اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نقش روستاهای هدف گردشگری در توسعه اقتصاد بومی

توسعه گردشگری به‌ عنوان یکی از اهداف اصلی و برنامه‌های کلیدی دولت مطرح شده که اجرای آن نیازمند نگاه صحیح، همه‌جانبه و اثرگذار به ویژه در روستاهای هدف گردشگری است.

نقش روستاهای هدف گردشگری در توسعه اقتصاد بومی

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، گردشگری به‌عنوان یک صنعت سالم و پاک نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور دارد که روستاها نیز در این زمینه از ظرفیت‌های زیادی برخوردارند.

روستاهای هدف گردشگری استان فارس با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی می‌توانند در توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا کنند.

روستاهای هدف گردشگری بستری برای درآمدزایی اهالی روستا

روستاهای این استان سرشار از مناطقی بکر، زیبا، تاریخی و مذهبی است و این بستر منحصر به فرد نه تنها بخش مهمی از جلوه‌های گوناگون ایران زمین است بلکه موقعیت مناسبی برای درآمد زایی اهالی روستا محسوب می‌شود.

محور قرار دادن روستاها در سفر گردشگران، اهدافی از جمله جذب گردشگر و آشنایی مردم با آداب و رسوم منطقه را دنبال می‌کند که می‌تواند در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان تأثیرگذار باشد.

فرهنگ‌سازی در زمینه پذیرش گردشگر یکی از اقدامات لازم برای توسعه این صنعت در روستاها است و روستاییان باید بپذیرند که ورود گردشگر موجب درآمد افزایی و رونق هرچه بیشتر روستاها می‌شود و عمران، آبادانی، هموار کردن راه‌های دسترسی، بهسازی معابر، ارتقای کمی و کیفی امکانات موجود در روستا و ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب از جمله زیرساخت‌های توسعه گردشگری روستایی است.

فرهنگ‌سازی در زمینه پذیرش گردشگر، از اقدامات لازم برای توسعه این صنعت در روستاها است و روستاییان باید بپذیرند که ورود گردشگر موجب درآمدافزایی و رونق هر چه بیشتر روستاها می‌شود

ارتقای فرهنگ گردشگری مسافران نیز برای توسعه همه جانبه این صنعت در روستاها ضروری است، زیرا نباید محیط زیست تخریب و مزارع و باغ‌ها دچار آسیب شود و یا با رها کردن زباله‌های تجزیه‌ناپذیر و آلوده کردن رودخانه‌ها، محیط طبیعی روستا را نابود کرد.

شهرستان فیروزآباد با دارا بودن ۱۰۵ روستا که از این تعداد با پیگیری‌های شورا و دهیاران، تنها سه روستا به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده‌اند.
 

آتشکده، موشکان و روزبدان سه روستای هدف گردشگری فیروزآباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: روستاهای آتشکده، موشکان و روزبدان روستاهایی هستند که از سوی میراث فرهنگی استان به‌عنوان هدف گردشگری تعیین‌ شده‌اند.

 درنا شهبازی افزود: ۶ روستای دیگر از توابع بخش مرکزی فیروزآباد و بخش میمند نظیر روستاهای رودبال، خرقه، دهرود، پنج شیر، زنجیران و حنیفقان قابلیت و ظرفیت روستاهای هدف گردشگری داشته که متأسفانه با عدم پیگیری شورای روستا و دهیاران آن روستا از داشتن این امتیاز محروم شدند.

وی بیان کرد: ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از جمله شاخصه‌هایی است که در معرفی و انتخاب این روستاها به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری دخیل بوده است.

۶ روستای دیگر از توابع فیروزآباد، قابلیت و ظرفیت تبدیل به روستاهای هدف گردشگری را داشته که با عدم پیگیری شورای روستا و دهیاران، از داشتن این امتیاز محروم شدند

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد ادامه داد: اقامت شبانه گردشگر در روستا با عنوان بوم گردی از برنامه‌های راهبری صنعت گردشگری روستایی است که در استان فارس و شهرستان فیروزآباد در حال پیگیری و فراهم کردن امکانات برای بیتوته مسافران است.

وی بیان داشت: در بوم گردی، اهالی روستا خانه‌های خود را با امکانات اولیه در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا گردشگران با استفاده از این فضا، خاطره‌ای فراموش نشدنی از یک شب ماندن در روستا را تجربه کنند.

شهبازی اظهار داشت: اشتغال مهم‌ترین موضوعی است که در روستاهای هدف گردشگری مورد نظر است و در این زمینه اعتباراتی برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری تخصیص‌یافته است.

راه‌اندازی ۷ اقامتگاه بوم‌گردی در فیروزآباد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد گفت: شهرستان فیروزآباد تاکنون ۷ بوم گردی راه‌اندازی نموده و مجوز ۴ بوم گردی در دست اقدام که مراحل اولیه آن صورت گرفته و در شرف مراحل دیگر آن می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای احداث بوم گردی تسهیلات پرداخت‌شده تا در روستاهای هدف، امکانات موردنیاز اقامت مسافران و گردشگران را فراهم کنند.

شهبازی تصریح کرد: رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش‌افزوده مالی از جمله مزیت‌هایی است که گردشگری روستایی به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی غافل بود.

گردشگری علاوه بر در آمدزایی، اشتغال وسیعی ایجاد می‌کند

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد افزود: گردشگری که از آن به عنوان صنعت تمیز یاد می‌شود علاوه بر درآمدزایی، اشتغال وسیعی نیز ایجاد می‌کند،

وی گفت: برای استفاده درست و هدفمند از گردشگری در روستاهای هدف به‌عنوان گنج پنهان، برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی ضروری است و تاکنون در بخش‌های تبلیغات، ساماندهی جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگر غفلت شده است.

معماری و بافت زندگی مردم در برخی از روستاها، برای مردم سایر استان‌ها جذاب است و باید از این فرصت به‌ عنوان یک صنعت درآمدزا بهره گرفت

شهبازی ادامه داد: معماری و بافت زندگی مردم در برخی از روستاها برای مردم سایر استان‌ها جذاب است و باید از این فرصت به‌عنوان یک صنعت درآمدزا بهره گرفت.

 ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار بهسازی در روستای آتشکده فیروزآباد

در ادامه رئیس بنیاد مسکن فیروزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن در روستاهای هدف گردشگری اظهار داشت: اقدامات بنیاد مسکن در روستاها هدف گردشگری اجرای بهسازی معابر، پرداخت تسهیلات ساخت واحدهای بوم گردی و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بوده است.

جهت بهسازی روستای هدف گردشگری آتشکده فیروزآباد، اعتباری بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته هزینه شده و در سال جاری نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی پیش‌بینی‌شده است

محمدعلی صیادی پور افزود: بنیاد مسکن شهرستان فیروزآباد بابت ساخت هر واحد مسکونی، ۵۰ میلیون تومان وام با بهره پنج درصد پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به‌ صرف اعتبارات در روستاهای هدف گردشگری ادامه داد: بهسازی در روستای هدف گردشگری آتشکده فیروزآباد با اعتباری بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته انجام و در سال جاری مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی پیش‌بینی‌شده است.

ساخت مسکن روستایی با تسهیلات ۵۰ میلیونی و بهره پنج درصدی

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فیروزآباد با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن در روستاهای محروم اضافه کرد: بنیاد مسکن در روستاهای محروم جهت ساخت واحد مسکونی فرسوده مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام با بهره پنج درصد و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی در پایان علت پیشتاز بودن در طرح بهسازی مسکن روستایی این شهرستان در استان بیان داشت: تلاش و پیگیری کارکنان بنیاد مسکن شهرستان و همکاری بانک عامل و مسئولان شهرستان در جذب اعتبارات مربوطه از جمله عوامل این پیشتازی است.

ایجاد زیرساخت‌ها، اجرای برنامه‌های جذاب نظیر گردشگری روستایی و معرفی آثار زمینه را برای افزایش سهم این بخش در اقتصاد این شهرستان و استان فراهم کرده و با انجام برنامه‌های صحیح، نقش‌آفرینی گردشگری در این زمینه دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول