اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عدم تفکیک پسماند کرونا؛ فاجعه‌ای انسانی

با تفکیک زباله می توان بار آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به حداقل رساند.

عدم تفکیک پسماند کرونا؛ فاجعه‌ای انسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با آغاز شیوع ویروس کرونا و مشاهده اولین مورد در قم، از همان ابتدا استفاده از ماسک و دستکش به سرعت در میان مردم فراگیر شد.

با شروع قرنطینه در جهان و ایران حجم پسماند به صورت افزایشی بالا رفت به عنوان مثال در شهر ووهان که مرکز شیوع بیماری در جهان بود حجم پسماند تولیدی از ۴۰ تن به ۲۴۰ تن در روز رسید . با افزایش تعداد افراد آلوده به بیماری کرونا جهان در آینده ای نه چندان دور با بحران مدیریت پسماند روبرو می شود.

امروز به علت بی مبالاتی برخی، زباله های عفونی از جمله ماسک و دستکش در خیابان‌ها، کنارگذرها و معابر رها می شوند که این موضوع خود در شیوع بیشتر کرونا تاثیرگذار است.

فرقی ندارد که فرد سالم یا ناقل باشد کسانی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند، نیاز است تا به سلامت و بهداشت عمومی همنوعان خود در جامعه نیز احترام بگذارند.

مراحل انتقال ویروس کرونا

به گفته محققان بین المللی ، ویروس کرونا از پنج دقیقه تا ۹ روز بر روی سطوح بی جان به جای می ماند که این امر به شیوع و انتقال پذیری بیشتر این ویروس به افراد سرعت می بخشد.

 مسئول امور ارتباطات و آموزش شهروندی شهرداری شیراز گفت: سازمان مدیریت شهرداری شیراز با استفاده از توان و سرمایه گذاری بخش خصوصی با حدود ۱۵۰ دستگاه خودرو و ۴۰۰ نفر پرسنل اعم از راننده و کارگر نسبت به جمع آوری و حمل پسماندهای عادی شیراز اقدام می کنند .

جعفر نامور روند افزایش پسماند شهری بعد از شیوع کرونا را صعودی دانست و بیان کرد: متوسط جمع آوری در سال گذشته هزار و ۴۰ تن در روز بوده که این میزان در ۶ ماهه اول امسال به هزار و ۷۰ تن در روز رسیده است.

مسئول امور ارتباطات و آموزش شهروندی شهرداری شیراز ایمنی پاکبانان از جمله موارد مهم در ایمنی و بهداشت کارکنان شهرداری شیراز عنوان کرد و ادامه داد: از لحظه اعلام همه گیری بیماری کرونا سازمان مدیریت پسماند با توجه به حضور ۲۸ نفر نیروی کارشناس ایمنی و بهداشت نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و دستورالعمل‌های علوم پزشکی را در دستور کار خود قرار داد.

او با اشاره به توزیع ۳۵ بسته بهداشتی برای هر کدام از پاکبانان تا به امروز و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی در جلوگیری از شیوع کرونا گفت : در همین راستا علاوه بر حفاظت فردی از جمله لباس کار ، دستکش ، ماسک و کفش کار که طبق برنامه زمان‌بندی بین تمامی پاکبانان توضیع شد و بسته‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا به صورت هفتگی از همان ابتدا شامل ماسک، مایع ضد عفونی کننده دست و سطوح ، دستکش مخصوص و محافظ صورت به خانواده ها تحویل داده شد که همین امر باعث جلوگیری از انتقال ویروس و تعداد انگشت‌شماری از پاکبانان به کرونا مبتلا شوند.

نامور توصیه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جداسازی پسماندها را نکات مهم در کاهش کرونا اعلام کرد و گفت: دستورالعمل ها برای پرسنل و شرکت های خدماتی از همان ابتدای شیوع این ویروس اعلام و مهمتر از همه جدا سازی پسماند بیمارستانها و مراکز درمانی به صورت جداگانه توسط خودروهای مخصوص حمل انجام گرفت.

مسئول امور ارتباطات شهرداری شیراز آموزش شهروندی را یکی از مهم‌ترین عامل کاهش شیوع ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: در زمان شیوع بیماری، فیلم و موشن‌گرافی‌ در خصوص عدم ریختن ماسک و دستکش در معابر، رعایت برنامه زمان‌بندی جمع آوری پسماند و نحوه تفکیک پسماند در مبدا و همچنین توصیه به ماندن در منزل تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

ضرورت تفکیک از مبدا پسماند کرونایی

وی بیان کرد: باید دانست که شهروندانی که مبتلا به این ویروس هستند در اولین قدم باید خود را در منزل قرنطینه سپس ماسک و دستکش و هر گونه پسماند را در یک کیسه جداگانه ریخته و محکم بسته‌بندی شده و در مخزن پسماند قرار دهند .

نامور جمع آوری پسماند توسط شهرداری شیراز را بیان کرد : اکثر بیمارستان‌ها ی دولتی و خصوصی در شهر شیراز مجهز به سیستم اتوکلاو (دستگاه بی خطر سازی پسماند عفونی) هستند که بخشی از این پسماند ها در همان مکان اتوکلاو شده و بخشی دیگر جمع آوری و به سایت دفع پسماند برمشور منتقل و در سلول های مهندسی بهداشتی ویژه به روش های مناسب دفن می گردد.

او از بین بردن زباله های کرونایی را به عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز دانست و توضیح داد: پسماندهای بیمارستانی ، مراکز درمانی تشخیصی، کلینیک های دندانپزشکی و تعداد زیادی از مطب ها قبل از شیوع کرونا توسط این سازمان با استفاده از خودروهای ویژه حمل به صورت جداگانه جمع آوری و در نهایت در مکانهای مخصوص بیرون شهر دفن می شده که همین امر بعد از شیوع کرونا به صورت ویژه ادامه دارد.

مسئول امور ارتباطات شهرداری شیراز گفت: پسماندهای عفونی کرونایی پس از جمع آوری و حمل به سایت پسماند در سلول بهداشتی ویژه این پسماندها جدای از دیگر پسماندهای عادی دفن می شوند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول