سخنرانی هایش، سعی داشت بگوید نسبت به اقتصاد امریکا اهمیت بیشتری می‌دهد و حامیانش را برای شرکت در انتخابات مجاب کند، همین موضوع هم در انتخابات ایجاد رقابت کرده و شرکت در انتخابات آمریکا را بالا برده است.

سوری یادآور شد: در طول تاریخ اگر به عملکرد ریاست جمهورهای دولت ایالات متحده آمریکا دقت کنیم هرگز از انقلاب اسلامی به این سمت مواضع شان در قبال ایران تغییر نکرده و چه حزب جمهوری خواه و چه حزب دموکرات در هر بحثی هم که با یکدیگر تفاوت داشته باشند و یا حتی اگر در مناظرات نسبت به ایران مواضع متفاوتی بگیرند اما در عمل در مقابل جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد رو به جلو می برند.

 

وی افزود:  مناظراتی هم که اخیرا  در ایالات متحده بین دو حزب انجام شد، خوی استکباری و فرهنگ بی ریشه غرب را کاملا عریان و نمایان کرد و آن الفاظی که به کار بردند و آن اتهاماتی که به یکدیگر زدند نشان داد که حتی نسبت به ملت خودشان هم ظلم می‌کنند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: جریانات نژادپرستانه که در چند سال اخیر در آمریکا به اوج خودش رسیده و تبعیض نژادی که بین رنگین‌پوستان هست از یک طرف و شرایط فرهنگی و اقتصادی از طرف دیگر یک فشاری رو به مردم امریکا وارد کرد که باعث می‌شود امسال انتخابات در این کشور با حضور بیشتری نسبت به قبل برگزار شود و با توجه به آماری هم که هست قریب به ۶۰ درصد مردم امریکا در آن شرکت می‌کنند.

سوری گفت: این آمار نشان دهنده این است که عملکرد ترامپ راضی کننده نبوده و برای همین در کشور امریکا مردم و مخالفان دولت به شدت در حال تبلیغ برای پایان دادن به ریاست جمهوری ترامپ هستند و از طرفی هم موافقان ترامپ به شدت فعالیت می‌کنند و همین تبلیغات گسترده باعث شده که امسال تعداد زیادی در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: هر دو کاندید ریاست جمهوری امریکا در مناظرات‌شان نسبت به ایران مواضع روشن گرفتند و هر دو ادعای مذاکره مفید با ایران را داشتند چیزی که ما باید به آن اهمیت بدهیم همین موضوع است. در امریکا کاندیدها کلید واژه مذاکره را به کار می‌برند و در ایران دولت چنان نشان می‌دهد که انتخابات آمریکا در سرنوشت ایران تاثیر دارد که تمام ذهن مردم نسبت به مذاکرات مثبت شود.

قائم مقام اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان ایران دانشگاه آزاد اضافه کرد: حتی گروگیری ارز به مدت طولانی، افزایش قیمت آن و  پایین آمدن قیمت ارز با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا با عرضه آن به بازار، این بازی شیطانی را پیش می‌برد.

سوری اظهار داشت: آن چیزی که در طول تاریخ مشخص شده این است که راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایران هیچگاه تغییر نخواهد کرد زیرا ایالات متحده به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و قطعا اتفاق خاصی با روی کار آمدن جوبایدن برای کشورمان رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول