اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاپی و افغانستان محور رایزنی مقامات ترکمن و سازمان ملل

وزیر امور خارجه ترکمنستان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان به صورت ویدئو کنفزانس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاپی و افغانستان محور رایزنی مقامات ترکمن و سازمان ملل

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «دبورا لیون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان به صورت ویدئو کنفزانس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار نتایج مثبت و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در مسیر تأمین امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی - اجتماعی افغانستان بررسی شد.

طرفین در راستای پیشرفت گفت‌وگوها با موضوع افغانستان، ابراز امیدواری کردند نتیجه مثبت این روند برای بازگرداندن صلح در افغانستان مشخص شود. 

این مذاکرات در سپتامبر سال جاری در «دوحه» آغاز شد و مرادف  آمادگی طرف ترکمن را برای فراهم آوردن فضای سیاسی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام کرد.

طرفین بر اهمیت کمک به «کابل» در روند پیشرفت اقتصادی داخلی و خارجی تأکید کردند. در این زمینه ، اهمیت توسعه زیرساخت‌های اجتماعی، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات مورد توجه قرار گرفت. 

محور اصلی گفت و گو مرداف و لیون، ایجاد خط لوله انتقال گاز TAPI ، خطوط انتقال نیرو و ارتباطات فیبر نوری ترکمنستان - افغانستان - پاکستان ، توسعه خطوط راه آهن بود که به منظور تأثیر مفیدی در روابط اقتصادی جهان در فضای اوراسیا به عنوان یک کل مورد توجه قرار گرفت.

همچنین بر مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین المللی مانند تروریسم، افراط گرایی و جرائم مرزی تأکید ویژه شد. 

طرف ترکمن ضمن تعهد به ایفای نقش در استراتژی جهانی ضد تروریسم سازمان ملل، به ویژه در سطح منطقه، به لزوم ادامه گفت‌وگو در زمینه مبارزه با فعالیت‌های تروریستی اشاره کرد.

طرفین بر تقویت اعتماد و تفاهم متقابل بین کشورها و مردم جهان تاکید و در این زمینه در مورد ابتکارات مشترک احتمالی برای آینده به ویژه برای سال 2021 تبادل نظر کردند .

گفتنی است، به ابتکار «عشق آباد» سال جدید میلادی، سال صلح و اعتماد بین المللی را در سطح سازمان ملل اعلام شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول