اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کرونا هر روز مرموزتر می‌شود/ خطر ابتلای شدید در محیط خانه

شکل ابتلا در موج سوم کرونا خانوادگی شده است و گاهی تمامی اعضای یک خانواده در بیمارستان بستری می‌شوند. رعایت‌نکردن قرنطینه، نداشتن ماسک و بی‌توجهی به تهویه مناسب هوا در منزل از جمله دلایل مهم شیوع خانوادگی کروناست.

کرونا هر روز مرموزتر می‌شود/ خطر ابتلای شدید در محیط خانه

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان در گزارشی به پژوهش‌های جدید درباره کرونا و یافته‌های نگران کننده‌ درباره انتقال این بیماری خطرناک پرداخته است که بخش‌هایی از آن از نظرتان می‌گذرد.

پژوهش‌های جدید درباره کرونا، یافته‌های نگران کننده‌ای را درباره انتقال این بیماری خطرناک ارائه کرده است. این پژوهش که نشریه اسپانیایی (ELPAIS)  آن را منتشر کرده  و دکتر حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت هم آن را قابل استناد خوانده است، میزان انتقال ویروس را در محیط‌هایی از جمله خانه، مدرسه و رستوران‌ها بررسی کرده است. یکی از بخش‌های مهم این یافته‌ها میزان انتقال بر اساس نحوه گفت‌وگو و تن صدای بیماران است. در این گزارش به بخش‌هایی از این پژوهش اشاره می‌کنیم.

خطر ابتلای شدید در محیط خانه

شکل ابتلا در موج سوم کرونا خانوادگی شده است و گاهی تمامی اعضای یک خانواده در بیمارستان بستری می‌شوند. رعایت‌نکردن قرنطینه، نداشتن ماسک و بی‌توجهی به تهویه مناسب هوا در منزل از جمله دلایل مهم شیوع خانوادگی کروناست. در یافته‌های جدید پژوهشگران بین‌المللی، اطلاعات قابل‌توجهی در این‌باره ارائه شده است.

 
فرض کنید در اتاق  پذیرایی خانه، ۶ نفر حضور داشته باشند که یک‌نفر آن‌ها مبتلا به کروناست(مطابق شکل بالا). در این حالت احتمال شیوع دیگر افراد به سه حالت روبه رو خواهد بود:
 
هر ۵ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر: بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، هیچ کدام از ۶ نفر ماسک نزنند، با صدای بلند صحبت کنند، در و پنجره‌های اتاق بسته باشد.

۴ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر:  بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، همگی ماسک داشته باشند اما در و پنجره‌ها بسته باشد. یعنی در صورت طولانی‌شدن مدت حضور ماسک به تنهایی از ابتلا جلوگیری نمی‌کند.

حداکثر یک نفر دیگر مبتلا می‌شود اگر: مدت زمان حضور به ۲ ساعت کاهش یابد(نصف شود)، همه از ماسک استفاده کنند و در و پنجره‌ها باز باشد. در این حالت حداکثر احتمال ابتلای یک نفر دیگر وجود دارد.

کمتر صحبت کنید؛ فریاد نزنید

در بخشی دیگر از این مطالعه، میزان انتقال ویروس کرونا بر اساس نحوه صحبت‌کردن فرد مبتلا در فضای بسته  ارزیابی شده است؛ در سه حالت «سکوت»، «صحبت‌کردن آرام»، «فریاد زدن و آواز خواندن». هر نقطه نارنجی نشان‌دهنده دوز ذرات عفونی است که می‌تواند دیگران را مبتلا کند. نکته مهم این‌که، تعداد این ذرات منتشرشده، در حالت فریادزدن ۵۰ برابر حالت سکوت است.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت درباره نحوه عملکرد جدید ویروس کووید -۱۹ گفته بود:«به دنبال افزایش قدرت سرایت پذیری ویروس، خصوصا انتقال درون خانوادگی به میزان زیادی افزایش یافته است. باید توجه کرد که خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا است و در صورت ابتلا یک فرد اکثر اعضای خانواده به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.»

به گفته حریرچی خصوصیت دوره‌های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم، بر این اساس خانوده‌ها با مشاهده علائم اولیه کرونا در یکی از اعضای خانواده، حتما اقدامات احتیاطی برای عدم ابتلای دیگر اعضای خانواده را انجام دهند.

گفتنی است کرونا هر روز در حال ثبت رکورد جدید در کشور است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول